Przedsiębiorcy zaczęli na poważnie wspierać pracujące matki

Aż 48 proc. firm deklaruje, że jest przygotowanych na zatrudnienie lub kontynuowanie współpracy z mamą, która po długiej przerwie wraca do pracy.

Aktualizacja: 12.03.2024 10:33 Publikacja: 12.03.2024 02:06

Przedsiębiorcy zaczęli na poważnie wspierać pracujące matki

Foto: Adobe Stock

Tak wynika z badania Grupy Progres przeprowadzonego w lutym 2024 r. na próbie 1,8 tys. przedsiębiorstw działających w Polsce w różnych branżach.

Mama chce pracować po macierzyńskim

Kwestia wsparcia kobiet, które chcą być aktywne zawodowo po urodzeniu dziecka, to temat wciąż aktualny. Cały czas to one częściej niż mężczyźni pełnią bowiem funkcje opiekuńcze. A to może faktycznie utrudniać nie tylko podjęcie pracy, w tym powrót do niej np. po urodzeniu dziecka, ale też codzienną aktywność zawodową. Problem jest o tyle istotny, że stał się jednym z punktów umowy koalicyjnej zawartej przez ugrupowania tworzące obecny rząd. KO w swoim programie proponowała tzw. babciowe.

– Kobieta, która zechce wrócić do pracy, otrzyma 1,5 tys. zł, które może przeznaczyć na opiekę, np. podzielić się pieniędzmi z tą symboliczną babcią – tak Donald Tusk wyjaśniał nazwę proponowanego świadczenia.

Na razie pozostaje to w kwestii planów. Pracodawcy starają się natomiast działać sami.

Czytaj więcej

Rośnie rola zrównoważonego rozwoju w prawie pracy

Benefity dla pracujących matek

Z raportu wynika, że wśród podstawowych i najczęstszych form wsparcia oferowanych przez firmy jest ubezpieczenie na życie i opieka medyczna dla pracowników z możliwością rozszerzenia pakietu usług dla ich rodzin oraz możliwość pracy z domu, w elastycznych godzinach lub na część etatu.

Co więcej, 38 proc. firm udziela pomocy merytorycznej – w powrocie do aktywności zawodowej po urlopie macierzyńskim, rodzicielskim czy wychowawczym – w postaci specjalnie zaprojektowanego programu szkoleń przypominających i wdrażających.

Część przedsiębiorców ze specjalnego programu finansuje z kolei konsultacje psychoterapeutyczne z osobami specjalizującymi się w kwestiach rodzicielstwa.

Ponadto aż 40 proc. firm deklaruje, że wspiera rodziców, również tych samodzielnych. Mogą oni skorzystać z dofinansowania do żłobka czy przedszkola, a nawet niani. Inne z form wsparcia materialnego to prezenty dla noworodka, pokrycie kosztów kolonii czy wyprawki.

Oferowane są też dni wolne, np. dodatkowy urlop na dziecko po wykorzystaniu regularnej puli, i czas wolny od obowiązków zawodowych w międzynarodowym dniu rodziny.

Nie stwarzają też problemów w sytuacjach awaryjnych i gdy do nich dojdzie, pozwalają pracownikom przyprowadzać pociechy do biura.

Czytaj więcej

Najwyższa pora na zmianę podejścia państwa do kobiet

Dobry szef inwestuje w matki

– Rozumienie przez przełożonych wyzwania, jakim jest pogodzenie roli rodzica oraz pracownika z organizacją czasu, czy wsparcie emocjonalne warto traktować nie jako wydatek, ale jako inwestycję. Bardzo szybko przynosi ona efekt w postaci zaangażowania pracowników, wzrostu ich efektywności czy mniejszej rotacji zespołu. Może pomóc również w budowaniu lub umocnieniu pozytywnego wizerunku pracodawcy, co z biznesowego punktu widzenia jest dla firmy korzystne zarówno krótko-, jak i długoterminowo – zaznacza Maciej Owczarek, wiceprezes Business Centre Club.

Magda Dąbrowska, wiceprezeska Grupy Progres, dodaje, że zmiana w podejściu polskich firm, które zaczynają stawiać na politykę prokobiecą i prorodzinną, jest też konieczna z perspektywy równości płci i walki z dyskryminacją.

– Zapewnienie wsparcia merytorycznego i emocjonalnego dla kobiet wracających do pracy po urlopie macierzyńskim czy wychowawczym nie tylko pomaga im w szybszym i łatwiejszym wdrożeniu w obowiązki służbowe, ale także równoważy szanse zawodowe kobiet i mężczyzn – dodaje.

Eksperci zwracają przy tym uwagę, że trzeba się zastanawiać także nad regulacjami, które byłyby przeznaczone dla pracodawców, a nie tylko pracowników, i zachęciłyby do zatrudnienia matek.

– Działania w tym kierunku muszą mieć charakter kompleksowy. Z jednej strony wszystkie formy wsparcia pochodzące od pracodawców powinny być uzupełniane pomocą pochodzącą od państwa – mówi Łukasz Kozłowski z FPP.

Ekspert wskazuje, że ma na myśli rozwijanie opieki instytucjonalnej nad dziećmi i osobami starszymi, świadczenia pokroju „babciowego” czy też wsparcie pracodawców zatrudniających matki.

Czytaj więcej

Przedsiębiorcy już muszą rozpocząć prace nad raportowaniem ESG

Tak wynika z badania Grupy Progres przeprowadzonego w lutym 2024 r. na próbie 1,8 tys. przedsiębiorstw działających w Polsce w różnych branżach.

Mama chce pracować po macierzyńskim

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP