Ważne wnioski dla pacjentów po kontroli Rzecznika Praw Pacjenta w ośrodku

Rzecznik Praw Pacjenta wszczął postępowanie w oparciu o pisemną skargę siostry pacjentki, która zauważyła nieprawidłowości w trakcie pobytu swojej bliskiej w ośrodku.

Publikacja: 29.02.2024 15:53

Ważne wnioski dla pacjentów po kontroli Rzecznika Praw Pacjenta w ośrodku

Foto: Adobe Stock

Wcześniej o zakładzie leczniczym było głośno, gdy niespodziewanie zakończył swoją działalność, zmuszając rodziny pacjentów do natychmiastowego zabrania swoich bliskich.

Sprawa dotyczy Pani Joanny, która trafiła do ośrodka na leczenie i rehabilitację po pobycie w szpitalu na przełomie grudnia 2022 i stycznia 2023 roku. W połowie stycznia dyrektor ośrodka zaproponowała przedłużenie pobytu o dwa tygodnie za obniżoną cenę, jednak po wpłaceniu opłaty pacjentka została przewieziona do szpitala.

Dokumenty zebrane w sprawie jednoznacznie wskazują na poważne zaniedbanie pacjentki w ośrodku, gdzie nie zapewniono jej podstawowej opieki, takiej jak nawodnienie, rehabilitacja, zmiana pozycji ciała czy higiena osobista. Po przewiezieniu do szpitala stwierdzono zakrzepicę, problemy z układem oddechowym i zakażenie układu moczowego.

Czytaj więcej

Młody człowiek walczący o prawa osób ze spektrum autyzmu doradcą Rzecznika Praw Dziecka

W związku ze stwierdzeniem naruszenia prawa pacjenta do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością, Rzecznik Praw Pacjenta wniósł o podjęcie kilku istotnych działań wobec podmiotu leczniczego:

  • pouczenie personelu o prawie pacjenta do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością.
  • poinformowanie podległego personelu o stwierdzonych nieprawidłowościach, aby uwrażliwić ich na podobne uchybienia w przyszłości.
  • rozważenie wypłaty zadośćuczynienia Pani Joannie za doznane krzywdy.
  • rozważenie konsekwencji służbowych wobec osób odpowiedzialnych za opiekę nad pacjentką.

W przypadku braku wykonania zaleceń, Rzecznik podejmuje inne działania przewidziane prawem. 

Sytuacja ta wzbudza zrozumiałe zaniepokojenie i podkreśla potrzebę monitorowania standardów opieki nad pacjentami w zakładach leczniczych. Z tej sytuacji wynikają ważne wnioski, które inni pacjenci oraz ich rodziny powinni uwzględnić przed skorzystaniem z usług zakładów leczniczych.

Wcześniej o zakładzie leczniczym było głośno, gdy niespodziewanie zakończył swoją działalność, zmuszając rodziny pacjentów do natychmiastowego zabrania swoich bliskich.

Sprawa dotyczy Pani Joanny, która trafiła do ośrodka na leczenie i rehabilitację po pobycie w szpitalu na przełomie grudnia 2022 i stycznia 2023 roku. W połowie stycznia dyrektor ośrodka zaproponowała przedłużenie pobytu o dwa tygodnie za obniżoną cenę, jednak po wpłaceniu opłaty pacjentka została przewieziona do szpitala.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP