Trybunał Sprawiedliwości UE 6 grudnia 2017 r. potwierdził możliwość zakazania autoryzowanym dystrybutorom, przez producentów towarów luksusowych, korzystania z platform internetowych do sprzedaży towarów luksusowych objętych systemami dystrybucji selektywnej. Trybunał w sprawie Coty stwierdził, że podmioty organizujące dystrybucję towarów luksusowych mogą tworzyć systemy dystrybucji selektywnej, pod warunkiem że spełniają one wymagania prawa konkurencji. Uznał również, że dopuszczalne jest zakazanie sprzedaży towarów luksusowych na platformach internetowych (np. Amazon, eBay), jeżeli ograniczenie to spełnia wymagania prawa konkurencji, a podmiot organizujący system dystrybucji nie ma stosunków umownych z platformami objętymi ograniczeniem.
Spór z autoryzowanym dystrybutorem
Wniosek o wydanie orzeczenia złożył Wyższy Sąd Regionalny we Frankfurcie nad Menem w związku z toczącym się sporem pomiędzy Coty Germany GmbH (Coty) a jej autoryzowanym dystrybutorem działającym w ramach systemu dystrybucji selektywnej – Parfümerie Akzente GmbH (Akzente). Coty usiłowała nałożyć na Akzente dodatkowe ograniczenie zakazujące korzystania przy sprzedaży przez internet, w sposób rozpoznawalny na zewnątrz, z platform należących do osób trzecich. Akzente odmówiła, a Coty wniosła pozew żądający zakazania Akzente dystrybucji poprzez platformę Amazon.
Trybunał uznał, że towary luksusowe mogą wymagać wprowadzenia systemu dystrybucji selektywnej w celu zachowania ich jakości i zapewnienia odpowiedniego wizerunku. Wskazał, że o jakości takich towarów świadczą nie tylko cechy materialne, ale również towarzysząca im aura luksusu.
Jednocześnie Trybunał wskazał, że sprawy Pierre Fabre (C-439/09) nie należy bezpośrednio odnosić do sporu pomiędzy Coty i Akzente. Sprawa Pierre Fabre dotyczyła bezwzględnego zakazu sprzedaży za pośrednictwem internetu, a towary objęte tamtym systemem dystrybucji selektywnej nie były artykułami luksusowymi, lecz kosmetycznymi i pielęgnacyjnymi.
Nakładając na autoryzowanych dystrybutorów zakaz korzystania przy sprzedaży przez internet, w sposób rozpoznawalny na zewnątrz, z platform należących do osób trzecich, Trybunał wskazał, że do sądu krajowego należy zbadanie, czy taki zakaz spełnia kryteria określone w sprawie Metro I (C-26/76). Niemniej Trybunał zobowiązany jest do dostarczenia sądowi krajowemu wszelkich elementów wykładni prawa UE. Trybunał wskazał, że w jego ocenie zakaz ten spełnia przesłanki pozwalające uznać go za spójny z cechami charakterystycznymi systemu dystrybucji selektywnej i za właściwy do ochrony jakości i luksusowego wizerunku towarów.