Określeniem „spółki kontrolowane przez państwo” (SKpP) obejmuję różnego rodzaju podmioty gospodarcze znajdujące się w domenie czy władztwie państwa, nad którymi Skarb Państwa sprawuje faktyczną kontrolę korporacyjną. Oznacza ona w uproszczeniu, że państwowy właściciel, niezależnie od istnienia akcjonariuszy prywatnych, ma zasadniczy wpływ na trzy kluczowe obszary działania spółki: wybór jej organów, podział zysku, kreślenie strategii rozwojowej. W badaniach i analizach naukowych, a także np. w raportach OECD, przyjmowane jest wyodrębnianie przedsiębiorstw państwowych bazujące właśnie na faktycznej kontroli państwa, a nie na formalnym udziale własnościowym.
Renta polityczna
Udział SKpP w grupie największych i najważniejszych przedsiębiorstw jest w Polsce najwyższy spośród wysoko rozwiniętych krajów świata (wyprzedzamy pod tym względem Norwegię i Włochy). Nie ulega wątpliwości, że spółki kontrolowane przez państwo odgrywają w gospodarce polskiej bardzo ważną rolę.
Polityka właścicielska państwa i nadzór właścicielski od początku transformacji w Polsce były dalekie od ideału (którym w powszechnej opinii jest system norweski). SKpP wszędzie na świecie są podmiotami generującymi rentę polityczną, choć w różnym zakresie. W Polsce w ostatnich latach nastąpiła tu „twórcza” zmiana: obok tradycyjnej renty partykularnej, której beneficjentami są poszczególne, umocowane politycznie osoby związane z SKpP, ważne miejsce zaczęła zajmować renta reprodukcji władzy.
W tym przypadku renta polityczna ze spółek trafia nie tylko do konkretnych osób, ale głównie do różnych związanych z władzą instytucji i przedsięwzięć, co przyczynia się do umacniania ekipy aktualnie sprawującej rządy. Te sytuacje są destrukcyjne nie tylko dla gospodarki, ale i dla ładu instytucjonalnego oraz społeczno-politycznego kraju.
System działania spółek państwowych w Polsce i zasady polityki właścicielskiej państwa wymagają głębokich zmian. Celem sanacji powinna być profesjonalizacja nadzoru właścicielskiego państwa, a w konsekwencji efektywniejsze działanie SKpP, jak i głębokie ich odpartyjnienie. Przedstawione poniżej propozycje dotyczą spółek działających na otwartych rynkach. Nie odnoszę się do spółek celowych, o specjalnym przeznaczeniu, takich jak CPK czy Polskie Elektrownie Jądrowe.