Forma czynności prawnej: kiedy podpis nie jest koniecznym elementem

Forma dokumentowa czynności prawnej ma zastosowanie nie tylko do czynności prawnych właściwych dla prawa cywilnego, ale również do tych z zakresu prawa pracy.

Publikacja: 19.02.2017 15:15

Forma czynności prawnej: kiedy podpis nie jest koniecznym elementem

Foto: 123RF

Ustawą z 10 lipca 2015 roku o zmianie ustawy – kodeks cywilny, ustawy- kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2015 r., poz. 1311), która obowiązuje od 8 września 2016 r., wprowadzono do porządku prawnego nową formę czynności prawnych – formę dokumentową. Zgodnie z nowym brzmieniem art. 73 § 1 k.c., jeżeli ustawa zastrzega dla czynności prawnej formę pisemną, dokumentową albo elektroniczną, czynność dokonana bez zachowania zastrzeżonej formy jest nieważna tylko wtedy, gdy ustawa przewiduje rygor nieważności. Zgodnie z przepisem art. 772 kodeksu cywilnego, do zachowania dokumentowej formy czynności prawnej wystarcza złożenie oświadczenia woli w postaci dokumentu, w sposób umożliwiający ustalenie osoby składającej oświadczenie. Dokumentem zgodnie z definicją kodeksową, jest nośnik informacji umożliwiający zapoznanie się z jej treścią (art. 773 k.c.).

Pozostało 89% artykułu

Dostęp do artykułu wymaga aktywnej subskrypcji!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach subskrypcji rp.pl

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Samorząd
Krzyże znikną z warszawskich urzędów. Trzaskowski podpisał zarządzenie
Prawo pracy
Od piątku zmiana przepisów. Pracujesz na komputerze? Oto, co powinieneś dostać
Praca, Emerytury i renty
Babciowe przyjęte przez Sejm. Komu przysługuje?
Spadki i darowizny
Ten testament wywołuje najwięcej sporów. Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok
Sądy i trybunały
Sędzia WSA ujawnia, jaki tak naprawdę dostęp do tajnych danych miał Szmydt