Wąskokadłubowy samolot z numerem lotu MU9191 należący do China Eastern Airlines z ponad 130 pasażerami na pokładzie wystartował z lotniska Honggiao w Szanghaju o godz. 103.0 miejscowego czasu, ok. 10 minut przed rozkładem i wylądował o godz. 12.30 w Pekinie, powitany tradycyjnym salutem wodnym. Lądowanie transmitowała na żywo państwowa telewizja CCTV. Po południu samolot odleciał do Szanghaju, numer lotu MU9192.

Ten lot oznacza zakończenie 14 lat pracy nad całkowicie chińskim samolotem pasażerskim, który ma konkurować z rodziną A320 Airbusa i B737 MAX Boeinga. Przed tym debiutem handlowym samolot był testowany w powietrzu od grudnia przez 100 godzin. Na premierowy lot wybrano najbardziej uczęszczaną trasę, z Szanghaju do Pekinu.

W przyszłości większość pasażerów będzie mogła podróżować dużymi samolotami krajowej produkcji — podkreśliła telewizja CCTV. Uczestnicy pierwszego lotu otrzymali czerwone karty pokładowe i odpowiedni posiłek dla uczczenia tego wydarzenia — poinformowano.

Samolot został wyprodukowany przez państwowe przedsiębiorstwo Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC), ale wiele podzespołów, także silniki, pochodzi z importu. Pierwszy egzemplarz zabierający 164 podróżnych przekazano przewoźnikowi w ubiegłym roku. Wicedyrektor COMAC, Zhang Yujin poinformował w styczniu, że producent ma zamówienia na ok. 1200 takich samolotów. COMAC zamierza zwiększyć rytm ich produkcji do 150 sztuk rocznie w ciągu 5 lat.