Kto kontroluje przedsiębiorców po zmianach w administracji skarbowej

Gdy po wcześniejszej kontroli naczelnik urzędu celno-skarbowego po zakończeniu postępowania podatkowego wyda decyzję, odwołanie od niej rozpozna ten sam organ. Będzie zatem merytorycznie rozstrzygał dwa razy w tej samej sprawie.

Publikacja: 12.06.2017 06:40

Kto kontroluje przedsiębiorców po zmianach w administracji skarbowej

Foto: 123RF

- Jak jest teraz zbudowana struktura organów podatkowych? Do kogo składa się obecnie odwołanie od decyzji urzędu skarbowego, a do kogo od decyzji naczelnika urzędu celno-skarbowego? – pyta czytelnik.

Nowa struktura organizacyjna organów Krajowej Administracji Skarbowej wynikająca z ustawy o KAS stała się rzeczywistością 1 marca 2017 r. Wejście w życie tej ustawy budzi wiele wątpliwości oraz sporów co do przyznanych nowym organom kompetencji oraz obowiązków, zarówno wśród samych podatników, jak i podmiotów zajmujących się ich profesjonalną obsługą prawno-podatkową. Nie sposób jednak zrozumieć wprowadzonych przez ustawodawcę zmian, nie poznawszy kształtu nowo utworzonych organów KAS.

Nowa struktura

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o KAS organami Krajowej Administracji Skarbowej są:

1) minister właściwy do spraw finansów publicznych;

2) Szef Krajowej Administracji Skarbowej;

3) dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej;

4) dyrektor izby administracji skarbowej;

5) naczelnik urzędu skarbowego;

6) naczelnik urzędu celno-skarbowego.

KAS jest podporządkowana ministrowi rozwoju i finansów, z kolei tytularnym Szefem KAS jest sekretarz stanu w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Organami bezpośrednio podległymi Szefowi KAS są dyrektorzy izb administracji skarbowej oraz dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, którego wiele zadań zostało wprost zakreślonych w art. 22 ustawy o KAS (m.in. wydawanie indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego). Dyrektorzy izby administracji skarbowej nadzorują wykonywanie zadań przez podległych im naczelników urzędów skarbowych oraz naczelników urzędów celno-skarbowych.

Z kolei naczelnicy urzędów skarbowych zostali wyposażeni w kompetencje funkcjonujących do 28 lutego 2017 r. naczelników urzędów skarbowych i naczelników urzędów celnych, które koncentrują się wokół szeroko rozumianego poboru podatków, należności celnych, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych, a także przeprowadzania kontroli podatkowych czy egzekucji administracyjnych.

Jednak najbardziej interesujące z punktu widzenia podatnika są zadania naczelnika urzędu celno-skarbowego – nowo powstałego organu, którego celem jest zwalczanie najpoważniejszych nadużyć podatkowych w państwie polskim. Zgodnie z ustawą o KAS organ ten przeprowadza kontrole celno-skarbowe, ustala i określa zobowiązania podatkowe czy wreszcie obejmuje towary procedurami celnymi.

Co robi radca skarbowy

Ciekawym zabiegiem, na który zdecydował się ustawodawca, jest scedowanie pewnych uprawnień naczelnika urzędu skarbowego, naczelnika urzędu celno-skarbowego oraz dyrektora izby administracji skarbowej – jako organu podatkowego w zakresie rozstrzygania spraw podatkowych – na radcę skarbowego. Nastąpiło to poprzez art. 13 § 2c ordynacji podatkowej, który został dodany ustawą z 16 listopada 2016 r. – przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej. Nie można oczywiście mylić radców skarbowych, będących pracownikami wykonującymi czynności orzecznicze przysługujące organom podatkowym, z radcami prawnymi zatrudnionymi dotychczas w jednostkach organizacyjnych. Jak więc wynika z nowo wprowadzonych przepisów, radca skarbowy może rozstrzygać sprawy podatkowe.

Przykład

W sytuacji, gdy dana sprawa, na podstawie właściwych przepisów o charakterze kompetencyjnym zostanie powierzona w obrębie danej jednostki organizacyjnej radcy skarbowemu, to podmiot ten będzie uprawniony do jej rozstrzygnięcia. Oznacza to, że radca skarbowy, tak jak ma to miejsce w przypadku naczelnika urzędu skarbowego, naczelnika urzędu celno-skarbowego oraz dyrektora izby administracji skarbowej będzie mógł wydać np. decyzję kończącą postępowanie w sprawie.

Czy można być sędzią we własnej sprawie

Od decyzji organu podatkowego wydanej w pierwszej instancji służy stronie odwołanie tylko do jednej instancji. Właściwy do rozpatrzenia odwołania jest organ podatkowy wyższego stopnia. Ale nie zawsze.

Jednocześnie rozszerzono bowiem niedewolutywny środek zaskarżenia, o którym mowa w art. 221 ordynacji podatkowej (odwołanie od decyzji do tego samego organu), na decyzje wydane przez naczelnika urzędu celno-skarbowego. Odwołanie od decyzji naczelnika urzędu celno-skarbowego jest rozpatrywane przez ten sam organ, zgodnie z art. 221a ordynacji podatkowej (ale tylko w przypadku decyzji, o której mowa w art. 83 ust. 4 i 5 ustawy o KAS). Naczelnik urzędu celno-skarbowego, który sporządził wynik kontroli celno-skarbowej, jest właściwy do przeprowadzenia postępowania podatkowego i wydania decyzji. Odwołanie od takiej decyzji będzie rozpatrywane przez ten sam organ, czyli przez naczelnika urzędu celno-skarbowego. Taka sytuacja powoduje, że de facto dwa razy w tej samej sprawie będzie rozstrzygał merytorycznie bezpośrednio zainteresowany organ.

Przykład

Gdy decyzję podatkową wyda naczelnik urzędu celno-skarbowego po uprzednim przeprowadzeniu postępowania podatkowego, to podatnikowi nie będzie już przysługiwało odwołanie do dyrektora izby administracji skarbowej. W takim przypadku odwołanie podatnika będzie rozpoznawał ten sam organ, który wydał zaskarżoną decyzję, czyli naczelnik urzędu celno-skarbowego.

Szczegóły w rozporządzeniach

Podatnik, chcąc poznać właściwość poszczególnych organów, zmuszony jest sięgnąć do rozporządzenia z 24 lutego 2017 r. w sprawie terytorialnego zasięgu działania oraz siedzib dyrektorów izb administracji skarbowej, naczelników urzędów skarbowych i naczelników urzędów celno-skarbowych oraz siedziby dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (DzU z 2017 r. poz. 393), które zostało wydane przez ministra rozwoju i finansów, realizującego kompetencję w tym zakresie przyznaną mu przez art. 11 ust. 5 ustawy o KAS. Jednocześnie, należy pamiętać, że w odniesieniu do niektórych kategorii podatników i płatników o istotnym znaczeniu gospodarczym lub społecznym (w szczególności wykonujących określony rodzaj działalności gospodarczej lub osiągających określoną wysokość przychodu netto w rozumieniu przepisów o rachunkowości), zadania są wykonywane przez naczelnika urzędu skarbowego innego niż właściwy miejscowo. Poszukując wiedzy w tym zakresie, trzeba odwołać się do rozporządzenia ministra rozwoju i finansów z 24 lutego 2017 r. w sprawie niektórych podatników i płatników, w odniesieniu do których zadania są wykonywane przez naczelnika urzędu skarbowego innego niż właściwy miejscowo (DzU z 2017 r. poz. 437).

Minister uspokaja

Jak to miało miejsce przed wejściem w życie zmian, kontrola podatkowa jest obecnie w dalszym ciągu przeprowadzana przez właściwych naczelników urzędów skarbowych. Jest ona prowadzona nadal z uwzględnieniem przyznanych przedsiębiorcom gwarancji, określonych w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej (tj. maksymalny czas trwania kontroli, prawo wniesienia sprzeciwu czy zakaz kontroli jednoczesnych). Przy tym, ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie zupełnie nowej procedury kontrolnej, jaką jest kontrola celno-skarbowa, przeprowadzana przez nowo utworzone organy. W związku z tym dualizmem nasuwa się pytanie o granice właściwości rzeczowej poszczególnych organów oraz zakres przedmiotowy wszczynanych kontroli podatkowych i celno-skarbowych.

Zgodnie z zapewnieniami ministra rozwoju i finansów, organy celno-skarbowe mają być tzw. twardym aparatem skarbowym, zarezerwowanym dla najcięższych gatunkowo przestępstw powodujących istotną szkodę dla Skarbu Państwa, jak np. wyłudzenia VAT. Praktyka wypracowana przez KAS w tym zakresie będzie mogła być oceniona dopiero po pewnym czasie funkcjonowania całej struktury. Jednak już teraz w licznych środowiskach pojawiają się głosy, że wiele kompetencji przyznanych organom celno-skarbowym może prowadzić do znacznego osłabienia pozycji podatnika, który będzie pozbawiony znacznej większości praw przysługujących mu w toku kontroli podatkowej.

Przykład

W przypadku, gdy u podatnika zostanie wszczęta kontrola celno-skarbowa, organu przeprowadzającego kontrolę nie obowiązują limity czasu kontroli określone w art. 83 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (DzU z 2016 r., poz. 1829 ze zm.). Odmienna sytuacja obowiązuje co do zasady organy podatkowe przeprowadzające kontrolę podatkową. Otóż w takiej sytuacji ograniczenia w zakresie czasu trwania kontroli podatkowej będą miały zasadniczo zastosowanie.

—Monika Wolska-Bryńska jest radcą prawnym w Departamencie Kontroli Podatkowych w Kancelarii Prawno-Podatkowej Mariański Group

—Dawid Tomaszewski jest aplikantem radcowskim w Departamencie Kontroli Podatkowych w Kancelarii Prawno-Podatkowej Mariański Group

podstawa prawna: art. 11, art. 22, art. 83 ustawy z 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2016 r., poz. 1947 ze zm.)

podstawa prawna: art. 13, art. 221 i art. 221a ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jedn. DzU. z 2017 r. poz. 201 ze zm.)

- Jak jest teraz zbudowana struktura organów podatkowych? Do kogo składa się obecnie odwołanie od decyzji urzędu skarbowego, a do kogo od decyzji naczelnika urzędu celno-skarbowego? – pyta czytelnik.

Nowa struktura organizacyjna organów Krajowej Administracji Skarbowej wynikająca z ustawy o KAS stała się rzeczywistością 1 marca 2017 r. Wejście w życie tej ustawy budzi wiele wątpliwości oraz sporów co do przyznanych nowym organom kompetencji oraz obowiązków, zarówno wśród samych podatników, jak i podmiotów zajmujących się ich profesjonalną obsługą prawno-podatkową. Nie sposób jednak zrozumieć wprowadzonych przez ustawodawcę zmian, nie poznawszy kształtu nowo utworzonych organów KAS.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Praca, Emerytury i renty
Babciowe przyjęte przez Sejm. Komu przysługuje?
Sądy i trybunały
Sędzia WSA ujawnia, jaki tak naprawdę dostęp do tajnych danych miał Szmydt
Orzecznictwo
Kolejny ważny wyrok Sądu Najwyższego wydany już po uchwale frankowej
ABC Firmy
Pożar na Marywilskiej. Ci najemcy są w "najlepszej" sytuacji
Prawo pracy
Od piątku zmiana przepisów. Pracujesz na komputerze? Oto, co powinieneś dostać