Urząd Zamówień Publicznych opublikował 2 czerwca 2017 r. opinię prawną o zasadach współpracy publiczno-publicznej zawartych w nowelizacji ustawy p.z.p. Postawił pod znakiem zapytania zasadność zapisów nowelizacji.
Nowelizacja prawa zamówień publicznych wprowadziła z początkiem bieżącego roku nowe pojęcie i definicję ustawową w polskim prawie zamówień publicznych – podmiot wewnętrzny. Procedura stosowania tzw. zamówień in-house była dotychczas szeroko stosowana w sektorze publicznego transportu zbiorowego. Zastosowanie ma tam definicja oraz procedura wypracowana na gruncie odrębnych przepisów sektorowych. W odniesieniu jednak do pozostałych sektorów gospodarki (poza wyłączonymi w art. 4 p.z.p.) zastosowanie mają regulacje przewidziane w p.z.p.. Ten stan zmienił się 2 czerwca b.r., kiedy to ukazała się opinia prezesa UZP.
W opinii wskazano, że spod regulacji p.z.p. wyłączone są zamówienia realizowane w zakresie ustawy o gospodarce komunalnej, pomimo że art. 4 p.z.p. nie zawiera takiego wyłączenia. Jeżeli samorząd (np. gmina) chce skorzystać z zamówienia in-house w zakresie gospodarki komunalnej ma obecnie dwie możliwe ścieżki:
- skorzystanie z regulacji p.z.p. lub
- udzielenie zamówienia w drodze powierzenia – jak wskazuje prezes UZP w swej opinii – na podstawie ustawy o gospodarce komunalnej.