KIA, Mazda i Subaru liderami rankingu dilerów

Raport satysfakcji dilerów sporządzany przez firmę doradczą EY oraz DCG Dealer Consulting ma się przyczynić do polepszenia współpracy firm prowadzących sprzedaż samochodów z ich importerami.

Aktualizacja: 03.07.2018 22:28 Publikacja: 03.07.2018 21:00

Dwie trzecie dilerów zapytanych, czy ponownie podjęliby współpracę ze swoim importerem, odpowiedział

Dwie trzecie dilerów zapytanych, czy ponownie podjęliby współpracę ze swoim importerem, odpowiedziało twierdząco.

Foto: shutterstock

KIA awansowała z czwartego miejsca, jakie zajęła w badaniu przeprowadzonym w ubiegłym roku. Mazda z ubiegłorocznej pozycji lidera przesunęła się na drugie miejsce po czterech zwycięstwach z rzędu, ale utrzymując ubiegłoroczny wynik punktowy 4,46. Natomiast Subaru wspięło się na najwyższe do tej pory dla tej marki miejsce z szóstego zajmowanego w roku 2017.

Dwie kolejne marki w rankingu reprezentują segment premium: z minimalną stratą do podium sklasyfikowany został Lexus, natomiast piąty był Mercedes już po raz trzeci z rzędu. W piętnastce rankingu najwyższe zwyżki odnotowały Mitsubishi i Jeep, awansujące o 12 miejsc: pierwsza z tych marek znalazła się na miejscu 11., druga na 14. Największy spadek – o pięć pozycji na miejsce 15. – zaliczył Volkswagen.

EY oraz DCG Dealer Consulting badają satysfakcję dilerów samochodów od 2007 r. Dilerzy wystawiają importerom ocenę w „szkolnym" systemie od 1 do 5. Analizowane są trzy obszary, które wpływają na ogólną ocenę satysfakcji sieci dilerskiej ze współpracy z importerem. Pierwszy to ocena produktów oferowanych przez importera pod względem jakości, niezawodności i dostępności. Liczy się także konkurencyjność ofert na rynku z punktu widzenia klienta. Kolejny obszar to współpraca z importerem, gdzie bierze się pod uwagę atrakcyjność umowy dilerskiej, dochodowość prowadzenia stacji, konkurencyjność strategii rynkowej oraz podejście do prowadzenia biznesu. Ostatnia część badania obejmuje ocenę importera jako firmy działającej na polskim rynku. – Nasze badanie to istotne narzędzie oceny współpracy dilerów z importerami – mówi Leszek Lerch, partner w dziale audytu EY i Lider Grupy Doradztwa dla Branży Motoryzacyjnej.

Ogólnie dilerzy nieco niżej niż rok temu oceniają możliwość wzrostu przychodów, mimo dość stabilnego wzrostu sprzedaży. Przy tym największymi optymistami są dilerzy Dacii. W ocenie wyników finansowych najlepszy rezultat po raz kolejny odnotowała Mazda, natomiast w ocenie niezawodności produktów – Toyota i Subaru. W ocenie serwisu drugi rok z rzędu na pierwszej pozycji znalazł się Lexus. Dilerzy oceniali też narzucane przez importerów standardy sprzedaży i serwisu, gdzie zwyciężyło Subaru. Po raz drugi oceniana była także niezależność dilerów w prowadzeniu biznesu. Pierwsze miejsce również zajęło Subaru, a największy wzrost, bo aż o 21 pozycji, zanotował Jeep.

Dwie trzecie dilerów zapytanych, czy ponownie podjęliby współpracę ze swoim importerem, odpowiedziało twierdząco, przy czym najbardziej pożądaną marką, już po raz trzeci z rzędu, okazała się Mazda. Wśród dziesięciu najbardziej pożądanych przez dilerów autoryzacji znajdują się wszystkie czołowe marki z grupy premium – Mercedes, BMW, Audi oraz Lexus. Natomiast Mazda zwyciężyła także w ocenie etyki biznesowej importera. – Ten wynik jest sumą wielu czynników. To z jednej strony partnerski i etyczny model współpracy z dilerami dobrze znany w branży. To także nasza konsekwentna strategia zorientowana na budowanie silnej marki skutecznie konkurującej w segmencie premium – mówi Łukasz Paździor, dyrektor generalny Mazda Motor Poland.

Bardzo nisko (choć minimalnie lepiej niż rok temu) dilerzy oceniają importerskie programy sprzedaży samochodów używanych. Na tę ocenę składała się: dostępność samochodów, ocena narzędzi informatycznych obejmujących zarządzanie sprzedażą oraz stokiem, wsparcie organizacyjne, a także ogólna atrakcyjność programu. Po raz pierwszy zwycięstwo w tej kategorii przypadło marce KIA, której pozycję lidera oddała Toyota.

KIA awansowała z czwartego miejsca, jakie zajęła w badaniu przeprowadzonym w ubiegłym roku. Mazda z ubiegłorocznej pozycji lidera przesunęła się na drugie miejsce po czterech zwycięstwach z rzędu, ale utrzymując ubiegłoroczny wynik punktowy 4,46. Natomiast Subaru wspięło się na najwyższe do tej pory dla tej marki miejsce z szóstego zajmowanego w roku 2017.

Dwie kolejne marki w rankingu reprezentują segment premium: z minimalną stratą do podium sklasyfikowany został Lexus, natomiast piąty był Mercedes już po raz trzeci z rzędu. W piętnastce rankingu najwyższe zwyżki odnotowały Mitsubishi i Jeep, awansujące o 12 miejsc: pierwsza z tych marek znalazła się na miejscu 11., druga na 14. Największy spadek – o pięć pozycji na miejsce 15. – zaliczył Volkswagen.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Analizy Rzeczpospolitej
Wydatki na technologie i wojna cenowa wyzwaniami dla sektora
Materiał partnera
Może nie trzeba będzie zapłacić?
Materiał partnera
Siła kompleksowego wsparcia pracowników
Analizy Rzeczpospolitej
Cyfrowa rewolucja w procesach kadrowych
Analizy Rzeczpospolitej
Coraz więcej technologii i strategii
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił