Kontrakt na ORP Rybitwa i kolejne przeciwminowe okręty rodzimej konstrukcji podpisano w 2020 r. Kontynuowanie budowy udanej serii niszczycieli min ma kosztować 2,5 mld zł.
Informacja o kolejnej inwestycji w przeciwminowe okręty nie przebiła się do opinii publicznej, bo niemal w tym samym czasie kładziono w gdyńskiej PGZ Stoczni Wojennej stępkę pod pierwszą z trzech zamawianych przez marynarkę fregat budowanych w ramach programu Miecznik, a wartość tej okrętowej inwestycji - 15 mld zł - za trzy jednostki- bije na głowę dotychczasowe inwestycje w polskiej flocie.
Warto przypomnieć iż ruszyła także budowa dwóch nowoczesnych okrętów rozpoznania radioelektronicznego w ramach programu Delfin. „Szpiegowskie” jednostki powstają w rodzimych stoczniach ale wiodącą rolę w projekcie wycenionym na 620 mln euro gra szwedzki koncern Saab, który zaprojektował, wyposaży „delfiny” w specjalistyczne urządzenia i zapewni im także wsparcie logistyczne w przyszłości. Marynarka Wojenna do 2027 roku powinna odebrać gotowe okręty wywiadu sygnałowego SIGINT (Signal Intelligence) które przeznaczone są do rozpoznania sygnałów radioelektronicznych i szpiegowania łączności radiowej.
Kormorany stworzą przeciwminową zaporę
Kontraktowi z 2020 r. na ORP Rybitwa i kolejne okręty projektu 258 towarzyszy umowa na kompletny pakiet wsparcia logistycznego. Razem z pierwszym służącym już w Siłach Morskich RP prototypowym okrętem typu Kormoran II oraz seryjnymi jednostkami ORP Mewa i ORP Albatros przyszłe nowe jednostki będą wchodziły w skład systemu obrony przeciwminowej Marynarki Wojennej RP. Okręty zostaną dostarczone w latach 2026-2027. Wejdą w skład 12. Dywizjonu Trałowców z 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.
Czytaj więcej
Okręty zbuduje stoczniowe konsorcjum: gdańska Stocznia Remontowa Shipbuilding, gdyńska PGZ Stocznia Wojenna oraz OBR Centrum Techniki Morskiej.