e-TOLL sprawcą zamieszania na drogach

Za brak rejestracji w systemie trzeba będzie zapłacić. W innych sprawach kontrolerzy na razie tylko pouczą – ale to nie zadowala przewoźników.

Aktualizacja: 05.10.2021 09:18 Publikacja: 04.10.2021 19:25

e-TOLL sprawcą zamieszania na drogach

Foto: PAP/Roman Zawistowski

Przewoźnicy nie kryją zdenerwowania. Mają spory kłopot nie tylko z rejestracją w systemie e-TOLL, dodaniem kolejnych pojazdów czy nawiązaniem połączeń. Dodzwonienie się na infolinię czy kontakt z KAS graniczy z cudem, ponad setka oczekujących – alarmują. I tak będzie pewnie jeszcze w najbliższe dni. Uspokoić kierowców ma zapowiedź KAS, że nie będzie karać przewoźników w początkowym okresie działania systemu e-TOLL. – To niczego nie rozwiąże – uważają transportowcy. Odzywają się też inni kierowcy: dlaczego jedni płacą, a inni nie? Jak to się ma do zasad wolnej konkurencji. Co na to UOKiK? – pytają.

Jednak z poślizgiem

„W sprawach, dla których ustawa przewiduje nakładanie mandatów na kierujących, stosowane będą pouczenia. Natomiast w sprawach kar pieniężnych nakładanych przez GITD, z wyłączeniem braku rejestracji w e-TOLL, w pierwszej kolejności inspektorzy skorzystają z przewidzianej w przepisach prawa instytucji odstąpienia od nałożenia administracyjnej kary pieniężnej" – pisze KAS.

Monika Niżniak, rzeczniczka GITD, potwierdza „Rzeczpospolitej": – Każdą sprawę będziemy rozpatrywać indywidualnie. W początkowym okresie skupimy się jednak na działaniach prewencyjnych – mówi.

– Problem polega na tym, że za brak rejestracji grozi 1,5 tys. zł kary. A tymczasem to właśnie z tą wstępną fazą przejścia na system e-TOLL problem ma wielu kierowców. System jest niewydolny – mówi Anna Brzezińska-Rybicka z ZMPD.

Czytaj więcej

ViaToll zastąpiony przez e-Toll. Za brak opłaty grozi mandat do 1500 zł

Sami się przyznali

– Decyzja KAS nienakładaniu kar na przewoźników w początkowym okresie działania systemu e-TOLL to niemal wprost przyznanie się administracji skarbowej do klęski z wdrożeniem całego projektu. Przecież jeszcze dzień wcześniej zapewniano nas, że wszystko jest perfekcyjnie przygotowane. To niczego nie rozwiązuje. Jedynie uspokaja przewoźników, lecz przecież nie zmienia istoty rzeczy: e-TOLL nie działa dobrze i przez jakiś czas działać nie będzie – ocenia decyzję KAS Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.

I dodaje, że to, iż system został dopuszczony do eksploatacji jako niesprawny i niedrożny, to kwestia prawno-techniczna, ale że zdecydowano się na jego eksploatację bez zabezpieczenia przewoźnikom wystarczającej liczby urządzeń pokładowych, to już naruszenie bardzo ważnych przepisów unijnych, co od początku Zrzeszenie sygnalizowało. Prosiło też premiera o przełożenie terminu wejścia w życie zmian. Bezskutecznie. Pomogła dopiero, tylko chwilowo, interwencja Adama Abramowicza, rzecznika małych i średnich przedsiębiorstw.

Jak dziś stoimy z wprowadzaniem zmian? O najnowsze dane zwróciliśmy się do KAS. Według stanu na poniedziałek (na godzinę 13) liczba zarejestrowanych kont wyniosła 247 tys., zarejestrowanych pojazdów lekkich: 83 tys. (10,4 proc), a ciężkich – 713 354 (89,6 proc.).

Jak te liczby mają się do poprzedniego systemu via-TOLL, który właśnie został wyłączony? Średnia miesięczna liczba pojazdów korzystających z viaTOLL w 2020 i 2021 r. to ok. 510 tys. – pojazdy ciężkie uiszczające opłatę elektroniczną i 45 tys. – pojazdy lekkie, uiszczające opłatę za przejazd autostradą.

Co o pracy na nowych zasadach mówią i piszą na forach przewoźnicy i kierowcy?

„e-TOLL to katastrofa" – pisze jeden z przewoźników. Swoją firmę zarejestrował już kilka miesięcy temu, ale ma dwa samochody i jeden jeździ na e-TOLL, a drugiego nie można dodać do konta w systemie. Problem trwa już kilka tygodni.

„Jestem w trasie. Urządzenie DKV Europe, które dostarczył nam pracodawca, w systemie e-TOLL nadal nie działa (nie loguje się) do systemu. Kazano nam stać, dopóki nie zadziała. Jest nas kilkunastu, którym te urządzenia nie działają – co robić?" – pyta zdenerwowany przewoźnik.

„System e-TOLL u mnie nie działa. Na infolinii słyszę: przed tobą jest więcej niż 100 oczekujących" – donosi z trasy kolejny zawiedziony kierowca.

I głos kolejny, tym razem dotyczy działań unijnych. „A co Unia na dodatkowe obciążenia przewoźników za transfer danych?" – pyta przewoźnik.

„Nie jest nam do śmiechu" – pisze na jednym z portali transportowych kierowca i wylicza ułomności nowego systemu: nie można kontrolować kosztów, brak wyszczególnionych przejazdów, brak opłacenia przejazdu itd.

Czytaj więcej

Znika viaTOLL: będzie nowa organizacja ruchu na autostradach

Duże kłopoty floty

Wiele skarg i narzekań dotyczy zaniedbań rządu w sprawie wprowadzenia możliwości zarejestrowania się przez operatorów kart flotowych. Do ostatnich dni września nie można było tego robić. Stąd też opóźnienia. Od 1 października 2021 r. zaczął działać e-TOLL, elektroniczny system opłat za przejazd po płatnych drogach krajowych i autostradach zarządzanych przez GDDKiA. Zastąpił dotychczasowy via-TOLL.

1 grudnia 2021 r. wszyscy kierowcy pożegnają się ze szlabanami na bramkach na państwowych autostradach.

Od początku grudnia płacenie za przejazd autostradami A2 (Konin–Stryków) i A4 (Wrocław–Sośnica) będzie możliwe tylko przez aplikację e-TOLL PL, urządzenia pokładowe OBU/ZSL lub w formie biletu elektronicznego (dla pojazdów lekkich).

Przewoźnicy nie kryją zdenerwowania. Mają spory kłopot nie tylko z rejestracją w systemie e-TOLL, dodaniem kolejnych pojazdów czy nawiązaniem połączeń. Dodzwonienie się na infolinię czy kontakt z KAS graniczy z cudem, ponad setka oczekujących – alarmują. I tak będzie pewnie jeszcze w najbliższe dni. Uspokoić kierowców ma zapowiedź KAS, że nie będzie karać przewoźników w początkowym okresie działania systemu e-TOLL. – To niczego nie rozwiąże – uważają transportowcy. Odzywają się też inni kierowcy: dlaczego jedni płacą, a inni nie? Jak to się ma do zasad wolnej konkurencji. Co na to UOKiK? – pytają.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Dane osobowe
Wyciek danych klientów znanej platformy. Jest doniesienie do prokuratury
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Sądy i trybunały
Prokurator krajowy zdecydował: będzie śledztwo ws. sędziego Nawackiego