Regulamin pracy i wynagradzania - nie łatwo się ich pozbyć

Od 2017 r. obowiązek tworzenia regulaminów pracy i wynagradzania ograniczono co do zasady do firm zatrudniających co najmniej 50 pracowników. Nie oznacza to jednak, że te, które posiadają regulaminy, mogą z nich w dowolny sposób zrezygnować. Jak to zrobić, aby nie złamać przepisów? I czy na pewno warto odchodzić od zawartych z załogą ustaleń?

Publikacja: 19.04.2018 05:30

Regulamin pracy i wynagradzania - nie łatwo się ich pozbyć

Foto: Fotolia.com

Do końca 2016 r. obowiązek tworzenia regulaminów wynagradzania i pracy obejmował firmy zatrudniające co najmniej 20 pracowników. Zniesienie obowiązku tworzenia regulaminów dla mniejszych firm nie ma skutku prawnego w postaci automatycznej likwidacji czy zerwania obowiązujących dokumentów. Jeśli więc pracodawca jest zainteresowany unieważnieniem regulaminu, powinien przeprowadzić taką zmianę w sposób zgodny z prawem.

Przepisy prawa pracy nie przewidują osobnej procedury uchylania regulaminów, których tworzenie nie jest już obowiązkowe. W związku z tym pracodawcy, którzy zamierzają uchylić istniejący i nieobowiązkowy już regulamin, powinni postąpić podobnie jak w sytuacji, w której chcieliby taki regulamin wprowadzić. Takie zmiany najlepiej wprowadzać w uzgodnieniu z pracownikami.

Pozostało 88% artykułu

Dostęp do artykułu wymaga aktywnej subskrypcji!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach subskrypcji rp.pl

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Samorząd
Krzyże znikną z warszawskich urzędów. Trzaskowski podpisał zarządzenie
Prawo pracy
Od piątku zmiana przepisów. Pracujesz na komputerze? Oto, co powinieneś dostać
Praca, Emerytury i renty
Babciowe przyjęte przez Sejm. Komu przysługuje?
Spadki i darowizny
Ten testament wywołuje najwięcej sporów. Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok
Sądy i trybunały
Sędzia WSA ujawnia, jaki tak naprawdę dostęp do tajnych danych miał Szmydt