Cyfryzacja wymaga zmiany myślenia

Dopiero zmiana myślenia pracowników w firmach może spowodować, że rzeczywiście dojdzie w nich do cyfrowej transformacji – wynika z doświadczeń korporacji stawiających na takie przemiany.

Aktualizacja: 25.10.2017 21:14 Publikacja: 25.10.2017 20:18

Cyfryzacja wymaga zmiany myślenia

Foto: Fotolia

To nie dostępność technologii, które umożliwiają wdrażanie innowacyjnych rozwiązań w firmach, jest dziś największym wyzwaniem dla przedsiębiorstw. – Każde innowacyjne narzędzie powinno być sprzedawane w pakiecie ze sposobem na to, jak się nim posługiwać i jak je w firmie wdrożyć, by zmienić myślenie pracowników i osiągnąć efekt, o jaki naprawdę chodzi – mówił Tomasz Huś, prezes PZU Lab, na zorganizowanej przez Microsoft dyskusji poświęconej cyfrowej transformacji.

Jak mówi Michel van der Bel, wiceprezes Microsoftu na Europę, Bliski Wschód i Afrykę, żeby transformacja w firmie się udała, konieczne jest, by to zatrudnieni w niej ludzie odczuwali potrzebę i uczestniczyli w tej zmianie. Każda firma musi dziś znaleźć własny sposób na to, jak zmieniać sposób myślenia pracowników tak, by możliwa była transformacja całego przedsiębiorstwa.

– Narzędzia, jakie dziś oferujemy naszym klientom i z jakich sami korzystamy, bardzo pomagają w tych procesach – podkreśla Michel van der Bel. – Dotychczas wszelkie spotkania zaczynały się od wymiany informacji na temat danych z różnych źródeł i części organizacji. Dziś mamy zdalny dostęp do usług w chmurze, np. OneNote, dzięki czemu zespół od razu pojawia się na spotkaniu z tymi samymi danymi. To znacznie przyspiesza proces decyzyjny. Z kolei dzięki Skype'owi wiele bieżących spraw załatwiam natychmiast, bez potrzeby wysyłania zbyt dużej liczby e-maili – dodaje.

Firmy coraz częściej rozumieją już, że cyfrową przemianę trzeba zacząć od zmiany myślenia każdego pracownika. – W mojej opinii cyfrowa transformacja nie oznacza wyłącznie inwestowania w rozwiązania chmurowe, ale też rozwijanie współpracy, budowanie relacji i szukanie rozwiązań wspólnie z pracownikami – mówił Andrzej Leszczyński z PKO Banku Polskiego.

Czasem nawet zakup nowego oprogramowania czy nowego systemu dla firmy wymaga przełamania jakiejś bariery.

– Inżynierowie i menedżerowie IT są często bardzo konserwatywni, jeśli chodzi o zmianę używanych narzędzi, a w firmach wiele zależy od ich decyzji. Dziś nie chodzi już o dostępność technologii chmurowych, ale o przekonanie ich, że ta zmiana przyniesie więcej korzyści niż zagrożeń – mówił Jarosław Mastalerz, prezes mAkceleratora.

To nie dostępność technologii, które umożliwiają wdrażanie innowacyjnych rozwiązań w firmach, jest dziś największym wyzwaniem dla przedsiębiorstw. – Każde innowacyjne narzędzie powinno być sprzedawane w pakiecie ze sposobem na to, jak się nim posługiwać i jak je w firmie wdrożyć, by zmienić myślenie pracowników i osiągnąć efekt, o jaki naprawdę chodzi – mówił Tomasz Huś, prezes PZU Lab, na zorganizowanej przez Microsoft dyskusji poświęconej cyfrowej transformacji.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Ozempic może ograniczyć picie alkoholu i palenie papierosów
Biznes
KGHM rozczarował. Mniej produkuje i sprzedaje
Biznes
Majówka 2024 z zaciśniętym pasem. Większość Polaków zostanie w domu
Materiał partnera
Raport ZUS: stabilna sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
Biznes
ZUS: 13. emerytury trafiły już do ponad 6 mln osób