Prowadzę firmę i zatrudniam mniej niż 20 osób. W przedsiębiorstwie nie ma regulaminu wynagradzania. Ostatnio zaistniał między mną a pracownikami spór o dodatkowe wynagrodzenie, które według mnie im nie przysługuje. Czy aby wyjaśnić kwestię nabywania prawa do dodatkowych składników pensji, mogę wprowadzić regulamin wynagradzania, w którym ustaliłabym zasady nabywania wynagrodzenia? – pyta czytelniczka.
Na temat wprowadzenia regulaminu wynagradzania dla pracodawców zatrudniających poniżej 20 osób doktryna prawna nie ma jednolitego stanowiska. Wydaje się jednak, że unormowanie w kodeksie pracy nie zabrania wprowadzania regulaminu w małych firmach.
Przepisy wewnętrzne
Zatrudniając pracownika, każda firma, czy to mała, czy większa, musi ustalić oprócz kwoty wynagrodzenia zasadniczego zasady wynagradzania w pozostałym zakresie, jeżeli firma przewiduje takie gratyfikacje. Dotyczy to przede wszystkim premii, ewentualnych nagród, dodatków funkcyjnych i innych składników, których nabywanie jest uzależnione od nakładu pracy. Pracodawcy zatrudniający co najmniej 20 pracowników mają obowiązek wprowadzić w zakładzie pracy regulamin wynagradzania. Ten wewnętrzny akt prawny ma na celu ustalić wspólnie z załogą i związkami zawodowymi szczegółowe zasady wynagradzania załogi.
Wspólne procedowanie ze związkami zawodowymi o kształcie regulaminu wynika z intencji prawodawcy w celu optymalnego ustanowienia prawa wewnętrznego w zakresie prawa pracy. Jest to też pewnego rodzaju opozycja w stosunku do pracodawcy i jego ewentualnych autorytarnych zapędów w polityce wynagradzania. Jeśli w firmie nie ma związków zawodowych, pracodawca samodzielnie ustala regulamin wynagradzania.
Ważne zasady
W regulaminie wynagradzania należy szczegółowo określić, jakie konkretnie składniki przysługują pracownikom i jaki jest ich sposób nabywania. To też najlepszy sposób na ustalenie, jakie wynagrodzenie przysługuje za pracę faktycznie wykonaną, jakie za okres choroby i czy zmienne składniki wynagrodzenia uzależnione są od wyników pracy pracownika, całego zespołu czy może wyników finansowych firmy.