Izba wrocławska radców prawnych wprowadziła rozwiązanie pozwalające na elektroniczne załatwianie spraw o wyznaczanie pełnomocnika z urzędu oraz kuratora dla osoby nieznanej z miejsca pobytu. Na czym ono dokładnie polega?
Według procedury cywilnej i sądowoadministracyjnej, jeśli danej osobie można wyznaczyć pełnomocnika z urzędu, sąd wydaje odpowiednie postanowienie, a następnie sekretariat dołącza do niego pismo przewodnie i wysyła pocztą do izby radcowskiej czy adwokackiej. A tam dziekan wyznacza zgodnie z wewnętrznymi przepisami członka samorządu do pełnienia funkcji pełnomocnika z urzędu. Można tu zwrócić uwagę, że nie wszyscy chcą przyjmować takie sprawy, gdyż nie są one ani komfortowe w prowadzeniu, ani też zbyt dobrze płatne, bo stawki dla pełnomocników z urzędu nie były podnoszone od lat, a i obecnie nie są adekwatne do wkładu pracy. Mimo wszystko dalej jest grupa skłonna do prowadzenia takich spraw – i spośród nich dziekan wyznacza pełnomocnika do konkretnej sprawy.