Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Blogi

Skšd wzišć moc do e-rozwoju motoryzacji

Fotorzepa, Robert Gardziński
WyobraŸmy sobie, że mamy rok 2025. Wbrew pozorom, to już naprawdę niedługo. Ceny samochodów elektrycznych w salonach sš zbliżone, a może wręcz niższe niż ich spalinowych współbraci.

Po drogach Europy bezszelestnie kršży już kilka milionów takich pojazdów, a częœć z nich nie potrzebuje nawet kierowcy (choć to akurat jest w tym komentarzu wštkiem ubocznym). Właœciwie każdy oferowany model można kupić – do wyboru – z napędem klasycznym, hybrydowym lub bateryjnym, ale posiadanie elektryka jest w dobrym tonie, więc jednostki spalinowe sš w odwrocie. Unię pokrywa sieć szybkich stacji ładowania, ba, może nawet uda się – podobnie jak w przypadku ładowarek do komórek – ujednolicić standard wtyczki, choć to akurat chyba zbyt optymistyczne założenie. Prawo wjazdu do centrów miast majš wyłšcznie pojazdy zeroemisyjne, po ulicach kršżš elektryczne autobusy, a towar do sklepów dostarczajš ciche furgonetki. Jesteœmy w centrum ekologicznej e-cywilizacji.

Problem w tym, że w tej układance najproœciej wyprodukować samochód. Wybudowanie wystarczajšco gęstej liczby stacji ładowania to – wbrew pozorom – ogromne koszty, które nie wiadomo, kto miałby ponieœć. Prywatni operatorzy? Koncerny energetyczne? Firmy paliwowe, szukajšce rekompensaty za kurczšcy się rynek tradycyjnych paliw? Ale i to jeszcze nic, bo tak naprawdę nie wiadomo, skšd wzišć do nich pršd. Jak pisaliœmy w ostatnim magazynie „Plus Minus", gdyby dziœ wszystkie samochody jeżdżšce po Europie miały napęd elektryczny, potrzeba by było w szczycie o 267 GW mocy więcej, niż jest produkowane obecnie. Tyle byłoby w stanie wyprodukować ponad 80 elektrowni atomowych. Czy ktoœ je buduje bšdŸ rozwija – majšc na względzie rosnšce potrzeby – alternatywne moce energetyczne?

Oczywiœcie to odległy punkt dojœcia, ale na razie nie widać, by ktoœ myœlał o całym ekosystemie e-mobilnoœci, który będzie przecież powstawał przez dziesięciolecia. Na razie może się okazać, że nad najczystszš formš komunikacji będzie ledwo błyskał neon „unplugged".

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL