Pokolenie Płatków Śniegu - nowa bolączka firmowych działów HR

Pokolenie Płatków Śniegu to kolejna grupa, o której mówi się w kontekście wyzwań rynku pracy. Kim są przedstawiciele wspomnianej generacji, jak odnajdują się w środowisku biznesowym oraz w jaki sposób nawiązać z nimi efektywną współpracę?

Aktualizacja: 23.09.2017 13:19 Publikacja: 23.09.2017 02:00

Ada Stokowska

Ada Stokowska

Foto: materiały prasowe

Zarządzanie generacjami X, Y i Z czy współpraca międzypokoleniowa w firmie to tematy, które od wielu lat są wymieniane wśród największych wyzwań na rynku pracy. Pracodawcy prześcigają się w radach odnośnie umiejętnej motywacji i kooperacji z przedstawicielami młodego pokolenia. Wzrasta też liczba określeń i stereotypów względem Ygreków i Zetek, a zauważalną tendencją jest wyszczególnianie kolejnych podgrup w danym pokoleniu.

Jeszcze niedawno rozpisywano się o Yummies, czyli osobach w okolicach dwudziestki, żyjących w dużych miastach i stawiających na luksusowe życie oraz dbających o swój wysoki status społeczny (zazwyczaj na koszt rodziców). Kolejną grupą wyróżnioną wśród Millenialsów są Henrycy (z ang. High Earner Not Rich Yet), którzy również dbają o wygodne, wielkomiejskie życie, otaczają się nowinkami technologicznymi. Jednak w przeciwieństwie do Yummies, sami dbają o to, by zdobyć środki na dobra, którymi się otaczają (często poprzez zaciąganie kredytu). W ostatnich miesiącach, zwłaszcza na Zachodzie, mówi się coraz częściej o pokoleniu Płatków Śniegu. Skąd ta nazwa i czym charakteryzują się jego przedstawiciele?

„Nie jesteś wyjątkowy”?

Pokoleniem Płatków Śniegu określa się zwykle „młodszych” Millenialsów wchodzących w dorosłość po 2010 r. i wychowanych w przekonaniu, że są wyjątkowi i niepowtarzalni (https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english/snowflake-generation). Samo pojęcie nawiązuje do kultowej książki Fight Club autorstwa Chucka Palahniuka z 1996 r., gdzie pada stwierdzenie „Nie jesteś wyjątkowy. Nie jesteś pięknym i unikalnym płatkiem śniegu” (http://www.chronicle.com/blogs/linguafranca/2016/12/04/who-you-calling-snowflake/).

O popularności „Śnieżynek” świadczy chociażby fakt, że słownik Collinsa wymienia termin „Pokolenie Płatków Śniegu” jako jedno z określeń 2016 r. (https://www.collinsdictionary.com/word-lovers-blog/new/top-10-collins-words-of-the-year-2016,323,HCB.html).

Co jeszcze mówi się o generacji Płatków Śniegu? Z racji specyficznego podejścia rodziców, obchodzących się ze swoimi dziećmi „jak z jajkiem”, to pokolenie indywidualistów, skoncentrowanych na sobie i przekonanych o swojej unikalności. W efekcie, przedstawicielom Śnieżynek często zarzuca się, że łatwo (a nawet zbyt łatwo) ich urazić, zestresować czy wyprowadzić z równowagi, jak również to, że mają skłonność do przesady i dramatyzowania oraz przyjmowania roli ofiary.

Przedstawicieli pokolenia Śnieżynek łączy też problem z pełnym wejściem w dorosłość. Bardzo często określa się ich jako osoby zawieszone pomiędzy dorastaniem a dorosłością, które zwlekają z tym, by wziąć na siebie pełną odpowiedzialność związaną z osiągnięciem pewnego wieku. Często też otaczają się jedynie rówieśnikami bądź młodszymi od siebie, unikając dorosłych. Nierzadko skutkuje to tym, że zwlekają z wyprowadzką od rodziców oraz samodzielnym utrzymywaniem się.

Trudności w podjęciu zdecydowanego kroku w dorosłość są też spowodowane dorastaniem w świecie social media i wirtualnej rzeczywistości. Generacja Płatków Śniegu ma trudności komunikacyjne w realnym świecie, co przekłada się również na problemy z nawiązywaniem relacji i podejmowaniem rozmowy ze starszymi od siebie – oczywiście poza rodzicami, którzy zbudowali wokół swoich Śnieżynek swoistą bańkę mydlaną, stanowiącą bezpieczną przestrzeń wolną od strofowania i krytyki.

W poszukiwaniu złotego środka

Podobnie jak charakterystyka pozostałych generacji, opis pokolenia Płatków Śniegu jest oczywiście dużym uogólnieniem pełnym uproszczeń. Chodzi o to, by przedstawić zarys pewnej grupy pracowników, którzy już teraz goszczą w biurach i z którymi nierzadko przedstawiciele starszych pokoleń mają problemy. Jak więc dotrzeć do Śnieżynek i nawiązać z nimi efektywną współpracę?

Model współpracy jest w tym przypadku podobny do porad odnośnie zarządzania Millenialsami. Śnieżynki warto traktować indywidualnie, przyjmując rolę mentora – poświęcać im swój czas oraz uwagę, dbać o informację zwrotną odnośnie postępów, nakreślać kierunek rozwoju i cele do osiągnięcia. Na pewno należy zwrócić uwagę na to, by wszelkie słowa krytyki kierowane względem młodych pracowników były dobierane tak, by nie zdemotywować ich do dalszego rozwoju. W tym celu warto zestawiać obszary, które należy poprawić wraz z zaletami Śnieżynek.

Motywacja jest kluczem do udanej współpracy ze wspomnianym pokoleniem, które uwielbia pochwały i bycie docenianym. Dlatego warto pomyśleć w tym kontekście o premiach czy ciekawych, niestandardowych benefitach pracowniczych, dostosowanych do stylu życia młodych pracowników. Aby stopniowo wyprowadzać przedstawicieli tej wrażliwej generacji poza strefę komfortu, można angażować ich w projekty wymagające współpracy z przedstawicielami różnych pokoleń, monitorując przy tym na bieżąco postępy i relacje członków zespołu projektowego. Ponadto, należy stymulować też u nich wychodzenie z inicjatywą, własnymi pomysłami, a nawet jeśli dana propozycja nie zetknie się z aprobatą menedżera, warto motywować młodego pracownika do kolejnych aktywności.

Znalezienie złotego środka na współpracę z pokoleniem Płatków Śniegu jest niewątpliwie ogromnym wyzwaniem, należy bowiem zarządzać Śnieżynkami tak, by nie „przegiąć” ani w jedną, ani w drugą stronę. Trzeba szanować ich światopogląd i podejście do życia, dostosować się do ich oczekiwań, ale z drugiej strony pamiętać też o sobie i swoich wymaganiach oraz pogodzić interesy wszystkich pracowników. Właśnie tym wyróżnia się dobry menedżer.

Ada Stokowska, manager B2B w firmie Wyjątkowy Prezent

                                        

—Ada Stokowska

Manager B2B w firmie Wyjątkowy Prezent

Zarządzanie generacjami X, Y i Z czy współpraca międzypokoleniowa w firmie to tematy, które od wielu lat są wymieniane wśród największych wyzwań na rynku pracy. Pracodawcy prześcigają się w radach odnośnie umiejętnej motywacji i kooperacji z przedstawicielami młodego pokolenia. Wzrasta też liczba określeń i stereotypów względem Ygreków i Zetek, a zauważalną tendencją jest wyszczególnianie kolejnych podgrup w danym pokoleniu.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Praca, Emerytury i renty
Babciowe przyjęte przez Sejm. Komu przysługuje?
Sądy i trybunały
Sędzia WSA ujawnia, jaki tak naprawdę dostęp do tajnych danych miał Szmydt
Orzecznictwo
Kolejny ważny wyrok Sądu Najwyższego wydany już po uchwale frankowej
ABC Firmy
Pożar na Marywilskiej. Ci najemcy są w "najlepszej" sytuacji
Prawo pracy
Od piątku zmiana przepisów. Pracujesz na komputerze? Oto, co powinieneś dostać