MSWiA wyznacza standardy dla BIP

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji opublikowało minimalne wymagania, jakie powinny spełniać strony BIP, również te tworzone przez samorządy

Aktualizacja: 04.10.2010 04:26 Publikacja: 04.10.2010 03:20

MSWiA wyznacza standardy dla BIP

Foto: ROL

[b]Jak skonstruować BIP urzędu gminy? [/b]

Przede wszystkim tak, aby każdy odwiedzający tę stronę – na podstawie konstrukcji samego menu głównego – mógł się zorientować, czy oglądany serwis zawiera wyłącznie informacje wymagane przez ustawę, czy też można w nim znaleźć także inne informacje publiczne.

Przede wszystkim jednak, i to już na stronie głównej takiego Biuletynu Informacji Publicznej, powinny się znaleźć podstawowe informacje o urzędzie. Jego adres, telefon, e-mail, adres elektronicznej skrzynki podawczej, godziny pracy i przyjęć interesantów. Także numery REGON i NIP.

Prawidłowo prowadzony BIP powinien zawierać również aktualne informacje dotyczące struktury organizacyjnej i regulaminu urzędu. Znaleźć się w nim powinny także wykazy: osób pełniących funkcje kierownicze oraz prowadzonych rejestrów, ewidencji i archiwów. Niezbędnym elementem jest również informacja o sposobie i trybie udostępniania zgromadzonych w nich danych, uzupełniona wzorami wniosków o udostępnienie informacji zgromadzonych w tych ewidencjach i rejestrach.

Każdy prawidłowo prowadzony BIP urzędu gminy (powiatu czy województwa) powinien także podawać informacje o organie stanowiącym (radzie sejmiku). Samo opublikowanie wykazu radnych nie jest wystarczające. Dodatkowo trzeba też zamieścić informacje o tym, w jakie dni i godziny radny pełni dyżur, podać numer kontaktowy czy informację, w jakich komisjach rady dana osoba zasiada.

Na bieżąco powinny być aktualizowane informacje o działaniach rady. Wymaga to publikacji terminarza posiedzeń, porządku obrad, a nawet projektów uchwał. Po posiedzeniu rady (sejmiku) należy w BIP zamieścić protokoły z sesji oraz podjęte uchwały wraz z załącznikami.

W prawidłowo prowadzonym biuletynie nie może również zabraknąć informacji o organie wykonawczym (wójt, zarząd). W szczególności powinny być w nim niezwłocznie publikowane informacje o podjętych zarządzeniach (uchwałach) wraz z ich treścią.

Aby zapewnić szybki dostęp do pożądanych przez obywatela aktów, każdy BIP powinien być wyposażony w sprawny moduł wyszukiwania. Jego opis znajduje się w opublikowanych przez MSWiA standardach.

Na stronie podmiotowej BIP jednostki samorządu terytorialnego należy oczywiście zamieszczać informacje o wolnych stanowiskach urzędniczych i o prowadzonym na nie naborze.

Więcej informacji na temat minimalnych standardów informacji dla „Przejrzystej strony BIP” można znaleźć na stronie [link=http://www.administracja.mswia.gov.pl]www.administracja.mswia.gov.pl[/link] w zakładce „Aktualności”.

[b]Jak skonstruować BIP urzędu gminy? [/b]

Przede wszystkim tak, aby każdy odwiedzający tę stronę – na podstawie konstrukcji samego menu głównego – mógł się zorientować, czy oglądany serwis zawiera wyłącznie informacje wymagane przez ustawę, czy też można w nim znaleźć także inne informacje publiczne.

Pozostało 87% artykułu
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Prawnicy
Bodnar: polecenie w sprawie 144 prokuratorów nie zostało wykonane
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Konsumenci
Jest pierwszy wyrok ws. frankowiczów po głośnej uchwale Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił