Marka motorem sprzedaży

Choć przemysł odzieżowy w Polsce ma długie tradycje, to większość liderów sektora ma rodowód sięgający co najwyżej lat 90. Dzisiaj konsumenci mają inne oczekiwania, a polskie marki muszą walczyć o rynek z globalną konkurencją. Jednak w grupie największych firm branży rodzime przedsiębiorstwa mają mocną pozycję i nie odstają od rywali.

Publikacja: 17.10.2017 20:08

Marka motorem sprzedaży

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

- Jacek Kujawa, wiceprezes LPP

Jacek Kujawa związany jest z liderem polskiego rynku odzieżowego od 13 lat, wcześniej w latach 1999–2004 pracował w grupie Wirtualna Polska jako z-ca dyrektora IT odpowiedzialny za wytwarzanie serwisów i rozwój technologiczny portalu. Absolwent Wydziału Informatyki na Politechnice Gdańskiej. W LPP zaczynał w 2004 r. jako dyrektor ds. IT, do zarządu firmy wszedł w 2009 r.

Jako wiceprezes odpowiada za nadzór obszaru administracyjnego spółki, logistykę, e-commerce oraz kwestie informatyczne. Do jego kluczowych zadań należała koordynacja projektu rozbudowy Centrum Dystrybucyjnego LPP w Pruszczu Gdańskim. Odpowiadał też za integrację systemów po przejęciu przez LPP kontroli nad spółką Artman.

- Grzegorz Pilch, prezes Grupy Vistula

Grzegorz Pilch jest absolwentem Wydziału Zarządzania Akademii Ekonomicznej w Krakowie. W 1995 r. uzyskał licencję maklera papierów Wartościowych, a w 1997 r. maklera giełdowego. Początkowo właśnie z zawodem maklera związał życie zawodowe. W latach 1993–1999 pracował w Domu Maklerskim Penetrator, kończąc na stanowisku zastępcy dyrektora Biura Maklerskiego w Krakowie. W 1999 r. przeszedł do firmy Alma Market budującej sieć delikatesów. Po dwóch latach został dyrektorem zarządzającym firmy. Po zakupie przez Vistulę jubilerskiej grupy W.Kruk i następnie przejęciu kontroli nad nowym podmiotem m.in. przez Almę Market w 2008 r. został wiceprezesem Vistuli, a w 2009 r. prezesem.

- Bogusz Kruszyński, prezes Grupy Redan

Łódzka Grupa Redan z prawie 634 mln zł przychodów rocznie to pod tym względem trzeci wywodzący się z Polski, a działający też w Rosji i na Ukrainie, gracz na rynku odzieży. Jej początki sięgają 1995 r., gdy Dariusz Jarosiński, Leszek Kapusta oraz Radosław Wiśniewski (dziś główny akcjonariusz) utworzyli firmę Redan. Pierwszą i nadal najistotniejsza marką grupy stał się Top Secret. Jej własnością są też brandy Troll (od 2004 r.) i Drywash. Istotną część grupy stanowi Textilmarket, od grudnia 2016 r. osobno notowany na giełdzie. Pod tym szyldem działa sieć sklepów dyskontowych z odzieżą i produktami dla domu. W tym roku dużo było słychać o jej problemach logistycznych. W I poł. br. Grupa Redan prowadziła 684 sklepy i zatrudniała 1417 osób.

- Krzysztof Bajołek, prezes Answear.com

Całe życie zawodowe związał z biznesem odzieżowym. W 1991 r. założył z kolegami firmę Artman, która początkowo zajmowała się sprowadzaniem i handlem odzieżą. Po kilku latach postawiła na własne kolekcje – pierwsza pojawiła się w sklepach w 1998 r. Firma była znana z takich marek jak Mohito czy House. Weszła na giełdę, w 2008 r. trzech głównych udziałowców Artmana ogłosiło sprzedaż swoich akcji grupie LPP. Po transakcji Bajołek długo nie odpoczywał. Po kilku latach wystartował ze sklepem multibrandowym Answear.com, jednym z największych internetowych sprzedawców ubrań. W 2013 r. udziałowcem e-platformy został MCI. Krzysztof Bajołek zajmuje się również rozwijaniem marki medicine, obecnie ma ona już ok. 80 sklepów.

- Tomasz Malicki, prezes Simple Creative Products

Simple to luksusowa marka eleganckiej odzieży damskiej, projektowanej i szytej w Polsce. Zatrudnia 428 osoby. W kraju działają pod tym szyldem 62 salony (w tym pięć franczyzowych) w galeriach handlowych. Sposobem na ekspansję zagraniczną jest internet. Markę wymyśliły w latach 90. ubiegłego wieku, korzystając z pustki w modowym przemyśle, siostry projektantki: Lidia Kalita i Marzena Palma. Założona przez nie firma – Simple Creative Products – należy od 2006 r. do Grupy Gino Rossi, której głównym udziałowcem jest Jan Pilch. Simple stopniowo poszerza asortyment o galanterię skórzaną, w tym obuwie. Od wiosny główną projektantką marki jest Jagoda Piekarska. Roczne przychody Simple mogą przekraczać 100 mln zł.

- Jacek Kujawa, wiceprezes LPP

Jacek Kujawa związany jest z liderem polskiego rynku odzieżowego od 13 lat, wcześniej w latach 1999–2004 pracował w grupie Wirtualna Polska jako z-ca dyrektora IT odpowiedzialny za wytwarzanie serwisów i rozwój technologiczny portalu. Absolwent Wydziału Informatyki na Politechnice Gdańskiej. W LPP zaczynał w 2004 r. jako dyrektor ds. IT, do zarządu firmy wszedł w 2009 r.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Może nie trzeba będzie zapłacić?
Materiał partnera
Siła kompleksowego wsparcia pracowników
Analizy Rzeczpospolitej
Cyfrowa rewolucja w procesach kadrowych
Analizy Rzeczpospolitej
Coraz więcej technologii i strategii
Materiał partnera
Kompleksowe podejście kluczem do sukcesu