Jednak najbardziej interesujące z punktu widzenia podatnika są zadania naczelnika urzędu celno-skarbowego – nowo powstałego organu, którego celem jest zwalczanie najpoważniejszych nadużyć podatkowych w państwie polskim. Zgodnie z ustawą o KAS organ ten przeprowadza kontrole celno-skarbowe, ustala i określa zobowiązania podatkowe czy wreszcie obejmuje towary procedurami celnymi.
Co robi radca skarbowy
Ciekawym zabiegiem, na który zdecydował się ustawodawca, jest scedowanie pewnych uprawnień naczelnika urzędu skarbowego, naczelnika urzędu celno-skarbowego oraz dyrektora izby administracji skarbowej – jako organu podatkowego w zakresie rozstrzygania spraw podatkowych – na radcę skarbowego. Nastąpiło to poprzez art. 13 § 2c ordynacji podatkowej, który został dodany ustawą z 16 listopada 2016 r. – przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej. Nie można oczywiście mylić radców skarbowych, będących pracownikami wykonującymi czynności orzecznicze przysługujące organom podatkowym, z radcami prawnymi zatrudnionymi dotychczas w jednostkach organizacyjnych. Jak więc wynika z nowo wprowadzonych przepisów, radca skarbowy może rozstrzygać sprawy podatkowe.
Przykład
W sytuacji, gdy dana sprawa, na podstawie właściwych przepisów o charakterze kompetencyjnym zostanie powierzona w obrębie danej jednostki organizacyjnej radcy skarbowemu, to podmiot ten będzie uprawniony do jej rozstrzygnięcia. Oznacza to, że radca skarbowy, tak jak ma to miejsce w przypadku naczelnika urzędu skarbowego, naczelnika urzędu celno-skarbowego oraz dyrektora izby administracji skarbowej będzie mógł wydać np. decyzję kończącą postępowanie w sprawie.
Czy można być sędzią we własnej sprawie
Od decyzji organu podatkowego wydanej w pierwszej instancji służy stronie odwołanie tylko do jednej instancji. Właściwy do rozpatrzenia odwołania jest organ podatkowy wyższego stopnia. Ale nie zawsze.
Jednocześnie rozszerzono bowiem niedewolutywny środek zaskarżenia, o którym mowa w art. 221 ordynacji podatkowej (odwołanie od decyzji do tego samego organu), na decyzje wydane przez naczelnika urzędu celno-skarbowego. Odwołanie od decyzji naczelnika urzędu celno-skarbowego jest rozpatrywane przez ten sam organ, zgodnie z art. 221a ordynacji podatkowej (ale tylko w przypadku decyzji, o której mowa w art. 83 ust. 4 i 5 ustawy o KAS). Naczelnik urzędu celno-skarbowego, który sporządził wynik kontroli celno-skarbowej, jest właściwy do przeprowadzenia postępowania podatkowego i wydania decyzji. Odwołanie od takiej decyzji będzie rozpatrywane przez ten sam organ, czyli przez naczelnika urzędu celno-skarbowego. Taka sytuacja powoduje, że de facto dwa razy w tej samej sprawie będzie rozstrzygał merytorycznie bezpośrednio zainteresowany organ.
Przykład
Gdy decyzję podatkową wyda naczelnik urzędu celno-skarbowego po uprzednim przeprowadzeniu postępowania podatkowego, to podatnikowi nie będzie już przysługiwało odwołanie do dyrektora izby administracji skarbowej. W takim przypadku odwołanie podatnika będzie rozpoznawał ten sam organ, który wydał zaskarżoną decyzję, czyli naczelnik urzędu celno-skarbowego.