Francuscy kontrolerzy obiecali nie strajkować. Zmienili zdanie

Francuscy kontrolerzy ruchu lotniczego zamierzają strajkować mimo obietnicy z września, że nie będą tego robić do zakończenia paraolimpiady we wrześniu. Ich główny związek SNCTA ogłosił gotowość strajkową 25 kwietnia, bo nie podoba mu się nowa wersja negocjowanego z władzami nowego systemu usług nawigacji lotniczej — podał dziennik „La Tribune” na podstawie informacji AFP.

Publikacja: 12.04.2024 19:01

Francuscy kontrolerzy obiecali nie strajkować. Zmienili zdanie

Foto: Adobe Stock

Negocjacje związków zawodowych kontrolerów z regulatorem, Generalną Dyrekcją Lotnictwa Cywilnego DGAC o zmianie organizacji kontroli ruchu powietrznego we Francji trwają od 15 miesięcy. Zaproponowana wersja przez organ nadzoru nie spodobała się nagle największemu związkowi, SNCTA. „Wersja głoszona przez DGAC jest w żaden sposób niemożliwa do podpisania przez SNCTA, który uważa ją za prowokację, jeśli nie za obrazę” — oświadczył związek na swym portalu internetowym.

Organizacja zawodowa reprezentująca 60 proc. głosów kontrolerów mówi bez wdawania się w szczegóły o wolcie urzędników, która bezpośrednio podważa szczerość negocjacji i dotychczas osiągnięty kompromis. W ogłoszonym komunikacie podała, że nie zgodziła się na pilne zwołanie posiedzenia przez DGAC. Sam urząd nie chciał wyjaśnić, o co chodzi, nie było też kontraktu z tym związkiem.

Czytaj więcej

Koniec strajków w Lufthansie. Pasażerowie odetchną, chociaż nie do końca

Inna organizacja zawodowa, UNSA-UTCAC też ogłosiła, że odmówiła udziału w tym spotkaniu i także zapowiedziała gotowość strajkową na 25 kwietnia, zażądała natychmiastowego podjęcia prawdziwych uzgodnień.

— Nie tylko ostatnia wersja propozycji nie spełnia wymogów zakładanej reformy w zakresie socjalnego zaplecza osłonowego, ale zmienia już wynegocjowane elementy — wyjaśnił później związek SNCTA dziennikowi „Les Echos”. Sam dziennik stwierdził, że pozytywne zakończenie tych negocjacji jest nadal możliwe. — Dlatego właśnie ogłosiliśmy datę dwa tygodnie wcześniej. Gdybyśmy chcieli zastrajkować za wszelką cenę, to zadowolilibyśmy się minimalnym terminem 5 dni ogłoszenia jego daty — wyjaśnili związkowcy w „Les Echos”.

Negocjacje podjęte 15 miesięcy temu przewidują przebudowę systemu kontroli ruchu powietrznego we Francji: stworzenie terytorialnej siatki usług nawigacji lotniczej, reorganizację systemu pracy kontrolerów, aby byli w stanie sprostać zapowiadanemu zwiększeniu ruchu samolotów w powietrzu w zamian za podwyżkę siatki wynagrodzeń i zwiększenie zatrudnienia.

Zapowiedź gotowości strajkowej budzi duże zdziwienie, bo związek SNCTA zobowiązał się we wrześniu do przestrzegania zasady rozejmu olimpijskiego do czasu zakonczenai olimpiady i paraolimpiady w Paryżu. Nie doszło wtedy do strajku 15 września, we Francji mógł odbyć się światowy puchar w rugby. To był warunek uzyskania przez kontrolerów podwyżek i podjęcia z nimi nowych rozmów o systemie wynagrodzeń po tej imprezie sportowej. Większościowy związek zawodowy poparł wtedy także ustawę, która zaczęła obowiązywać z początkiem tego roku, a zmuszała każdego kontrolera do ogłaszania udziału w strajku na dwa dni wcześniej.

W 2023 r. ruch lotniczy przez Francję był regularnie zakłócany strajkami kontrolerów, zwłaszcza podczas konfliktu o reformę systemu emerytalnego. Urząd lotnictwa DGAC zwrócił się nawet do linii lotniczych, by prewencyjnie zawiesiły część lotów. Strajk rozsierdził przewoźników latających do Francji lub przez ten kraj. Ich organizacja Airlines for Europe wystąpił w maju do Komisji Europejskiej, by wprowadziła obowiązkowe postępowanie arbitrażowe przed każdym strajkiem albo ochronę przelotow nad krajem z takimi protestami.

Negocjacje związków zawodowych kontrolerów z regulatorem, Generalną Dyrekcją Lotnictwa Cywilnego DGAC o zmianie organizacji kontroli ruchu powietrznego we Francji trwają od 15 miesięcy. Zaproponowana wersja przez organ nadzoru nie spodobała się nagle największemu związkowi, SNCTA. „Wersja głoszona przez DGAC jest w żaden sposób niemożliwa do podpisania przez SNCTA, który uważa ją za prowokację, jeśli nie za obrazę” — oświadczył związek na swym portalu internetowym.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
LOT wraca do zakupów. Polski przewoźnik na krótkiej liście miliardera
Transport
Maciej Lasek: Budowa CPK oznacza koniec Lotniska Chopina na Okęciu
Transport
Kubańskie linie lotnicze uziemione. Argentyńskie firmy odmówiły dostaw paliwa
Transport
Dobry kwartał Airbusa i kolejne problemy Boeinga
Transport
Koniec handryczenia się z liniami lotniczymi. Odszkodowania szybko i online
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?