Poseł KO sugeruje, że przy fuzji Orlenu i Lotosu mogło dojść do korupcji

Daniel Obajtek chce mieć immunitet - mówił w rozmowie z RMF FM poseł KO, Michał Szczerba, przewodniczący sejmowej komisji śledczej ds. afery wizowej.

Publikacja: 31.01.2024 07:23

Michał Szczerba

Michał Szczerba

Foto: tv.rp.pl

Szczerba był pytany o spodziewane zmiany w spółkach Skarbu Państwa, o których piszemy w środowej „Rzeczpospolitej”.

Czytaj więcej

Rząd Tuska czyści spółki skarbu państwa z ludzi PiS. Kulminacją zmiana szefa Orlenu

Michał Szczerba wyjaśnia, dlaczego musi dojść do zmian w spółkach Skarbu Państwa

- Wiosenne porządki, po ośmiu latach niegospodarności, traktowania państwa jak łupu politycznego, dojenia na maksa i wyprzedaży majątku narodowego, czego przykładem jest Lotos i Rafineria Gdańska, trzeba zrobić wiosenne porządki. Nie może być tak, że spółki Skarbu Państwa, jak Orlen, zajmują się skupowaniem mediów, portali informacyjnych, partyjną propagandą, do czego nie mają kompetencji — odparł.

Szczerba mówił też, że pogłoski o starcie Daniela Obajtka w wyborach do PE świadczą o tym, iż prezes PKN Orlen chce uniknąć odpowiedzialności za swoje działania.

- Obajtek na pewno nie chce być europarlamentarzystą. On chce mieć immunitet. To będzie jeden z przykładów polityków, prezesów, którzy będą starali się swoją odpowiedzialność schować - stwierdził poseł KO.

Czytaj więcej

Sprzątanie firm po PiS. Kto odpowie za kontrowersyjne inwestycje?

Jednocześnie Szczerba zapewnił, że w spółkach Skarbu Państwa "nie muszą się czuć zagrożeni ci, którzy zachowywali się przyzwoicie".

A kto zastąpi odwoływanych prezesów? Czy nie będą to osoby powiązane z politykami obecnej większości rządzącej?

- Na rynku jest mnóstwo fantastycznych menadżerów, to co się działo przez ostatnie osiem lat to patologia, to niszczenie równego dostępu do stanowisk publicznych, to nie kompetencje decydowały — odparł Szczerba.

Prezes MOL-a, węgierskiej spółki powiązanej z Gazpromem, był już oskarżany o korupcję, wiemy jak to wyglądało

Michał Szczerba, poseł KO

- W tej chwili jest sprawa bardzo prosta: trzeba zatrzymać złodziejstwo. Docelowym zadaniem nas wszystkich jest przeprowadzenie konkursów. Tak się dzieje chociażby w CPK czy Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - dodał.

Czy rząd Donalda Tuska doprowadzi do cofnięcia fuzji Orlenu i Lotosu?

Szczerba był też pytany czy może dojść do cofnięcia fuzji Orlenu i Lotus, która związana była ze sprzedażą 30 proc. akcji gdańskiej rafinerii Lotosu saudyjskiemu koncernowi Saudi Aramco oraz 417 polskich stacji Grupy Lotos węgierskiemu koncernowi MOL.

- Będziemy się nad tym zastanawiać. Jeśli okaże się, że potwierdzą się ustalenia NIK, że to była co najmniej 4-miliardowa niegospodarność, która doprowadziła do wyprowadzenia za bezcen majątku narodowego... Straciliśmy my, straciło polskie bezpieczeństwo. Są instytucje, którymi dysponuje minister Borys Budka, jak Prokuratoria Generalna, są dobrzy prawnicy — odparł.

- Na mój nos, a trochę kontroli poselskich zrobiłem, w tej sprawie musi być drugie dno, w tej sprawie muszą być jakieś mechanizmy korupcyjne — mówił też Szczerba wskazując na pośpiech i presję przy fuzji.

- Prezes MOL-a, węgierskiej spółki powiązanej z Gazpromem, był już oskarżany o korupcję, wiemy jak to wyglądało. Jest tu wielka rola służb, ministra koordynatora Tomasza Siemoniaka — dodał.

Szczerba był pytany o spodziewane zmiany w spółkach Skarbu Państwa, o których piszemy w środowej „Rzeczpospolitej”.

Michał Szczerba wyjaśnia, dlaczego musi dojść do zmian w spółkach Skarbu Państwa

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Polityka
Zajączkowska-Hernik: Konfederacja będzie bronić obrotu gotówkowego
Polityka
Trzecia Droga przekłada termin prezentacji list wyborczych. Hołownia wskazał powód
Polityka
Obajtek odpowiada na wpis Tuska: Po ile dziś w Polsce paliwo?
Polityka
Sondaż CBOS: Gwałtowny spadek poparcia dla KO
Polityka
Tusk o nieprawidłowościach w Orlenie i Samerze A. "Polacy muszą poznać prawdę"
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?