Firmy uczą się skutecznej promocji za granicą

Polskich przedsiębiorstw nie stać na duże kampanie reklamowe w świecie, lecz nie brakuje im pomysłów na promocję swoich marek.

Aktualizacja: 15.08.2017 20:40 Publikacja: 15.08.2017 19:37

Amerykański debiut internetowego kantoru Cinkciarz.pl wsparli dwaj byli prezydenci Polski.

Amerykański debiut internetowego kantoru Cinkciarz.pl wsparli dwaj byli prezydenci Polski.

Foto: Cinkciarz.pl

6 września sieć odzieżowa Reserved otworzy swój flagowy salon w Londynie. Jej właściciel, giełdowa spółka LPP, na lokalizację sklepu wybrała Oxford Street – kosztowną, ale prestiżową i popularną ulicę, przez którą przewija się 250 mln potencjalnych klientów rocznie. Szefowie LPP nie kryją, że wybór Oxford Street ma służyć głównie budowaniu świadomości i prestiżu marki Reserved na Wyspach. Podobnie jak robi to od maja br. jej flagowy sklep na berlińskiej Tauentzienstraße.

Sieć firmowych salonów otwieranych w dobrze dobranych lokalizacjach to jeden z najlepszych sposobów promocji marki – zarówno w kraju, jak i za granicą. W tym drugim przypadku pionierem był potentat rynku kosmetyków kolorowych, spółka Inglot. Już na starcie międzynarodowej ekspansji w 2006 r. postawiła na rozwój firmowych sklepów, których poza Polską ma już ponad 600. Jak podkreśla prezes Zbigniew Inglot, spójny wygląd firmowych salonów, a także starannie dobierane ich lokalizacje są istotnym elementem działań marketingowych spółki.

Długie życie w sieci

Chociaż polskich firm nie stać na wielkie kampanie reklamowe z udziałem globalnych gwiazd, to coraz lepiej radzą sobie z działaniami, które pomagają wyróżnić się na rynku. Sprzyja im specyfika internetu, w tym rozwój portali społecznościowych, co sprawia, że pomysłowe akcje żyją długo na YouTubie czy Instagramie. Tak jak np. debiut popularnego kantoru internetowego Cinkciarz.pl w USA.

Spółka, która za granicą rozwija biznes pod marką Conotoxia, w 2015 r. zawarła siedmioletnią umowę sponsoringową z Chicago Bulls. – Drużyna NBA to jeden z najlepiej rozpoznawalnych światowych brandów. Celem partnerstwa jest zdobycie rozpoznawalności na amerykańskim rynku zarówno wśród osób indywidualnych, jak i wśród partnerów biznesowych – wyjaśnia Piotr Kiciński, wiceprezes Cinkciarz.pl. Nie mniejszą sensację niż umowa z Chicago Bulls wywołał fakt, że na imprezie z okazji podpisania umowy pojawili się w Chicago dwaj byli prezydenci: Lech Wałęsa oraz Bronisław Komorowski. Zdjęcia z tego wydarzenia do dziś krążą po sieci, promując markę firmy.

Można tam również obejrzeć nagrania z ubiegłorocznej akcji bicia rekordu Guinnessa w jednoczesnym malowaniu paznokci, którą Inglot zorganizował wraz ze swoim lokalnym partnerem w Indiach. W akcji, która odbyła się w Dniu Kobiet, rekordowa liczba 1327 pań pomalowała sobie paznokcie oddychającymi lakierami O2M Inglota, wśród nich bollywoodzka gwiazda Sonakshi Sinha. – Lubimy niestandardowe rozwiązania – zaznacza Zbigniew Inglot. Przemyska spółka promuje swoją markę m.in. przez udział w pokazach światowych tygodni mody i współpracę z głośnymi musicalami na Broadwayu.

– Wchodząc na nowy rynek, trzeba być odważnym w podejmowaniu decyzji, które wpływają na budowanie wizerunku firmy w danym kraju – twierdzi Mikołaj Placek, prezes grupy Oknoplast, która w ekspansji za granicą postawiła na sponsoring trzech prestiżowych klubów piłkarskich (Borussii Dortmund, Interu Mediolan oraz Olimpique Lyon).

– Inwestycje całkowicie się zwróciły – twierdzi Magdalena Cedro-Czubaj, dyrektor marketingu Oknoplastu. Zaznacza, że sponsoring sportowy jest tylko jednym z obszarów działań budujących pozycję marki, która ma konta na Facebooku, Instagramie i YouTubie oraz rozwija sieć 3 tys. salonów sprzedaży w Europie. Wiosną br. uruchomiła zaś Oknoplast Lab. – serię poradnikowych materiałów na YouTubie dostępnych poza Polską we Francji, we Włoszech i w Niemczech.

Sprawdzony partner

– Trafna strategia promocji jest niezbędna do powodzenia ekspansji. Tak mówią właściwie wszyscy nasi klienci, którzy odnieśli sukces za granicą. Dla dóbr konsumenckich, w których w wielu kategoriach jest ogromna konkurencja, kluczowe są działania reklamowe, na pewno także w mediach społecznościowych – twierdzi Olga Pietkiewicz, szefowa International Desk Banku Zachodniego WBK. Zaznacza, że w przypadku dóbr pośrednich (np. półproduktów i części) strategie są może nieco inne, lecz zawsze potrzebny jest sprawdzony partner, który potrafi zaplanować i zrealizować te działania. – My takich partnerów na części rynków możemy zarekomendować w ramach naszego projektu Santander Network – dodaje Pietkiewicz.

Jak podkreśla Michael McCarthy z zarządu BZ WBK, Santander Trade Network to jedna z kluczowych usług pozafinansowych banku dla firm z ambicjami międzynarodowymi. Platforma umożliwia im znalezienie w wybranych krajach sprawdzonych partnerów biznesowych oraz korzystanie z ich usług na preferencyjnych warunkach.

Po zalogowaniu się do Santander Trade Network (przez bankowość elektroniczną dla firm iBiznes24) przedsiębiorca wybiera kraj i usługę, której szuka. Potem wypełnia krótki formularz pozwalający dostawcy przygotować ofertę. Wstępne propozycje spływają już po kilku dniach. Jeśli któraś z nich spełni oczekiwania przedsiębiorcy, to może rozpocząć on współpracę z wybranym partnerem na bazie dwustronnego porozumienia, rozliczając się z nim bezpośrednio.

Bank podkreśla, że nie pobiera żadnych opłat ani prowizji za dostęp do platformy. – Korzystając z naszej sieci, przedsiębiorca może też otrzymać od zagranicznego partnera 10–40-proc. zniżkę w stosunku do cen rynkowych – podkreśla Wojciech Łopatkiewicz z International Desk BZ WBK.

6 września sieć odzieżowa Reserved otworzy swój flagowy salon w Londynie. Jej właściciel, giełdowa spółka LPP, na lokalizację sklepu wybrała Oxford Street – kosztowną, ale prestiżową i popularną ulicę, przez którą przewija się 250 mln potencjalnych klientów rocznie. Szefowie LPP nie kryją, że wybór Oxford Street ma służyć głównie budowaniu świadomości i prestiżu marki Reserved na Wyspach. Podobnie jak robi to od maja br. jej flagowy sklep na berlińskiej Tauentzienstraße.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły