Potrzeba wolności w krakowskim MOCAK-u

„Potrzeba wolności" w krakowskim MOCAK-u prezentuje prace blisko 50 artystów z 17 krajów europejskich – pisze Monika Kuc

Aktualizacja: 30.10.2013 17:10 Publikacja: 30.10.2013 16:51

Cristina Lucas, Wolność wiodąca lud (La Liberté Raisonnée), 2009, wideo, 4 min 18 s, dzięki uprzejmo

Cristina Lucas, Wolność wiodąca lud (La Liberté Raisonnée), 2009, wideo, 4 min 18 s, dzięki uprzejmości Juana De Aizpuru Gallery, Madryt

Foto: MOCAK

Obejrzeć można filmy wideo i fotografie powstałe w ostatnim półwieczu, które mówią o potrzebie wolności artystycznej i politycznej, rozliczeniach z historią. O wolności w wymiarze jednostkowym i zbiorowym. Jest to 30. jubileuszowa wystawa, organizowana pod patronatem Rady Europy i współfinansowana przez Komisję Europejską.

Zobacz galerię zdjęć

„Pierwsza wystawa z cyklu (Amsterdam, 1954–1955) badała renesans oraz humanizm w Europie. Kolejne ekspozycje poświęcono paneuropejskim ruchom artystycznym, wyjątkowym okresom w kulturze oraz relacjom pomiędzy sztuką, społeczeństwem oraz władzą polityczną i ekonomiczną" – przypomina Thorbjorn Jagland, sekretarz generalny Rady Europy, we wstępie do katalogu. I dodaje, że najnowsza edycja pozwala spojrzeć na sztukę współczesną przez pryzmat przemian po transformacji 1989 roku.

Wystawa dzieli się na 12 rozdziałów, które mogą być tematami do dyskusji, np. „Realia polityki", „Niepewność wolności", „Światy, w których można żyć". Nie nudzi publicystyką, bo jej uczestnicy to wybitni artyści, dla których ważny jest temat, ale przede wszystkim siła obrazowania. Ich pełne ekspresji wielkoformatowe prace prowokują do refleksji, działając najpierw na wyobraźnię i emocje. Zaczyna się rewolucyjnie – od wideo Cristiny Lucas, ożywiającego na ekranie słynne dzieło Eugene'a Delacroix „Wolność wiodąca lud na barykady". Za Marianne z francuską flagą – symbolem wolności – podążają uzbrojeni mężczyźni. Ale w pewnym momencie kobieta upada, a mężczyźni, zamiast szturmować dalej barykadę, zwracają się przeciw niej. Wolność okazuje się kruchą ideą, bardzo łatwą do zniszczenia.

Znacznie silniejszy bywa terror, o czym przypomina wideoinstalacja „BlueGas Eyes" Mirosława Bałki, w której nie ma nic z dosłowności (widzimy tylko zapalone gazowe palniki), a jednak skojarzenie z ofiarami hitlerowskiego obozu śmierci w Auschwitz jest niezwykle silne.

Marina Abramović sfilmowała performans „Usta Tomasza", w którym protestowała przeciw aktom przemocy. Aby dla widza nie były to pojęcia abstrakcyjne, demonstrowała je na własnym ciele w trwającym siedem godzin widowisku w Nowym Jorku (publiczność chwilami nie mogła już tych „tortur" znieść i zdejmowała artystkę np. z bloków lodu, na których leżała naga).

Artystyczne manifestacje wolności przybierają nieraz zaskakujące formy i niosą różne przesłania. Niektórzy upominają się jedynie o wolność sztuki. Jak Yves Klein, który w latach 60. organizował malarskie performanse, podczas których tworzył obrazy przez odciskanie na płótnie śladów ciał modelek, zanurzonych w błękitnej farbie.

Dla wielu artystów ważny jest znacznie szerszy kontekst wolności. Oleg Kulik w performansie z 1999 roku wcielał się w nagiego agresywnego psa na łańcuchu, protestując przeciw restrykcyjnym systemom. A Jiri David, tworząc manipulowane portrety polityków (m.in. powstrzymującego łzy Putina), upominał się o ludzkie uczucia wśród rządzących.

Pomysł „Pojazdu dla bezdomnych" Krzysztofa Wodiczki czy działania Pawła Althamera, integrujące mieszkańców warszawskiego Bródna, mają charakter szlachetnych społecznych utopii, ale jednocześnie uświadamiają, że lepszy świat zależy od wysiłku wszystkich.

Wystawa czynna do 26 stycznia 2014

 

Obejrzeć można filmy wideo i fotografie powstałe w ostatnim półwieczu, które mówią o potrzebie wolności artystycznej i politycznej, rozliczeniach z historią. O wolności w wymiarze jednostkowym i zbiorowym. Jest to 30. jubileuszowa wystawa, organizowana pod patronatem Rady Europy i współfinansowana przez Komisję Europejską.

Zobacz galerię zdjęć

Pozostało 90% artykułu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce