Ustawa z 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi („ustawa koncesyjna") uchyla dotychczas obowiązującą ustawę z 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi („ustawa koncesyjna z 2009 r."). Wprowadzenie nowej ustawy wynika z konieczności implementacji do polskiego porządku prawnego uregulowań dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/23/UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania koncesji („dyrektywa koncesyjna"). To pierwsza unijna dyrektywa regulująca w sposób kompleksowy zasady zawierania umów koncesji na roboty budowlane lub usługi – wcześniej przepisy państw członkowskich Unii Europejskiej dotyczące udzielania koncesji nie były harmonizowane na poziomie unijnym (inaczej niż ma to miejsce w przypadku zamówień publicznych).
Co warte podkreślenia, zmiany wprowadzane ustawą koncesyjną będą miały znaczenie nie tylko dla przedsięwzięć o charakterze „czysto" koncesyjnym, ale także dla projektów realizowanych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, bowiem postępowanie na wybór partnera prywatnego, w zależności od modelu jego wynagradzania, może być prowadzone albo w oparciu o przepisy ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych („ustawa PZP") albo właśnie na podstawie przepisów o udzielaniu koncesji.
Poniżej omówimy kilka zasadniczych zmian wprowadzanych przez ustawę koncesyjną. Jako że niniejszy artykuł ma na celu ogólne przedstawienie zakresu wprowadzanych modyfikacji, bardziej szczegółowy opis części zmian zostanie przedstawiony w kolejnych artykułach niniejszego cyklu poświęconego nowej ustawie koncesyjnej.
Koncesje w działalności sektorowej
Przepisy ustawy koncesyjnej wprowadzają kilka modyfikacji w zakresie terminologii stosowanej przy przedsięwzięciach koncesyjnych. Pojęcie koncesjodawcy, stosowane w ustawie koncesyjnej z 2009 r., zastąpiono pojęciem zamawiającego, które zdefiniowano poprzez odesłanie do definicji uregulowanych w przepisach ustawy PZP. Co istotne, wraz z tą zmianą doszło również do rozszerzenia zakresu podmiotowego stosowania przepisów regulujących udzielanie koncesji na roboty budowlane lub usługi. Udzielać koncesji będą mogli bowiem zamawiający sektorowi, a więc podmioty prowadzące jeden z rodzajów działalności sektorowej wymienionych w art. 132 ustawy PZP (m.in. w sektorach energetycznym, gazowym, wodociągowym czy transportu publicznego), w tym tzw. zamawiający stricte sektorowi (zdefiniowani w art. 3 ust. 1 pkt 4 ustawy PZP; np. spółki energetyczne), którzy nie podlegali ustawie koncesyjnej z 2009 r.
Zmiany terminologiczne dotyczą również określeń podmiotów ubiegających się o zawarcie umowy koncesji. W ustawie koncesyjnej z 2009 r. podmioty te definiowano jako: zainteresowany podmiot, kandydata, oferenta lub koncesjonariusza (w zależności od etapu postępowania). W nowej ustawie koncesyjnej mowa jedynie o wykonawcy, czyli podmiocie (osobie fizycznej, osobie prawnej, jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej lub grupie takich podmiotów) ubiegającym się o zawarcie umowy koncesji lub podmiocie, który złożył ofertę w postępowaniu oraz o koncesjonariuszu, tj. wykonawcy, z którym zamawiający zawarł umowę koncesji.