Przed zastosowaniem autorskich kosztów uzyskania przychodów warto sięgnąć do interpretacji podatkowych. Można z nich wyciągnąć kilka wniosków istotnych z punktu widzenia pracodawcy.
Po pierwsze wynika z nich, że konieczne jest dokładne wyróżnienie tej części wynagrodzenia, która związana jest z wykonywaniem czynności czy prac objętych prawami autorskimi oraz pozostałego zakresu zadań polegających na wykonywaniu typowych obowiązków pracowniczych (por. interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 7 maja 2010 r., sygn. IPPB2/415-113/10-2/MK1).
Po drugie nie powinno się z góry określać zryczałtowanej, stałej kwoty przychodu z tytułu rozporządzania prawami autorskimi. Honoraria autorskie powinny bowiem odzwierciedlać w skali miesiąca rzeczywisty czas pracy i nakład pracy zatrudnionego realnie poświęcony na stworzenie utworu.
Wewnętrzna dokumentacja
Dla pracownika honorarium autorskie pozostaje wynagrodzeniem za faktycznie wykonaną pracę. Zatem powinno mieć charakter rzeczywisty. W interpretacjach podkreśla się także, że wartość tej części wynagrodzenia pracownika powinna być ustalana na podstawie dokumentacji wewnętrznej, po wykonaniu konkretnych prac, nie zaś z góry (por. pismo naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z 30 maja 2007 r., nr ZD/4060-26/07).
Zatem poza postanowieniami umownymi ważna jest również dokumentacja prowadzona przez pracodawcę. W razie kontroli musi on bowiem udowodnić, że kwota wynagrodzenia, do której zastosował 50-proc. koszty uzyskania przychodów, jest adekwatna do czasu pracy poświęconego przez pracownika na stworzenie utworu/utworów.