Tak uznała Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 2 czerwca 2014 r. (KIO 996/14).
Zamawiający prowadził w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego m.in. na dostawę urządzeń i oprogramowania do centrum przetwarzania danych jednostek administracji rządowej. Poinformował wykonawcę o odrzuceniu jego oferty z powodu niezgodności jej treści ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia (SIWZ) – zaoferowany przez wykonawcę przełącznik nie spełniał określonych w SIWZ wymagań, tj. nie było możliwości stackowania oferowanego przełącznika w celu podłączenia do minimum 256 serwerów.
Wykonawca wniósł odwołanie do prezesa Krajowej Izby Odwoławczej (KIO). Wskazał, że zamawiający zwracał się do niego – zgodnie ?z art. 87 ust. 1 p.z.p. – z prośbą o wyjaśnienie treści złożonej oferty; wykonawca wyjaśnił wówczas, że w formularzu ofertowym doszło do oczywistej omyłki pisarskiej w nazwie przełącznika. Skorygował nazwę przełącznika i podał, że umożliwia on stackowanie w celu podłączenia do min. 256 serwerów. W jego ocenie poprawka ta nie wpływa istotnie na zmianę treści oferty. Wskazany przełącznik stanowi jedynie 0,3 proc. wartości oferty. Jest to więc element o znikomej wartości w porównaniu z całym przedmiotem zamówienia. Wobec tego element oferty, który stanowił podstawę do uznania jej za niespełniającą warunków SIWZ, nie jest istotnym elementem całej oferty i jego poprawa jest możliwa zgodnie z art. 87 ust. 2 pkt 3 p.z.p. Zamawiający powinien samodzielnie dokonać takiej zmiany i jedynie poinformować o niej wykonawcę.
KIO uznała, że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. W celu poprawienia w ofercie omyłek, o których mowa w art. 87 ust. 2 pkt 3 p.z.p., konieczne jest ustalenie, czy stwierdzona niezgodność jest omyłką w rozumieniu tego przepisu i nie powoduje istotnej zmiany ?w treści oferty. Niezgodność w ofercie wykonawcy nie jest omyłką, gdyż z treści oferty (oraz załączników w kwestionowanej części) wynika, iż wykonawca zaoferował przełącznik niezgodny z wymaganiami zamawiającego. Nawet gdyby przyjąć, iż jest to jednak omyłka, to – ?w ocenie Izby – dokonanie zmiany, jakiej oczekuje wykonawca, stanowiłoby istotną zmianę treści jego oferty. Zmiana ta jest istotna ?z punktu widzenia funkcjonalności, i to w odniesieniu do całego przedmiotu zamówienia.
Zdaniem autorki
Anna ?Smagowicz-Tokarz, adwokat i associate ?partner w krakowskim ?biurze Rödl & Partner