Chatboty a podwójny VAT

Nasza spółka wykupiła roczny dostęp do popularnego obecnie typu oprogramowania służącego do generowania odpowiedzi na dane, czy zapytania wprowadzane przez zainteresowaną osobę (tzw. chatbot). Program ma za zadanie prowadzić rozmowę lub odpowiadać na zadane pytania. Sprzedawcą jest zagraniczna firma. Na fakturze został jednakże naliczony polski VAT. W miejscu ujętym jako „numer VAT” sprzedawca wskazał EU OSS VAT i podał numer. Mamy wątpliwości czy uznać ten zakup za import usług i opodatkować od kwoty brutto czy może jednak jest to zakup krajowy i odliczyć podatek naliczony? – pyta czytelnik.

Publikacja: 06.05.2024 04:30

Chatboty a podwójny VAT

Foto: Adobe Stock

Niestety, wszystko wskazuje na to, że mamy do czynienia z importem usług naliczanym od kwoty brutto.

Być może pracownik Państwa spółki, dokonując zakupu, skorzystał z prywatnego konta i w tym konkretnym przypadku wybrał opcję „wystaw fakturę na inny podmiot” (czyli na spółkę). Dodatkowo, na fakturze dostawca usługi (zakładamy, że jest to usługa elektroniczna albo o charakterze podobnym do licencji uprawniającej do korzystania z określonej aplikacji/funkcji) posłużył się numerem VAT-EU, który to numer jest wykorzystywany w rozliczeniach z tzw. konsumentami (Państwa firma nie jest konsumentem, a podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą).

Pozostało 86% artykułu

Treść dostępna jest dla naszych prenumeratorów!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach e-prenumeraty Rzeczpospolitej. Korzystaj z nieograniczonego dostępu i czytaj swoje ulubione treści w serwisie rp.pl i e-wydaniu.

Spadki i darowizny
Ten testament wywołuje najwięcej sporów. Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok
Prawo karne
Akta znalezione w domu Zbigniewa Ziobry. Prokuratura przekazała nowe informacje
ABC Firmy
Firma zapłaci prawie 240 tys. zł kary. Wszystko przez zgubionego pendrive'a
Zawody prawnicze
Adwokaci apelują do Tuska. Chcą uchylenia rozporządzenia MS
Praca, Emerytury i renty
Czternasta emerytura z wieloma znakami zapytania. Będzie podwyżka?
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?