W Australii odkryto nowy gatunek chrząszcza. Odkrywca pomylił go z ptasią kupą

Podczas obozowania w lesie deszczowym badacz z Uniwersytetu w Queensland, James Tweed, odkrył przedstawiciela nowej rodziny chrząszczy kózkowatych. Pokrytego długimi, białymi "włosami" owada badacz wziął początkowo za ptasie odchody.

Publikacja: 21.03.2024 12:00

Nowy chrząszcz Australii - Excastra albopilosa

Foto: Facebook/uq.edu.au

Owad ma prawie centymetr długości i pokryty jest białymi włoskami.

Choć naukowcy odkryli już wcześniej inne gatunki owadów z kolczastymi włosami – takie jak włochate gąsienice i kruczoczarna mrówka z ognist0pomarańczową grzywą, które również pochodziły z Queensland – ale ten owad był inny.

Odkrycie włochatego chrząszcza. Australia ma nowy rodzaj owadów

Po  powrocie z wycieczki Tweed przeszukał książki, artykuły naukowe i Internet, aby znaleźć odpowiednik gatunku, ale żadna odmiana nie była choćby podobna. Zdjęcia opublikowane w grupie na Facebooku poświęconej australijskim chrząszczom wzbudziły duże zainteresowanie, ale nawet najbardziej doświadczeni informatorzy nie znaleźli odpowiedzi na pytanie o gatunek znaleziska.

E-mail do ekspertów z Australijskiej Narodowej Kolekcji Owadów (ANIC) w Canberze potwierdził, że chrząszcz jest zupełnie nowym gatunkiem. A nawet - w rzeczywistości jest tak odmienny od innych gatunków, że został uznany przez ANIC za zupełnie nowy rodzaj lub grupę rodzinną chrząszczy kózkowatych. Oficjalnie nazywano go Excastra albopilosa — Excastra po łacinie oznacza „z obozu”, a albopilosa - „biały i włochaty”.

Dlaczego nowy chrząszcz Australii jest włochaty? Naukowcy będą to badać

Naukowcy nie są pewni, dlaczego owad jest „futrzany”, ale przypuszczają, że wyewoluował tak, by naśladować owada zabitego przez grzyb, w celu odstraszania drapieżników.

- Dopóki ktoś nie znajdzie większej liczby okazów i nie zbada dokładniej tego gatunku, nie będziemy w stanie z całą pewnością stwierdzić, dlaczego ten chrząszcz jest tak owłosiony — mówi znalazca.

Tweed uważa, że możliwość zarejestrowania nawet tego pojedynczego chrząszcza to ogromne zwycięstwo nauki.

- Trudno nam chronić gatunki, jeśli nawet nie wiemy, że istnieją - mówi naukowiec. - To wspaniale, że ten chrząszcz cieszy się tak dużym zainteresowaniem i jest w pewnym sensie ambasadorem owadów i ochrony środowiska.

Owad ma prawie centymetr długości i pokryty jest białymi włoskami.