Zaostrza się walka Pepsi z Carrefourem. Producent napojów ma wiele do stracenia

Po raz pierwszy od dawna dostawca i sieć handlowa poszli na tak ostry spór i to przy podniesionej kurtynie. Pokazuje to, jak ogromna jest presja na obniżanie cen, mimo iż ich wzrost znacząco spowolnił.

Publikacja: 08.01.2024 18:13

Zaostrza się walka Pepsi z Carrefourem. Producent napojów ma wiele do stracenia

Foto: Adobe Stock

W branży starcie amerykańskiego koncernu PepsiCo. z siecią handlową Carrefour obserwuje się z ogromnym zainteresowaniem. - Na początku roku dopinane są szczegóły umów ramowych na 2024 r., stad nie dziwi, iż do negocjacji doszło właśnie teraz. Niemniej wycofywanie produktów z półek to sytuacja, jakiej na rynku nie było od lat - mówi prezes jednej z dużych sieci handlowych.

W tle rywalizacja sieci hipermarketów z dominującymi na rynku dyskontami, co może być powodem także tego konfliktu. Z danych wynika, że w grudniu napoje typu cola w hipermarketach były ponad 20 proc. droższe niż w 2022 r., zaś w dyskontach tylko ok 7 proc. - Carrefour walczy o lepsza ofertę cenową i tym można tłumaczyć konflikt z Pepsi - dodaje inny rynkowy ekspert.

Czytaj więcej

Pepsi także w Polsce będzie znikać z półek. Carrefour ogranicza współpracę

Podobne konflikty już się zdarzały. Lata temu z półek przynajmniej jednej sieci zniknął choćby popularny serek Wiejski firmy Piątnica. Po błyskawicznych skargach oburzonych klientów handlowcy szybko zgodzili się na satysfakcjonujące dla producenta warunki dostaw i serek wrócił na półki.

Podobna sprawa miała miejsce w przypadku dostaw wody mineralnej czy sporu producentów wędlin z handlowcami, jednak nie odbiły się aż tak szerokim echem, jak obecna wojna handlowa.

Najpierw „Financial Times” napisał, że francuski Carrefour zaprzestanie sprzedaży produktów PepsiCo,, nie tylko napojów Pepsi, ale także chipsów Lays, Doritos i 7Up, a także umieści na półkach swoich sklepów we Francji tabliczki wyjaśniające klientom, że zaprzestaje sprzedaży tej marki ze względu na „niedopuszczalne podwyżki cen”.

Jak pisała „Rzeczpospolita”, problem dotyczy także dostaw na naszym rynku. - W nawiązaniu do pojawiających się informacji o niepowodzeniu negocjacji cenowych pomiędzy Carrefour i PepsiCo, których celem było obniżenie cen produktów tego producenta dla klientów, informujemy, iż Carrefour Polska również ograniczy współpracę z tym dostawcą na krajowym rynku - wyjaśnia nam biuro prasowe Carrefour Polska.

Czytaj więcej

Carrefour nie będzie sprzedawać Pepsi, bo za droga

Firma nie precyzuje, o jakich produktach mowa. W Polsce PepsiCo. oferuje nie tylko gamę napojów gazowanych, ale także słone przekąski.

Wiadomo powszechnie, że w segmencie napojów kluczowe pozycje mają PepsiCo. i Coca Cola, które rywalizują ze sobą mocno, także na poziom cen i dedykowanych konkretnym detalistom promocji. Z badania indeks cen detalicznych UCE Research i Uczelni WSB Merito wynika, że w październiku 2022 r. średnia cena detaliczna Pepsi 1 litr wynosiła 5,77 zł, zaś taka sama Coca Cola kosztowała 5,93 zł. W tym roku produkt Pepsi zdrożał do 5,99 zł, a konkurencyjny do 6,47 zł. To jednak średnia dla rynku handlu nowoczesnego, w poszczególnych sieciach sytuacja może być zupełnie różna.

Jak mówi nam jeden z branżowych ekspertów, latami cenowo korzystniej wypadała Coca Cola, ale w pewnym momencie ceny w zasadzie się wyrównały, a różnice powodowały jednak określone oferty promocyjne. Do tego mniejsze sklepy od dyskontów poczynając koncentrują się zazwyczaj na ofercie jednej z tych marek, ponieważ na szerokie portfolio obydwu po prostu nie ma miejsca. - Tu może tkwić źródło konfliktu, Carrefour to nie tylko ogromne hipermarkety, gdzie mieści się wszystko, ale zwłaszcza sklepy osiedlowe, gdzie o miejsce na półce trudniej. Stąd walka na atrakcyjne promocje jest mocniejsza - przyznaje jeden z konkurentów.

Zdaniem branży w tym sporze mocniejsza jest pozycja Carrefoura. Już bowiem widać, że napoje PepsiCo. są w mniejszej liczbie sklepów niż Coca Coli, więc koncern nie może sobie pozwolić na utratę tak ważnego gracza jak Carrefour. Dlatego producent napojów raczej w tej sytuacji ustąpi.

W branży starcie amerykańskiego koncernu PepsiCo. z siecią handlową Carrefour obserwuje się z ogromnym zainteresowaniem. - Na początku roku dopinane są szczegóły umów ramowych na 2024 r., stad nie dziwi, iż do negocjacji doszło właśnie teraz. Niemniej wycofywanie produktów z półek to sytuacja, jakiej na rynku nie było od lat - mówi prezes jednej z dużych sieci handlowych.

W tle rywalizacja sieci hipermarketów z dominującymi na rynku dyskontami, co może być powodem także tego konfliktu. Z danych wynika, że w grudniu napoje typu cola w hipermarketach były ponad 20 proc. droższe niż w 2022 r., zaś w dyskontach tylko ok 7 proc. - Carrefour walczy o lepsza ofertę cenową i tym można tłumaczyć konflikt z Pepsi - dodaje inny rynkowy ekspert.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Rumuńska sieć wchodzi do Polski. „Rynek polski jest podobny do rumuńskiego”
Przemysł spożywczy
Szczęśliwe zakończenie problemów kultowej cukierni z Warszawy
Przemysł spożywczy
Herbaty mrożone biją rekordy, ale kaucje straszą
Przemysł spożywczy
Reakcja Kraft Alkohole na artykuł „Rz” o nowym inwestorze Palikota: Jesteśmy wehikułem inwestycyjnym
Przemysł spożywczy
Kolejne wybiegi Palikota? Ma „nowego” inwestora