Coraz bardziej cenimy polskość produktów i usług

Polskie firmy powinny się chwalić krajowym pochodzeniem swoich marek. Warto to robić, gdyż już prawie trzy czwarte Polaków twierdzi, polskość zachęca ich do wyboru produktu. Najsłabiej nasz patriotyzm konsumencki objawia się przy zakupach sprzętu AGD i chemii gospodarczej.

Aktualizacja: 24.04.2017 11:16 Publikacja: 24.04.2017 10:23

Coraz bardziej cenimy polskość produktów i usług

Foto: 123rf.com

Coraz częściej sprawdzamy przy zakupach, czy dany towar wyprodukowano w Polsce. Zwracamy też uwagę na informacje o krajowym pochodzeniu produktów czy usług - wynika z najnowszego raportu agencji Open Research, która drugi rok z rzędu zbadała poziom patriotyzmu konsumenckiego Polaków. Badanie, które na przełomie marca i kwietnia br. objęło 800 osób dowodzi, że nasz patriotyzm z roku na rok rośnie.

O ile w ubiegłym roku 64 proc. ankietowanych czuło się zachęconych do zakupu polskością danej marki, to w tym roku ta grupa urosła do 73 proc. Jednocześnie – do 27 proc. - (też o 9 pkt. proc.) zmniejszył się udział tych, dla których krajowe pochodzenie produktu czy usługi nie ma znaczenia albo zniechęca do wyboru. Aż dwóch na trzech ankietowanych sprawdza kraj pochodzenia produktu na metce.

Zdrowe, bo polskie

Podobnie jak przed rokiem, polskość najlepiej się sprzedaje w produktach spożywczych. Krajową żywność docenia już sześciu na dziesięciu badanych (przed rokiem co drugi). Rodzime pochodzenie to dla prawie połowy Polaków także atut przy wyborze usług bankowych i leków bez recepty. Niemal połowa badanych docenia też polskość przy wyborze usług telekomunikacyjnych i mebli. Ponad czterech na dziesięciu chętnie wybiera też polską odzież i obuwie oraz kosmetyki.

Mariusz Pyc, dyrektor w Open Research twierdzi, że wzrost patriotyzmu konsumenckiego Polaków jest efektem naszej rosnącej dojrzałości jako konsumentów i coraz bardziej docenianej jakości polskich produktów. Chętnie kupujemy krajowe marki, bo jesteśmy przekonani, że firmują one dobre produkty i usługi.

Na pytanie o skojarzenia, jakie budzą polskie marki uczestnicy badania najczęściej wskazywali właśnie dobrą jakość, choć odsetek takich wskazań by różny w różnych kategoriach. Najczęściej docenialiśmy ją w przypadku mebli oraz odzieży i obuwia (ponad połowa badanych). Nieco rzadziej w przypadku żywności (40 proc.) , gdzie dodatkowym atutem jest za to przekonanie 26 proc. badanych, iż krajowe produkty są zdrowe i ekologiczne.

Pochwalić się polskością

Po raz kolejny okazało się, że najwięcej do zrobienia krajowe produkty mają na rynku chemii gospodarczej i AGD. W tych branżach krajowe pochodzenie marki najrzadziej (38 proc.) sprzyja producentom – w dodatku to tam jest też najwięcej (18-19 proc.) osób zniechęconych do zakupu polskością danego produktu. – Niewątpliwie duże znaczenie mają tu lata pozytywnego szumu informacyjnego wokół „chemii z Niemiec"- oceniają analitycy Open Research.

Co ciekawe, całkiem spora jest też grupa zniechęconych polskością produktu w przypadku kosmetyków (17 proc.), choć prawie połowa badanych docenia ich jakość a prawie co piąty uważa, że są ekologiczne i bezpieczne. Najrzadziej krajowe pochodzenie działa zniechęcająco w przypadku leków bez recepty i mebli.

Jak wynika z badania, nie zawsze potrafimy określić polskość marki- zwykle kojarzymy ją z polską nazwą produktu czy usługi. Z kolei zagraniczna nazwa kojarzy się często z obcym pochodzeniem- dla większości badanych Gino Rossi, Monnari, czy Wittchen to zagraniczne marki.

Badanie dowodzi, że krajowym producentom opłaca się przypominać o rodzimym pochodzeniu swoich produktów-prawie połowa ankietowanych twierdzi, że umieszczony na opakowaniu znak „produkt polski" zachęca ich do zakupu.

Biznes
Praktycznie o przyszłości otwartego oprogramowania. Konferencja Open Source Day 2024 już 18 kwietnia
Biznes
Są unijne kary za łamanie sankcji wobec Rosji. Więzienie i ogromne grzywny
Biznes
Zwrot akcji w sprawie ratowania Poczty Polskiej. Andrzej Duda zablokuje wypłatę?
Materiał partnera
Promocja działań dla wspólnej przyszłości
Biznes
Anna Pruska, prezeska Comarchu: Ekspansja zagraniczna jest dla nas w tym roku kluczowa