Nadciąga czas wielkich zmian w branży poligraficznej

Rosnąca konkurencja i coraz większe koszty pracy zmuszają firmy poligraficzne do inwestycji w nowoczesne technologie. Branża musi się także dostosować do nowych potrzeb klientów.

Aktualizacja: 22.05.2018 21:43 Publikacja: 22.05.2018 21:00

Nadciąga czas wielkich zmian w branży poligraficznej

Foto: Adobe Stock

Branża poligraficzna rozwija się dobrze na tych rynkach, gdzie rośnie PKB. Bez rozwoju gospodarki nie ma mowy o zwiększaniu popytu na tego typu usługi. A prognozy dla europejskiej i światowej gospodarki są dobre.

Liderem Chiny

W 2014 r. dział analiz wydawnictwa „The Economist" we współpracy z NPES (The Association for Suppliers of Printing, Publishing and Converting Technologies) opublikował raport pt. „World-wide Market for Print: Identifying Global Opportunities for the Print Industry (2007–2017)". Autorzy dokumentu przeanalizowali kilkadziesiąt rynków poligraficznych, a także dane z Banku Światowego czy ONZ.

Okazało się, że poligrafia najlepiej radzi sobie w krajach rozwijających się, które notują wzrost PKB. Eksperci przewidywali, że również w kolejnych latach te rynki będą charakteryzować się najbardziej dynamicznym rozwojem sektora. Prognozy zakładały, że już w 2017 r. gospodarki wschodzące będą odpowiadały za 37 proc. globalnego rynku poligraficznego, co w porównaniu z rokiem 2007 oznacza wzrost o 22 proc. Szacowano, że światowy rynek poligraficzny zwiększy się z 584 mld dol. w 2011 r. do 668 mld dol. w 2017 r. Oznaczałoby to, że 20-proc. wzrost w porównaniu z 2007 r.

Poligrafia najmocniej rozwija się w Azji i na Pacyfiku. Zdaniem autorów w 2017 r. ta część świata miała odpowiadać za ok. 40 proc. całego rynku. Dla porównania – w 2007 r. było to 29 proc. Motorem napędowych dla tego regionu jest oczywiście rynek chiński. Chiny – wg prognoz – mają stać się również liderem całego globalnego rynku, którym dotąd były Stany Zjednoczone. Wartość rynku chińskiego na koniec 2017 r. szacowano na 154 mld dol. Z kolei w Indiach wciąż zauważalny będzie wzrost dochodów ludności, co również będzie się pozytywnie przekładać na konsumpcję.

Jeśli chodzi o światowe rynki poligraficzne, warto się też przyjrzeć Brazylii, której rola w światowej gospodarce zwiększa się w ostatnich latach. Zgodnie z raportem rynek brazylijski w 2017 r. miał stać się największym w Ameryce Południowej i ósmym co do wielkości na świecie, a jego wartość sięgnąć do 20 mld dol. Pewnym zagrożeniem jest jednak w tym przypadku niestabilna sytuacja polityczna.

W Europie wzrost rynku poligrafii również jest możliwy, jednak głównie w sektorze opakowań. Jest to jednak bardziej efekt cykliczności gospodarki oraz wychodzenia z recesji, która dotknęła branżę w latach 2007–2009.

Podobne wnioski, czyli wzrost znaczenia Chin i pozytywne prognozy dla krajów rozwijających się, płyną z opublikowanego na początku 2014 r. raportu „drupa Global Trends", stworzonego na podstawie ankiety wśród 2,5 tys. osób decyzyjnych ze 119 krajów.

Polskie firmy poligraficzne do inwestycji w nowe technologie zmusza kilka czynników, przede wszystkim rosnąca konkurencja i coraz większa troska o marże, a z drugiej rosnące koszty pracy. Co ciekawe, z ostatniego badania KPMG wynikło, że niemal wszystkie drukarnie realizowały bądź planowały rozpocząć inwestycje w najbliższym czasie. W krajach rozwiniętych podobnie celem inwestycji jest wzrost efektywności i rozwój nowych usług. Najbardziej zaawansowane technologicznie inwestycje w branży poligraficznej mają miejsce w Stanach Zjednoczonych.

Szanse i zagrożenia

Autorzy raportu „drupa Global Trends" zwracają uwagę, że przemysł poligraficzny przechodzi transformację. O ile dotąd była to branża skoncentrowana na produkcie, to dziś coraz częściej na pierwszy plan wychodzi działalność usługowa. W związku z tym firmy muszą wprowadzać nowe nowe rozwiązania i modele biznesowe, które będą zgodne z oczekiwaniami klientów.

Oprócz coraz większej konkurencji oraz problemów kadrowych, a także spadku wydajności przez awarie i przestoje, pewnym ryzykiem jest również postępująca cyfryzacja środków przekazu. Eksperci zwracają jednak uwagę, że ten proces trwa już od lat i jak dotąd nie widać większego negatywnego wpływu na branżę poligraficzną. Co więcej, branża cały czas podnosi jakość usług i wprowadza nowe produkty, wykorzystując coraz lepszą technologię. Przykładem z ostatnich lat może być choćby technika druku 3D, która znalazła zastosowanie w prawie wszystkich gałęziach przemysłu.

Teraz kolejny przełom w branży poligraficznej może przynieść technologia nanodruku, która pozwala na uzyskanie lepszej jakości kolorów i ostrości obrazu przy wykorzystaniu pigmentu składającego się z cząsteczek wielokrotnie mniejszych niż grubość ludzkiego włosa. Poza wyższą jakością i trwałością wydruków nanografika okazuje się najbardziej opłacalną metodą drukowania.

Kolejnym czynnikiem wspierającym rozwój branży poligraficznej jest internet rzeczy, czyli obecnie jedna z najprężniej rozwijających się gałęzi IT. Szacuje się, że w 2019 r. jej wartość może sięgnąć nawet 600 mld dol. Do sieci może być wówczas podłączonych nawet 30 mld urządzeń. Branża poligraficzna musi dostosować zarówno sprzęt, jak i usługi do nowych potrzeb klientów. Ci oczekują szybkiego i prostego dostępu do drukarek czy informacji zwrotnych o wydrukach.

„Będziemy więc świadkami wielu istotnych przemian na rynku druku, takich jak znaczna optymalizacja kosztów, zwrócenie większej uwagi na aspekt bezpieczeństwa informacyjnego czy, jak w przypadku druku 3D, eksplorowania nowych sposobów wykorzystania istniejących już technologii. Zakres zmian pokazuje, że druk jest wciąż dynamiczną i rozwojową branżą, która potrafi dostosować się i podążać za wymaganiami współczesnego świata" – uważa Łukasz Laskowski, prezes Ediko, cytowany przez portal Signs.pl.

Branża poligraficzna rozwija się dobrze na tych rynkach, gdzie rośnie PKB. Bez rozwoju gospodarki nie ma mowy o zwiększaniu popytu na tego typu usługi. A prognozy dla europejskiej i światowej gospodarki są dobre.

Liderem Chiny

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły