Technologia rozpoznawania twarzy i auta elektryczne zdominują 2018 r.

Firm A.T. Kearney przedstawiła wyniki corocznego raportu „Year-Ahead Predictions", zawierające przewidywania 10 najważniejszych wydarzeń i trendów bieżącego roku, które będą miały znaczący wpływ na środowisko biznesowe.

Publikacja: 23.01.2018 17:36

Technologia rozpoznawania twarzy i auta elektryczne zdominują 2018 r.

Foto: Stock Adobe

Technologia rozpoznawania twarzy i auta elektryczne zdominują 2018 r.

Firm A.T. Kearney przedstawiła wyniki corocznego raportu „Year-Ahead Predictions", zawierające przewidywania 10 najważniejszych wydarzeń i trendów bieżącego roku, które będą miały znaczący wpływ na środowisko biznesowe.

Zdaniem ekspertów 2018 r. przynieść m.in. przełom w popularyzacji kolejnych technologii, nowe regulacje internetowych gigantów i rekordową sprzedaż pojazdów przyjaznych środowisku.

QuantumLab czyta emocje

Wśród nowych technologii królować mają rozwiązania umożliwiające rozpoznawania twarzy. Technologia ta, kojarzona ostatnio z flagowym modelem smartfona Apple (iPhone X), może stać się wszechobecna. Już teraz wykorzystywana jest w wielu miejscach - np. port lotniczy, Heathrow korzysta z rozpoznawania twarzy przy kontroli paszportowej osób przylatujących do Wlk. Brytanii, a holenderski Schiphol testuje możliwość biometrycznego boardingu, rozpoznając pasażerów jedynie poprzez skanowanie twarzy przy przejściu przez bramkę. Stany Zjednoczone są już o krok dalej - rozpoznawanie twarzy wykorzystywane jest też w niektórych kościołach w celu zbierania informacji o frekwencji wiernych i składanych przez nich datkach.

Jak zauważa Piotr Balcerowski z A.T. Kearney, Polska również może pochwalić się pierwszymi osiągnięciami w tym obszarze. Nasz rodzimy startup, QuantumLab, stworzył technologię, która oprócz rozpoznawania twarzy odczytuje emocje danej osoby. - Ich produkt jest obecnie wykorzystywany do analizy siły przekazu materiałów marketingowych w formacie wideo. Jednocześnie trwają pracę nad kolejnymi zastosowaniami - mierzenia i analizy doświadczeń klienta w czasie wizyty w sklepie stacjonarnym, np. na stacji paliw, w placówce banku czy w restauracji typu fast-food - tłumaczy Balcerowski.

Kontrola wpływu na opinię publiczną

W roku 2018 możemy spodziewać się również nowych regulacji dotyczących kontroli internetowych gigantów (m.in. Facebook'a, czy Google'a). Zdaniem ekspertów A.T. Kearney te wydarzenia będą pokłosiem coraz częstszych dyskusji związanych z wpływem tych firm na opinię publiczną, wykorzystywania danych użytkowników i dominującej pozycji na rynku.

Nie cichną kontrowersje związane z rosyjskim wpływem na wybory prezydenckie w USA w 2016 r. Kanały internetowe, takie jak Facebook czy Twitter, miały być wykorzystywane do rozpowszechniania nieprawdziwych i mylących informacji (z ang. fake news) nakierowanych na manipulację opinii publicznej. Aby zapobiec takim sytuacjom w przyszłości w Stanach Zjednoczonych trwają prace nad regulacjami nakazującymi internetowym firmom ujawnianie dane osób i organizacji przeznaczających więcej niż 10 tys. dol. na reklamy związane z wyborami.

Eksperci twierdzą, że dyskusja jest jednak znacznie szersza, niż tylko publikowanie i weryfikacja nieprawdziwych informacji. W pierwszej połowie roku z YouTube i Google swoje reklamy wycofało kilka międzynarodowych firm, między innymi Havas (jedna z największych grup mediowych na świecie), L'Oreal czy Audi. Sprawa dotyczyła wyświetlania ich reklam obok materiałów promujących ekstremizm oraz mowę nienawiści i tym samym pokazała bezradność internetowego giganta w kontroli publikowanych treści. Głośne dyskusje wywołała również rekordowo wysoka kara nałożona przez KE na Google w czerwcu 2017 r. – aż 2,4 mld euro. KE zarzuciła firmie nadużywanie jej dominującej pozycji na rynku przeglądarek i faworyzowanie własnych serwisów zakupowych.

Inwestycje w ekologiczne rozwiązania

Z wyliczeń Międzynarodowej Agencji Energii (IEA) wynika, że liczba samochodów elektrycznych na świecie w 2016 przekroczyła barierę 2 mln, co oznacza ponad 30-krotny wzrost w porównaniu ze stanem w 2011 r (ok. 65 tys. sztuk). Według przewidywań A.T. Kearney rok 2018 będzie rekordowy dla sprzedaży aut elektrycznych. Szacuje się, że ich sprzedaż przekroczy 1,5 mln sztuk, notując ponad 50 proc. wzrost rok do roku. Dodatkowo przewiduje się, że do roku 2022 koncerny motoryzacyjne wyprodukują kolejnych 50 modeli aut elektrycznych, co może znacząco wpłynąć na konkurencyjność rynku. Zdaniem Piotra Balcerowskiego tak szybki rozwój i zainteresowanie technologią zawdzięcza się między innymi sprzyjającym regulacjom i zachętom (np. rządy Niemiec i Norwegii oferują rabaty na auta elektryczne oraz ulgi podatkowe, Polska również przygotowuje podobne rozwiązania w ustawie o elektromobilności).

- Choć w kraju nie mamy jeszcze znaczących osiągnieć w obszarze elektrycznych aut osobowych, posiadamy dwóch bardzo silnych graczy w segmencie autobusów elektrycznych - firmy Ursus i Solaris - wskazuje Balcerowski. - Warszawa, Lublin, Zielona Góra, to tylko niektóre miasta, z którymi firmy podpisały w tym roku kontrakt na dostawę e-autobusów - kontynuuje.

Technologia rozpoznawania twarzy i auta elektryczne zdominują 2018 r.

Firm A.T. Kearney przedstawiła wyniki corocznego raportu „Year-Ahead Predictions", zawierające przewidywania 10 najważniejszych wydarzeń i trendów bieżącego roku, które będą miały znaczący wpływ na środowisko biznesowe.

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika