Wydanie decyzji o ustaleniu opłaty adiacenckiej

Dla zachowania 3-letniego terminu na wydanie decyzji o ustaleniu opłaty adiacenckiej nie jest wymagane, aby w terminie tym została ona doręczona adresatowi, ani aby była to już decyzja ostateczna.

Publikacja: 28.07.2017 05:00

Wydanie decyzji o ustaleniu opłaty adiacenckiej

Foto: 123RF

Tak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z 26 kwietnia 2017 r., II SA/Sz 257/17.

Wójt gminy wydał wobec A.S. i P.S. (skarżących) decyzję, którą ustalił opłatę adiacencką w określonej wysokości z tytułu wzrostu wartości nieruchomości, stanowiącej ich współwłasność, w związku z wykonaną budową drogi. Organ uznał, że na skutek zrealizowania tej inwestycji wzrosła wartość nieruchomości.

Skarżący wnieśli odwołanie, zarzucając naruszenie przez organ I instancji m.in. art. 145 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami (u.g.n.), przez doręczenie zaskarżonej decyzji po upływie 3-letniego terminu, o którym mowa w tym przepisie.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze utrzymało decyzję wójta w mocy.

Skarżący wnieśli skargę do WSA. Decyzji wydanej przez SKO zarzucili m.in. błędną wykładnię, a w konsekwencji niewłaściwe zastosowanie art. 145 ust. 2 u.g.n. w sytuacji, gdy upłynął 3-letni okres liczony od dnia stworzenia warunków do korzystania z drogi do wydania decyzji ostatecznej w przedmiocie opłaty adiacenckiej, a w konsekwencji wygasło uprawnienie organu administracji I instancji do wydania takiej decyzji. Zdaniem skarżących SKO powinno uchylić decyzję wójta oraz umorzyć postępowanie w sprawie.

Sąd nie uznał tych zarzutów za zasadne. Wskazał, że 3-letni termin, o którym mowa w art. 145 ust. 2 u.g.n., jest terminem materialnym i dla jego zachowania konieczne jest wydanie decyzji przez organ I instancji, a nie jej doręczenie. Pojęcia „wydanie decyzji" i „doręczenie decyzji" nie są tożsame. Wydanie decyzji jest czynnością procesową organu administracji publicznej polegającą na podpisaniu decyzji, zawierającej prawem wymagane elementy, wywołującą oznaczone skutki prawne. Ponadto dla zachowania ww. 3-letniego terminu nie jest wymagane, aby decyzja nabrała w tym terminie przymiotu ostateczności. W rezultacie dla zachowania 3-letnigo terminu na wydanie decyzji o ustaleniu opłaty adiacenckiej wystarczające jest, aby w terminie tym została ona wydana (nie doręczona) przez organ I instancji i nie musi się ona w tym czasie uprawomocnić. ?

Komentarz eksperta

Anna Główka, radca prawny i senior associate w warszawskim biurze Rödl & Partner

Zgodnie z art. 144 ust. 1 u.g.n., właściciele nieruchomości uczestniczą w kosztach budowy urządzeń infrastruktury technicznej przez wnoszenie na rzecz gminy opłat adiacenckich. Przez opłatę adiacencką należy rozumieć opłatę ustaloną m.in. w związku ze wzrostem wartości nieruchomości spowodowanym budową urządzeń infrastruktury technicznej z udziałem środków Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego, środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi (art. 4 pkt 11 u.g.n.). W myśl art. 143 ust. 2 u.g.n. przez budowę urządzeń infrastruktury technicznej rozumie się także budowę drogi.

Zgodnie z art. 145 u.g.n., wójt, burmistrz albo prezydent miasta może, w drodze decyzji, ustalić opłatę adiacencką każdorazowo po stworzeniu warunków do podłączenia nieruchomości do poszczególnych urządzeń infrastruktury technicznej albo po stworzeniu warunków do korzystania z wybudowanej drogi (ust. 1). Wydanie decyzji o ustaleniu opłaty adiacenckiej może nastąpić w terminie do 3 lat od dnia stworzenia warunków do podłączenia nieruchomości do poszczególnych urządzeń infrastruktury technicznej albo od dnia stworzenia warunków do korzystania z wybudowanej drogi, jeżeli w dniu stworzenia tych warunków obowiązywała stosowna uchwała rady gminy, określająca wysokość przedmiotowej opłaty (ust. 2).

Wskazany termin 3-letni ma charakter terminu prawa materialnego. Oznacza to, że z jego upływem wygasa uprawnienie organu gminy do kształtowania praw lub obowiązków jednostki w ramach administracyjno-prawnego stosunku materialnego, tj. organ traci kompetencje do wydania decyzji ustalającej wysokość opłaty adiacenckiej (termin ten nie może być przedłużony ani przywrócony).

W terminie tym decyzja powinna zostać „wydana". Sąd uznał, że pojęcie „wydanie decyzji" nie może być utożsamiane z jej doręczeniem. Datą wydania decyzji jest data jej sporządzenia (w przypadku decyzji pisemnej data podpisania decyzji). Należy odwołać się przy tym do przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego. Zgodnie z art. 104 § 1 k.p.a. organ administracji publicznej załatwia sprawy przez wydanie decyzji, brak jest przesłanek by pojęcie „wydanie decyzji" rozumiane było szerzej niż jej sporządzenie, czyli w przypadku decyzji pisemnej dzień podpisania decyzji. W pojęciu „wydanie decyzji" nie mieści się jej „doręczenie", jest to odrębna czynność, z którą k.p.a. łączy odrębne skutki. Doręczenie decyzji powoduje jej wejście do obrotu prawnego, rozpoczyna m.in. bieg termin do wniesienia odwołania czy skargi do sądu. Takie również stanowisko prezentowane jest obecnie w orzecznictwie NSA (wyroki NSA z 16 lipca 2010 r., I OSK 216/10; z 5 lutego 2014 r., I OSK 838/12; z 7 marca 2014 r., I OSK 1812/12).

W orzecznictwie ponadto ugruntowany jest pogląd, że 3-letni termin dotyczy rozstrzygnięcia przez organ I instancji o ustaleniu opłaty adiacenckiej. Istotna dla uznania dochowania omawianego terminu pozostaje więc data wydania decyzji przez organ I instancji, a nie data jej uprawomocnienia się, a więc data od której decyzja stała się ostateczna (uchwała NSA z 27 lipca 2009 r., I OSP 4/09). Podkreśla się, że opłata adiacencka nie jest podatkiem, lecz daniną publiczną, z którą ustawodawca wiąże powstanie roszczenia przysługującego gminie i podlegającego przedawnieniu, a zatem należy stwierdzić, że wszczęcie postępowania administracyjnego i wydanie decyzji przed upływem przedawnienia jest skuteczne także wówczas, gdy decyzja taka staje się ostateczna po upływie 3 lat.

Aktualnie ww. kwestie wydają się być rozstrzygnięte jednoznacznie w orzecznictwie. Większe natomiast wątpliwości budzi interpretacja momentu „stworzenia warunków do podłączenia nieruchomości do poszczególnych urządzeń infrastruktury technicznej albo stworzenia warunków do korzystania z wybudowanej drogi". Ustalenie tego momentu jest istotne dla określenia początku biegu tego 3-letniego terminu. ?

Tak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z 26 kwietnia 2017 r., II SA/Sz 257/17.

Wójt gminy wydał wobec A.S. i P.S. (skarżących) decyzję, którą ustalił opłatę adiacencką w określonej wysokości z tytułu wzrostu wartości nieruchomości, stanowiącej ich współwłasność, w związku z wykonaną budową drogi. Organ uznał, że na skutek zrealizowania tej inwestycji wzrosła wartość nieruchomości.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Praca, Emerytury i renty
Babciowe przyjęte przez Sejm. Komu przysługuje?
Sądy i trybunały
Sędzia WSA ujawnia, jaki tak naprawdę dostęp do tajnych danych miał Szmydt
Orzecznictwo
Kolejny ważny wyrok Sądu Najwyższego wydany już po uchwale frankowej
ABC Firmy
Pożar na Marywilskiej. Ci najemcy są w "najlepszej" sytuacji
Prawo pracy
Od piątku zmiana przepisów. Pracujesz na komputerze? Oto, co powinieneś dostać