Startup PKO BP w drogerii

Należący do państwowego banku ZenCard wdroży platformę do obsługi programu lojalnościowego w Super-Pharmie – ustaliła „Rzeczpospolita".

Publikacja: 16.10.2017 20:12

Zbigniew Jagiełło, prezes zarządu PKO Banku Polskiego

Zbigniew Jagiełło, prezes zarządu PKO Banku Polskiego

Foto: materiały prasowe

Drogeryjno-apteczna sieć Super-Pharm, działająca w Izraelu, Polsce i Chinach, nie trafi do funduszu CVC Capital Partners. We wrześniu media informowały, że ten właściciel sklepów Żabka jest zainteresowany przejęciem pakietu 40 proc. akcji (od dwóch banków i założyciela spółki). Do sprzedaży udziałów jednak nie dojdzie, bo negocjacje zostały zerwane.

Brak inwestora nie ma jednak wpływu na plany sieci drogerii. Super-Pharm do końca roku uruchomi dwa obiekty drogeryjno-apteczne, a w przyszłym planuje otwierać same drogerie. W ub. r. spółka zanotowała stratę netto (nie zdradza jaką) i 824 mln zł przychodu (w 2015 r. miała 13 mln zł zysku i 812 mln zł przychodu). Słabszy wynik to efekt mniejszej liczby odwiedzin w centrach handlowych i walki na promocje z rywalami – Hebe i Rossmannem. Firma zapowiada, że w br. wygeneruje już dodatni wynik netto.

Pomóc ma w tym m.in. współpraca z ZenCard. „Rzeczpospolita" dowiedziała się, że polski startup, przejęty z początkiem roku przez PKO BP, wdroży w drogeriach izraelskiej firmy nowatorską platformę do obsługi programu lojalnościowego LifeStyle.

Dla warszawskiego startupu to ważny krok w stronę ekspansji. Jeszcze w tym roku dostarczy swoją platformę ZenCard 2.0 do kolejnych trzech dużych sieci w Polsce. Wyjdzie też za granicę. – Na przełomie roku sprzedamy licencję do jednego z europejskich banków – wyjaśnia Jarosław Sygitowicz, współzałożyciel firmy ZenCard.

Innowacyjną platformę jako pierwsze z dużych sieci sklepów wdrożyło w sierpniu Makro. Ale ZenCard mocno stawia też na małe i średnie przedsiębiorstwa. – Już niedługo uruchomimy sprzedaż naszych usług przez kanały PKO BP – zapowiada Sygitowicz.

W sieci drogerii Super-Pharm platforma będzie działać testowo na razie w dwóch drogeriach w Warszawie. Po fazie pilotażu ma być wdrożona we wszystkich 73 placówkach Super-Pharm w Polsce.

Zatrzymać klienta

– Do tej pory klienci, którzy nie byli członkami programu lojalnościowego, aby się do niego zapisać, musieli przejść do osobnego kiosku i wypełnić formularz. Teraz cały proces rejestracji odbywać się będzie elektronicznie, na terminalu, przy okazji płacenia za zakupy – zarówno kartą, jak i gotówką – tłumaczy prezes Sygitowicz.

Aktywacja członkostwa w programie będzie automatyczna (dotąd klient musiał czekać 15 minut). Co więcej, nie będzie już potrzebna osobna karta lojalnościowa, ponieważ informacje o uczestnikach programu i gromadzonych przez nich punktach będą w systemie przypisywane do ich kart płatniczych.

LifeStyle to jeden z największych programów lojalnościowych – zapisanych jest do niego 1,6 mln osób, z czego – jak podaje spółka – około 80 proc. to aktywni użytkownicy. Sieć drogerii liczy na pozyskanie nowej rzeszy członków programu. – Konieczność rejestracji w osobnym kiosku sprawiała, że wiele osób rezygnowało z przystąpienia do programu. Liczymy, że teraz ograniczymy ten odpływ użytkowników o przynajmniej 30 proc. – mówi Witold Lelental, dyrektor finansowy i członek zarządu Super-Pharm Poland.

Będzie szybciej

Jarosław Sygitowicz nie ma wątpliwości, że tak się stanie. – Statystyki są takie, że przy odpowiedniej obsłudze na kasie i zastosowaniu naszej platformy 70 proc. osób płacących kartą zapisuje się do programów lojalnościowych – podkreśla. Platforma ZenCard 2.0 ma przyspieszyć obsługę klienta (cały proces rejestracji będzie trwać kilkanaście sekund). A to istotne zwłaszcza w kontekście planowanego wprowadzenia zakazu handlu w niedzielę.

– Zakaz nie powinien wpłynąć negatywnie na łączny poziom sprzedaży w drogeriach, bo klienci zwiększą zakupy w soboty i poniedziałki. Spodziewamy się jednak dłuższych kolejek do kas szczególnie w te dni tygodnia – wyjaśnia Witold Lelental.

Platforma ma być jednak nie tylko remedium na kolejki, ale także odpowiedzią na nowe przepisy o ochronie danych osobowych, które wejdą w życie w maju. Prezes Sygitowicz przekonuje, że ZenCard 2.0 dodatkowo wpływa na ograniczenie kosztów operacyjnych oraz ryzyka związanego np. z potencjalnym wyciekiem danych osobowych. – A to niezwykle ważny aspekt, bo w maju wchodzą w życie nowe, restrykcyjne przepisy. Za niedochowanie zasad ochrony danych będą groziły olbrzymie kary – zaznacza.

Drogeryjno-apteczna sieć Super-Pharm, działająca w Izraelu, Polsce i Chinach, nie trafi do funduszu CVC Capital Partners. We wrześniu media informowały, że ten właściciel sklepów Żabka jest zainteresowany przejęciem pakietu 40 proc. akcji (od dwóch banków i założyciela spółki). Do sprzedaży udziałów jednak nie dojdzie, bo negocjacje zostały zerwane.

Brak inwestora nie ma jednak wpływu na plany sieci drogerii. Super-Pharm do końca roku uruchomi dwa obiekty drogeryjno-apteczne, a w przyszłym planuje otwierać same drogerie. W ub. r. spółka zanotowała stratę netto (nie zdradza jaką) i 824 mln zł przychodu (w 2015 r. miała 13 mln zł zysku i 812 mln zł przychodu). Słabszy wynik to efekt mniejszej liczby odwiedzin w centrach handlowych i walki na promocje z rywalami – Hebe i Rossmannem. Firma zapowiada, że w br. wygeneruje już dodatni wynik netto.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
XX Jubileuszowy Międzynarodowy Kongres MBA
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie
Biznes
Niedokończony obraz Gustava Klimta sprzedany za 30 mln euro
Biznes
Ozempic może ograniczyć picie alkoholu i palenie papierosów
Biznes
KGHM rozczarował. Mniej produkuje i sprzedaje