Bajkalsko-Amurska Magistrala zniszczona przez wodę, ruch pociągów wstrzymany

Rosyjskie Koleje Żelazne (RŻD) musiały wstrzymać ruch pociągów słynną trasą syberyjską BAM. W sobotę powódź w Buriatii wywołana przerwaniem tamy na rzece Chłodnej, zniosła kilkaset metrów torów. W republice wprowadzono stan wyjątkowy. Rosyjska kolej straci miliardy rubli na nieprzewiezionych ładunkach.

Publikacja: 20.08.2023 18:36

Bajkalsko-Amurska Magistrala zniszczona przez wodę, ruch pociągów wstrzymany

Foto: AFP

Rozmycie torów kolejowych na BAM nastąpiła w sobotę 19 sierpnia. Na terytorium regionu Siewiero-Bajkalskiego wprowadzono stan wyjątkowy. Pociągi jadące BAM zostały przekierowane na Kolej Transsyberyjską. Do transportu pasażerów wykorzystano też autobusy. Ich droga wydłuży się o ponad dobę.

„Trasą BAM ruch pociągów został wstrzymany. Trwają prace nad przywróceniem drogi do kamieniołomu, przywróceniem i zminimalizowaniem zniszczeń tamy. Przybliżony termin zakończenia awaryjnych prac naprawczych to 26 sierpnia, czyli BAM nie będzie dostępny jeszcze tydzień. Szkody dla gospodarki kraju spowodowane nieprzewiezionymi ładunkami wyniosą miliardy rubli. Do tego trzeba dodać wysokie koszty odbudowy linii kolejowej” – powiedział Aleksiej Cydenow szef administracji Buriacji.

Pociągi jadące w przeciwnym kierunku są przestawiane na stacji Siewierobajkalsk, a następnie kierowane Koleją Transsyberyjską przez Irkuck i Czytę.

„Trwają indywidualne prace z pasażerami w celu wyjaśnienia opcji podróży, w tym korzystania z innych środków transportu. Dodatkowe pociągi pasażerskie stają również na stacjach Siewierobajkalsk, Irkuck, Krasnojarsk” – głosi komunikat RŻD.

Ze względu na skalę zniszczeń prace remontowe potrwają co najmniej do 26 sierpnia. Przez cały ten czas ruch wzdłuż BAM w rejonie Sewero-Bajkalski w Buriacji będzie zablokowany.

Tak BAM zbudowano

BAM zbudowali więźniowie gułagu, bo przy potrzebach na poziomie 25 tysięcy robotników, zgłosiło się 2500 chętnych. Na budowie prowadzonej przez syberyjskie bezkres, w wiecznej zmarzlinie, przez 11 wielkich rzek i siedem górskich pasm, zmarły z głodu i wycieńczenia tysiące więźniów. Rosyjskie władze nigdy nie podały dokładnej liczby, ani lokalizacji ich grobów. Nigdy też nie uczczono w Rosji pamięci zmarłych na trasie BAM więźniów. Podejrzewa się, że ciała wrzucano do dołów przy trasie kolei. Rozbudowa trwa z przerwami do dziś. Obecnie linia z licznymi odgałęzieniami liczy 4900 km (o 500 km krótsza niż Kolej Transsyberyjska) Końcowa stacja to Wanino port z terminalem węglowym nad Morzem Ochockim. Po drugiej stronie jest wyspa Sachalin.

Rozmycie torów kolejowych na BAM nastąpiła w sobotę 19 sierpnia. Na terytorium regionu Siewiero-Bajkalskiego wprowadzono stan wyjątkowy. Pociągi jadące BAM zostały przekierowane na Kolej Transsyberyjską. Do transportu pasażerów wykorzystano też autobusy. Ich droga wydłuży się o ponad dobę.

„Trasą BAM ruch pociągów został wstrzymany. Trwają prace nad przywróceniem drogi do kamieniołomu, przywróceniem i zminimalizowaniem zniszczeń tamy. Przybliżony termin zakończenia awaryjnych prac naprawczych to 26 sierpnia, czyli BAM nie będzie dostępny jeszcze tydzień. Szkody dla gospodarki kraju spowodowane nieprzewiezionymi ładunkami wyniosą miliardy rubli. Do tego trzeba dodać wysokie koszty odbudowy linii kolejowej” – powiedział Aleksiej Cydenow szef administracji Buriacji.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Tak Unia Europejska zmieniła transport w Polsce
Transport
LOT wraca do zakupów. Polski przewoźnik na krótkiej liście miliardera
Transport
Maciej Lasek: Budowa CPK oznacza koniec Lotniska Chopina na Okęciu
Transport
Kubańskie linie lotnicze uziemione. Argentyńskie firmy odmówiły dostaw paliwa
Transport
Dobry kwartał Airbusa i kolejne problemy Boeinga
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO