Polacy szybko uczą się zarabiać na eksporcie wiedzy

Polscy eksporterzy oprócz mebli, sprzętu AGD, jabłek czy pieczarek z powodzeniem zaczynają sprzedawać za granicą także wiedzę i rozwiązania z dziedziny nowych technologii.

Aktualizacja: 13.02.2017 19:44 Publikacja: 13.02.2017 19:27

Foto: 123RF

Przyzwyczailiśmy się już do danych pokazujących systematyczny wzrost polskiego eksportu. Jego wartość w ciągu dziesięciu ostatnich lat do 2015 r. zwiększyła się 2,5-krotnie – z ok. 70 do ponad 170 mld euro. Z wyjątkiem kryzysowego 2009 r. trwa nieprzerwana dobra passa polskich eksporterów, coraz pewniej rozpychających się na zagranicznych rynkach.

Taki obraz podtrzymują dane GUS. W ciągu ośmiu miesięcy 2016 r. (styczeń–sierpień) wartość eksportu wyniosła prawie 118,9 mld euro i była wyższa o 1,5 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Eksport do krajów UE wzrósł o 1,8 proc., do ok. 94,8 mld euro. Wśród ważniejszych unijnych rynków najszybciej zwiększyła się sprzedaż do Słowenii, Irlandii, Rumunii, Portugalii, Finlandii, Hiszpanii oraz Szwecji. Jeżeli chodzi o pozostałe rynki, dynamicznie zwiększyła się polska sprzedaż do Szwajcarii, Kanady, Stanów Zjednoczonych i Izraela.

Pozostało 92% artykułu
Miesięczny limit darmowych artykułów został wyczerpany

Teraz 4 zł za tydzień dostępu!

Czytaj 46% taniej przez 4 miesiące

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Czytaj bez ograniczeń artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Materiał partnera
Najważniejsza jest idea demokracji. Także dla gospodarki
Wydarzenia Gospodarcze
Polacy szczęśliwsi – nie tylko na swoim
Materiał partnera
Dezinformacja łatwo zmienia cel
Materiał partnera
Miasta idą w kierunku inteligentnego zarządzania
Materiał partnera
Ciągle szukamy nowych rozwiązań