Cena produktu ma być widoczna dla klienta

Jeśli ceny produktu nie ma na opakowaniu, to musi być podana bezpośrednio przy wystawionych towarach.

Publikacja: 25.05.2015 07:35

Cena produktu ma być widoczna dla klienta

Foto: 123RF

To jeden z wymogów, które określa projekt rozporządzenia ministra gospodarki w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług. Został on przygotowany w związku z tym, że pod koniec lipca 2014 r. weszła w życie ustawa o cenach, która zniosła wymóg metkowania w sklepach produktów.

Zgodnie z projektem ceny produktów mogą być podane na wywieszkach, obwolutach, w katalogach, cennikach. Mogą też być nadrukowane na opakowaniach. Klient ma też poznać nie tylko cenę, ale także jednostkę miary, do której się ona odnosi.

W wypadku usług lub towarów, które nie są widoczne dla klienta, ceny mają być zamieszczone w cennikach. A te muszą być wystawione w miejscach widocznych dla klientów.

Jeśli chodzi o usługi hotelarskie, ceny pokoi i usług mają być widoczne nie tylko w recepcji, ale także w każdym pokoju. Z kolei restauratorzy będą musieli cennik zamieszczać również przy wejściu do lokali.

W wypadku usług będzie trzeba podawać także ceny za czas pracy, jeżeli jest on doliczany. W cennikach mają się znaleźć informacje o tym, ile trzeba zapłacić np. za dojazd do klienta.

Właściciele stacji benzynowych mają informować kierowców o cenach paliwa w taki sposób, aby były one widoczne z drogi, a nie dopiero po podjechaniu pod dystrybutor. Wymóg takiego uwidaczniania cen obejmie też właścicieli parkingów czy garaży.

Przedsiębiorcy będą musieli pamiętać o takich szczegółach. W przeciwnym razie narażą się na kary. A te, zgodnie z ustawą o cenach, mogą wynieść nawet 20 tys. zł, gdy inspekcja handlowa dopatrzy się nieprawidłowości w uwidacznianiu cen.

—ł.k.

etap legislacyjny: konsultacje społeczne

To jeden z wymogów, które określa projekt rozporządzenia ministra gospodarki w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług. Został on przygotowany w związku z tym, że pod koniec lipca 2014 r. weszła w życie ustawa o cenach, która zniosła wymóg metkowania w sklepach produktów.

Zgodnie z projektem ceny produktów mogą być podane na wywieszkach, obwolutach, w katalogach, cennikach. Mogą też być nadrukowane na opakowaniach. Klient ma też poznać nie tylko cenę, ale także jednostkę miary, do której się ona odnosi.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Praca, Emerytury i renty
Babciowe przyjęte przez Sejm. Komu przysługuje?
Sądy i trybunały
Sędzia WSA ujawnia, jaki tak naprawdę dostęp do tajnych danych miał Szmydt
Orzecznictwo
Kolejny ważny wyrok Sądu Najwyższego wydany już po uchwale frankowej
ABC Firmy
Pożar na Marywilskiej. Ci najemcy są w "najlepszej" sytuacji
Prawo pracy
Od piątku zmiana przepisów. Pracujesz na komputerze? Oto, co powinieneś dostać