Wielcy narzucają standardy

Mocną pozycję na polskim rynku zdobyło wiele firm z kapitałem rodzimym, rywalizujących z potentatami z zagranicy. Obecnie zdecydowanym liderem jest Allegro, należące teraz do funduszy inwestycyjnych. Można też spodziewać się wejścia potęg w rodzaju Amazona czy Alibaby. Na rynku co roku pojawia się po kilka tysięcy nowych sklepów internetowych, ale też wiele rezygnuje z dalszej walki o zdobycie klientów i likwiduje się bądź zawiesza działalność.

Publikacja: 17.07.2018 21:00

Wielcy narzucają standardy

Foto: Adobe Stock

Francois Nuyts, prezes Allegro

Stanowisko szefa największego sprzedawcy internetowego w Polsce obejmuje 1 sierpnia. Dotychczas odpowiadał za operacje Amazon w Europie Południowej, ostatnio jako wiceprezes i dyrektor zarządzający tej firmy w Hiszpanii i Włoszech. Wcześniej, od 2005 roku, pełnił różne role zarządcze w jej strukturach w Anglii, Francji, Hiszpanii oraz we Włoszech. Karierę zawodową zaczynał w firmie doradczej Accenture. Zastąpi na stanowisku Przemysława Budkowskiego, który był prezesem Allegro przez siedem lat (teraz planuje zaangażować się w inne przedsięwzięcia). Allegro jest zdecydowanym liderem sprzedaży internetowej w Polsce. Udział firmy w e-zakupach szacowany jest na ok. 40 proc. W czerwcu według badania PBI/Gemius serwis miał 16,5 mln użytkowników. Allegro nie jest już serwisem aukcyjnym, oferuje głównie nowe produkty wystawiane przez firmy i sklepy, a nie osoby fizyczne.

Linus Glaser, dyrektor na Europę Centralną w Zalando

Linus Glaser dołączył do Zalando w 2011 r. i obecnie kieruje firmą w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Polsce i Czechach. Zanim został mianowany dyrektorem na Europę Centralną w Zalando, zarządzał zespołem Commercial Planning. Studiował Business Administration, Ekonomię i Finanse na Uniwersytecie St. Gallen.

Zalando, największy internetowy sklep z odzieżą w Europie, w Polsce jest obecne nie tylko przez sklep internetowy, ale także klub zakupowy Zalando-Lounge. Proponuje on zazwyczaj kilkudniowe oferty znanych marek, często z sektora luksusowego. Firma mocno inwestuje także w segmencie logistycznym. W Olsztynku trwa budowa centrum, które ma obsługiwać klientów Zalando-Lounge. Klub ma około 15 mln członków na 12 rynkach europejskich i oferuje wyłączny dostęp do 2,5 tys. marek z rabatami do 80 proc. Zalando ma już także centrum logistyczne pod Szczecinem, trwa też budowa obiektu pod Łodzią. Ma on zacząć działać w 2019 r.

Michał Pawlik, prezes sklepu Morele.net

Był współzałożycielem firmy Morele.net, która powstała w 2000 r., drugi to Radosław Stasiak. Początkowo zajmowali się dostarczaniem internetu do krakowskich akademików. W 2004 r. postanowili ruszyć ze sklepem internetowym, który specjalizował się w sprzęcie komputerowym. Firma w kolejnych latach szybko się rozwijała, celem na 2018 r. jest dojście do 1 mld zł obrotów. W 2011 r. w spółkę zainwestował MCI.TechVentures, fundusz powiązany z MCI Capital.

Morele.net to nadal spółka portfelowa MCI.

To jeden z największych sklepów internetowych w Polsce i liderów segmentu: elektronika. Specjalizuje się nadal w IT, choć teraz poszerza ofertę, także dzięki przejęciom, ostatnio sklep-presto.pl. Oferta w sumie liczy ok. 800 tys. pozycji (jeszcze w 2016 r. było 300 tys.). Sprzęt elektroniczny to nadal dominująca pozycja w asortymencie, odpowiada za ok. 70 proc. zamówień.

Ewa Schmidt-Belcarz, prezes grupy Empik

Ewa Szmidt-Belcarz od 2015 roku kieruje Grupą Empik, w której skład wchodzą: sieć ponad 250 salonów Empik, e-sklep Empik.com, księgarnie Mole Mole i internetowa livro.pl., a także Grupa Wydawnicza Foksal i dystrybutor e-Muzyka. Pod jej rządami firma intensywnie rozwija się w zakresie wielokanałowości, stawia na model łączący najszerszy zasięg sklepów stacjonarnych i platformę e-commerce. Empik.com rejestruje rocznie 129 mln wizyt na stronie, ma 4,72 mln użytkowników. Po uruchomieniu platformy marketplace i współpracy z 300 partnerami w 2018 r. oferta empik.com urosła o 500 tys. produktów, to już 2 mln artykułów.

Ewa Szmidt-Belcarz pracowała w McKinsey & Company, jako pierwsza kobieta w historii polskiego biura firmy awansowana na globalnego partnera, kierowała pionem sprzedaży detalicznej i dóbr konsumenckich. Pracowała też w Cadbury Trebor Bassett w Wielkiej Brytanii i niemieckiej centrali Schwarzkopf & Henkel.

Jacek Kujawa, wiceprezes Grupy LPP

Jacek Kujawa jest związany z firmą LPP od ponad dziesięciu lat. Początkowo pełnił funkcję dyrektora ds. IT. Wiceprezesem jest od 2009 r. Odpowiada za nadzór administracji, kwestie logistyczne, informatyczne oraz e-commerce. Wcześniej pracował w grupie Wirtualna Polska.

Grupa znana z marek Reserved, House czy Cropp stawia na rozwój sprzedaży internetowej swoich produktów. Jak podała w komunikacie, w pierwszym kwartale 2018 r. dzięki sprzedaży internetowej spółka uzyskała ok. 130,9 mln zł przychodów, co stanowiło 8,3 proc. sprzedaży grupy oraz 9,6 proc. sprzedaży w kraju. Około 64 proc. sprzedaży w kanale internetowym wygenerowane było przez sprzedaż w Polsce.

Grupa nadal rozwija się w segmencie e-commerce, zarówno na rodzimym rynku, jak i uruchamia platformy w kolejnych krajach, w których działają jej stacjonarne salony.

Francois Nuyts, prezes Allegro

Stanowisko szefa największego sprzedawcy internetowego w Polsce obejmuje 1 sierpnia. Dotychczas odpowiadał za operacje Amazon w Europie Południowej, ostatnio jako wiceprezes i dyrektor zarządzający tej firmy w Hiszpanii i Włoszech. Wcześniej, od 2005 roku, pełnił różne role zarządcze w jej strukturach w Anglii, Francji, Hiszpanii oraz we Włoszech. Karierę zawodową zaczynał w firmie doradczej Accenture. Zastąpi na stanowisku Przemysława Budkowskiego, który był prezesem Allegro przez siedem lat (teraz planuje zaangażować się w inne przedsięwzięcia). Allegro jest zdecydowanym liderem sprzedaży internetowej w Polsce. Udział firmy w e-zakupach szacowany jest na ok. 40 proc. W czerwcu według badania PBI/Gemius serwis miał 16,5 mln użytkowników. Allegro nie jest już serwisem aukcyjnym, oferuje głównie nowe produkty wystawiane przez firmy i sklepy, a nie osoby fizyczne.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Analizy Rzeczpospolitej
Wydatki na technologie i wojna cenowa wyzwaniami dla sektora
Materiał partnera
Może nie trzeba będzie zapłacić?
Materiał partnera
Siła kompleksowego wsparcia pracowników
Analizy Rzeczpospolitej
Cyfrowa rewolucja w procesach kadrowych
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Analizy Rzeczpospolitej
Coraz więcej technologii i strategii