Wiedza finansowa nadal nie jest mocną stroną Polaków. Blisko co piąty z nas ocenia jej stan jako niski, a prawie połowa – jako średni – wynika z badania wykonanego przez Ipsos na zlecenie firmy finansowej Wonga. Brak podstawowej wiedzy w tym zakresie często przekłada się na nieznajomość przysługujących nam, jako konsumentom, praw. Taka sytuacja może prowadzić do podejmowania złych decyzji w sferze finansów, które w konsekwencji mogą doprowadzić do upadłości konsumenckiej.
Co musisz wiedzieć
Jak wynika z badania Wonga, trzy czwarte respondentów wie, że przed udzieleniem finansowania kredytodawca ma obowiązek poinformować klienta o całkowitej kwocie zobowiązania. Mimo że ta liczba wydaje się duża, to jednak nadal co czwarty Polak nie ma świadomości, jakie informacje muszą zostać mu przekazane przez instytucję udzielającą finansowania. Pokazuje to, że często konsumenci podpisują umowę kredytu, nie znając tak istotnej informacji, jak dokładna kwota, jaką przyjdzie im zapłacić.
– Nie znając warunków zawieranej umowy narażamy się na różne zagrożenia, np. możemy stać się ofiarą nieuczciwych firm, które wykorzystują niewiedzę klientów. Aby trafnie podejmować decyzje finansowe, racjonalnie dysponować budżetem oraz wybierać odpowiednie dla nas produkty powinniśmy mieć świadomość posiadanych praw, które mogą w przyszłości uchronić nas przed problemami, a także przed działaniem nieuczciwych osób i podmiotów – przestrzega Zuzanna Kopaczyńska-Grabiec, dyrektor Departamentu Prawnego i Regulacyjnego w Wonga w Polsce.
Ponad 60 proc. respondentów wskazało, że kredytodawca musi im udzielić informacji o oprocentowaniu kredytu wraz z wyodrębnieniem opłat w nim uwzględnianych, a także o rzeczywistej rocznej stopie oprocentowania (RRSO). Jedynie 4 proc. ankietowanych przyznało, że nie wie, o czym powinien poinformować kredytodawca przed podpisaniem umowy.
Jak wygląda wiedza Polaków, jeśli chodzi o prawa przysługujące im już po uzyskaniu kredytu? Tylko niewiele ponad 40 proc. respondentów jest świadomych, że w ciągu 14 dni od zawarcia umowy kredytowej może od niej odstąpić bez podawania przyczyny. Z kolei, co czwarty badany wie, że ma możliwość spłaty kredytu w całości, bądź części przed upływem jego terminu. Co niepokojące, aż 13 proc. badanych uważa, iż po zawarciu umowy kredytowej nie przysługują im żadne prawa, a 17 proc. deklaruje brak wiedzy na ten temat.