VAT: zasady zwrotu dla podmiotów zagranicznych

Nierezydenci sprzedający usługi telekomunikacyjne, nadawcze bądź elektroniczne w Polsce i rozliczający w naszym kraju VAT w systemie MOSS mogą się ubiegać o odzyskanie zapłaconej daniny.

Aktualizacja: 26.01.2015 07:33 Publikacja: 26.01.2015 04:40

VAT: zasady zwrotu dla podmiotów zagranicznych

Foto: Rzeczpospolita, Paweł Gałka

1 stycznia 2015 r. weszło w życie rozporządzenie ministra finansów z 9 grudnia 2014 r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom (DzU z 2014 r., poz. 1860; dalej: rozporządzenie). Zastąpiło ono dotychczas obowiązujące w tym zakresie rozporządzenie z 29 czerwca 2011 r.

Nowe rozporządzenie jest konsekwencją wprowadzenia zmian w ustawie o VAT, przede wszystkim w zakresie procedury Mini One Stop Shop (dalej: MOSS). Zmiany w ustawie były z kolei podyktowane koniecznością dostosowania naszych przepisów do regulacji unijnych w zakresie usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych. Zgodnie ze znowelizowanym od 1 stycznia 2015 r. art. 28k ustawy o VAT miejscem świadczenia takich usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu. Świadczenie tych usług na rzecz polskiego konsumenta oznacza więc, że VAT należy rozliczyć w Polsce. Jeżeli jednak usługodawca świadczy te usługi na rzecz konsumentów z kilku państw unijnych, to procedura MOSS umożliwia, przy spełnieniu warunków określonych w ustawie o VAT, rejestrację celem rozliczenia podatku należnego od tych usług w jednym kraju UE (np. w Polsce).

Dwie przesłanki

Warunkiem ubiegania się o zwrot VAT na podstawie nowego rozporządzenia jest, aby podmiot występujący o zwrot VAT w Polsce:

1) był zarejestrowany do celów podatku od wartości dodanej w państwie członkowskim siedziby albo podatnikiem podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze w kraju siedziby oraz

2) nie dokonywał w Polsce sprzedaży, z wyjątkiem świadczenia m.in. usług telekomunikacyjnych, nadawczych lub elektronicznych na rzecz konsumentów (podmiotów, które nie są podatnikami VAT), rozliczanej w procedurze MOSS.

W konsekwencji, zgodnie z rozporządzeniem, rozliczanie VAT w procedurze MOSS nie stanowi przeszkody do występowania z wnioskiem o zwrot VAT w trybie określonym według tego rozporządzenia.

Wynika to z tego, że dyrektywa Rady 2008/8/WE z 12 lutego 2008 r. zmieniająca dyrektywę 2006/112/WE w zakresie miejsca świadczenia usług elektronicznych umożliwia usługodawcom (wnioskodawcom) rozliczającym w Polsce VAT w systemie MOSS otrzymywanie zwrotu tego podatku. Dlatego w nowym rozporządzeniu znalazła się regulacja, zgodnie z którą zwrot podatku przysługuje podmiotowi uprawnionemu z państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub z państwa trzeciego, w przypadku gdy w okresie, za który występuje o zwrot, nie wykonywał na terytorium kraju sprzedaży, z wyjątkiem usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych lub usług elektronicznych świadczonych na rzecz osób niebędących podatnikami, o których mowa w art. 28a ustawy o VAT, przez podatników lub podmioty zagraniczne zidentyfikowanych na potrzeby procedury MOSS.

Przykład

Spółka (wnioskodawca) z siedzibą w Niemczech jest zarejestrowana dla celów VAT w Niemczech. Świadczy usługi elektroniczne na rzecz polskich konsumentów (niebędących podatnikami VAT). Aby zatem rozliczyć VAT od usług elektronicznych, spółka rejestruje się do procedury MOSS w Niemczech, składa odpowiednią deklarację, płaci odpowiednio podatek, który następnie zostaje przekazany przez właściwą niemiecką administrację podatkową do Polski. Spółka nie prowadzi w Polsce innej sprzedaży poza wymienioną. Kupuje natomiast towary (które nie opuszczają terytorium Polski) oraz inne usługi (np. związane z nieruchomością położoną w Polsce), z których to zakupów posiada faktury VAT z polskim VAT naliczonym. Z tytułu zakupu tych towarów i usług spółka może wystąpić o zwrot VAT na zasadach określonych w rozporządzeniu, gdyż spełnia warunki pozwalające na uzyskanie zwrotu.

Poza tym to samo

Pozostałe przepisy rozporządzenia nie różnią się od zawartych w dotychczas obowiązującym. Rozporządzenie nadal określa:

- jakie warunki należy spełnić, aby wystąpić z wnioskiem o zwrot VAT,

- w jakim terminie należy złożyć wniosek o zwrot VAT,

- jakie informacje i dokumenty należy załączyć do wniosku,

- kiedy podmiot występujący z wnioskiem powinien przedstawić dodatkowe dokumenty oraz

- jakie są rodzaje tych dokumentów.

Rozporządzenie reguluje również tryb i termin zwrotu VAT oraz sposób naliczania i wypłaty odsetek od kwoty podatku niezwróconego w terminie.

Obecnie wniosek o zwrot VAT można składać za pomocą środków komunikacji elektronicznej (podmioty unijne) oraz w papierowej formie (podmioty uprawnione z państw trzecich).

Przepisy nowego rozporządzenia mają zastosowanie do zakupów udokumentowanych fakturami od stycznia 2015 r. Natomiast do wniosków o zwrot VAT za 2014 r. złożonych przez podmioty uprawnione (z UE i spoza niej) mają zastosowanie dotychczasowe przepisy.

Jacek Puszczewicz, starszy konsultant podatkowy w Rödl & Partner w Warszawie

Ostatni rok na zwrot z procentem

Warto przypomnieć, że rok 2015 jest ostatnim, w którym można się ubiegać o odsetki od nieterminowego zwrotu VAT od decyzji w sprawie zwrotu VAT wydanych pod rządami starych przepisów (obowiązującego m.in. do końca 2009 r. rozporządzenia ministra finansów z 24 grudnia 2009 r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom, DzU nr 224, poz. 1801 ze zm.). Chodzi tu o sytuacje, w których polski urząd skarbowy właściwy do realizacji zwrotów dla podmiotów zagranicznych pomimo powinności załatwienia sprawy w ciągu sześciu miesięcy prowadził postępowania dłużej. Rekordziści czekali na zwrot nawet kilka lat.

Podmioty, które nie otrzymały zwrotu w sześciomiesięcznym terminie od dnia złożenia wniosku, ubiegając się o takie odsetki, mogą liczyć nawet na 10–12 proc. za każdy kolejny rok zwłoki. Często zdarza się, że kwota zwróconych odsetek jest prawie tak wysoka jak kwota samego zwrotu podatku.

1 stycznia 2015 r. weszło w życie rozporządzenie ministra finansów z 9 grudnia 2014 r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom (DzU z 2014 r., poz. 1860; dalej: rozporządzenie). Zastąpiło ono dotychczas obowiązujące w tym zakresie rozporządzenie z 29 czerwca 2011 r.

Nowe rozporządzenie jest konsekwencją wprowadzenia zmian w ustawie o VAT, przede wszystkim w zakresie procedury Mini One Stop Shop (dalej: MOSS). Zmiany w ustawie były z kolei podyktowane koniecznością dostosowania naszych przepisów do regulacji unijnych w zakresie usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych. Zgodnie ze znowelizowanym od 1 stycznia 2015 r. art. 28k ustawy o VAT miejscem świadczenia takich usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu. Świadczenie tych usług na rzecz polskiego konsumenta oznacza więc, że VAT należy rozliczyć w Polsce. Jeżeli jednak usługodawca świadczy te usługi na rzecz konsumentów z kilku państw unijnych, to procedura MOSS umożliwia, przy spełnieniu warunków określonych w ustawie o VAT, rejestrację celem rozliczenia podatku należnego od tych usług w jednym kraju UE (np. w Polsce).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Praca, Emerytury i renty
Babciowe przyjęte przez Sejm. Komu przysługuje?
Sądy i trybunały
Sędzia WSA ujawnia, jaki tak naprawdę dostęp do tajnych danych miał Szmydt
Orzecznictwo
Kolejny ważny wyrok Sądu Najwyższego wydany już po uchwale frankowej
ABC Firmy
Pożar na Marywilskiej. Ci najemcy są w "najlepszej" sytuacji
Prawo pracy
Od piątku zmiana przepisów. Pracujesz na komputerze? Oto, co powinieneś dostać