Polskie przepisy ograniczające odsetki od nadpłaty podatku są niezgodne z unijnym prawem. Takie jest sedno wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 8 czerwca br.
Chodzi o art. 78 § 5 ordynacji podatkowej. Przepis ten mówi, jak liczyć odsetki od nadpłat powstałych wskutek orzeczenia TSUE stwierdzającego niezgodność polskich regulacji z unijnymi. Otóż jeśli złożyliśmy wniosek o zwrot podatku po upływie 30 dni od publikacji sentencji wyroku w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, oprocentowanie jest ograniczone.
Czytaj więcej
Zawieszenie biegu terminu przedawnienia może nastąpić także w przypadku wniesienia skargi do sądu administracyjnego na decyzję odmawiającą lub stwierdzającą istnienie nadpłaty za dany okres rozliczeniowy w CIT.
Odsetki liczy się od dnia powstania nadpłaty tylko do 30. dnia od publikacji sentencji orzeczenia.
Ten przepis kwestionował amerykański fundusz inwestycyjny, który występował o zwrot podatku od dywidend z polskich spółek. Powoływał się na wyrok TSUE z 10 kwietnia 2014 r., w którym stwierdzono, że polskie przepisy są niezgodne z unijnymi. Fiskus oddał nadpłatę, nie chciał jednak zapłacić wszystkich odsetek, argumentując, że należą się tylko do 30. dnia od publikacji sentencji orzeczenia. Albo nie należą się w ogóle, jeśli nadpłata powstała jeszcze później.