Optymalizacja podatkowa jest działaniem zbieżnym z aksjomatem maksymalizacji wartości dla właściciela. Trudno zatem oczekiwać, aby przedsiębiorcy nie działali w celu ograniczenia zobowiązań podatkowych. Z szacunków Komisji Europejskiej wynika, że skala optymalizacji podatkowej w Polsce może powodować ubytek w podatku dochodowym od osób prawnych nawet 46 mld zł rocznie. Zatem działania związane z przeciwdziałaniem agresywnej optymalizacji podatkowej powinny przede wszystkim być skierowane na tworzenie efektywnego systemu podatkowego, a także budowanie kompetencji organów kontroli skarbowej.
W kwestii podejścia do ponoszenia obciążeń podatkowych istotne są również aspekty kulturowe. W tym kontekście należy prowadzić działania budujące świadomość konsumentów i prowadzące do braku społecznej akceptacji niekorzystnych zjawisk, np. niepłacenie podatków, czy też wykorzystywanie narzędzi agresywnej optymalizacji podatkowej. Prowadzenie kampanii informacyjnej na temat ponoszenia obciążeń podatkowych lub konsekwencji związanych z ich nieponoszeniem wydaje się być działaniem uzasadnionym. Należy również rozważyć uczynienie z ponoszenia obciążeń podatkowych elementu postrzegania przedsiębiorców jako odpowiedzialnych społecznie, tj. promowanie podejścia, że dobra firma to taka, która tworzy miejsca pracy i płaci podatki w kraju. Pojawienie się tego rodzaju oczekiwań u konsumentów może mieć wpływ na działania przedsiębiorców – w związku z faktem, iż „bycie odpowiedzialną firmą" stanowi element maksymalizacji wartości.
Relacja państwa z podatnikiem
Niezmiernie istotną kwestią jest również budowa relacji pomiędzy państwem a podatnikiem, zwłaszcza w kontekście sprawiedliwości społecznej ponoszonych obciążeń podatkowych oraz zasadności i efektywności dokonywanych wydatków publicznych. Właściwy dobór celów publicznych wraz z wysoką efektywnością wydatków publicznych może mieć wpływ na ograniczenie skłonności do działań zmniejszających obciążenia publicznoprawne. Ważne jest również wskazanie roli państwa jako prowadzącego oraz koordynującego działania korzystne dla całego społeczeństwa, w tym przedsiębiorców. Przedsiębiorcy powinni mieć świadomość, że ich interes jest zbieżny z interesem państwa.
Bank Gospodarstwa Krajowego, jako państwowy bank rozwoju, inicjuje i realizuje programy służące wzrostowi ekonomicznemu Polski, wspierając politykę gospodarczą Rady Ministrów. Przykładem takich działań jest zaangażowanie w:
- program „Inwestycje polskie";