Platforma Viaplay wychodzi z Polski. Co z transmisjami sportowymi?

Platforma streamingowa Viaplay wychodzi z Polski. Firma chce się skupić na rynku nordyckim. Ma nowego akcjonariusza.

Aktualizacja: 20.07.2023 21:47 Publikacja: 20.07.2023 10:03

Platforma Viaplay wychodzi z Polski.

Platforma Viaplay wychodzi z Polski.

Foto: Viaplay

Sprzedaż, znalezienie partnera lub zamknięcie serwisu w Polsce i kilku innych krajach – taki jest plan skandynawskiej spółki Viaplay oferującej dostęp do platformy streamingowej z wydarzeniami sportowymi i filmami.

Platforma Viaplay rozpoczęła działalność w Polsce w sierpniu 2021 roku. Skandynawskiej firmie w krótkim czasie udało się zdobyć prawa do transmisji popularnych rozgrywek sportowych - w tym Formuły 1, piłkarskiej Bundesligi, Premier League oraz Ligi Europy. Pierwszym partnerem zewnętrznym dystrybuującym dostęp do serwisu była sieć komórkowa Play. Z czasem dostęp do serwisu zaoferowały swoim klientom także Vectra, czy UPC.

Pokaźne straty Viaplay przyczyną wycofania się z Polski?

Swoje plany zarząd Viaplay ogłosił dziś prezentując wyniki za drugi kwartał 2023 r. Podał, że zamierza skoncentrować się na biznesie w krajach nordyckich, które przynoszą zyski.

Viaplay zakończyło półrocze 2023 r. z przychodami wyższymi niż rok temu (4,6 mld koron, wzrost o 16 proc.), ale też z pokaźnymi stratami (6,5 mld koron straty operacyjnej i 5,9 mld koron straty netto).

Straty to efekt odpisów wartości aktywów w wysokości 5,2 mld koron szwedzkich: praw do transmisji sportowych i produkcji filmowych.

Viaplay - kiedy zakończy działalność?

Nie wiadomo jeszcze kiedy platforma streamingowa zakończy działalność w Polsce i jak to się odbędzie. Wiadomo natomiast, że ma od dziś nowego znaczącego akcjonariusza.  Francuska Grupa Canal+ podała w czwartek pod wieczór, że kupiła 12-proc. pakiet akcji Grupy Viaplay. Co planuje - dopiero się okaże. Można się jednak domyślać, że chce mieć wpływ na to, co stanie się z aktywami Szwedów. 

Viaplay zmaga się z problemami podobnymi do Netfliksa. Szuka sposobów na wzrost wyników podnosząc ceny abonamentu. Dzieje się to jednak ze szkodą dla ogólnej liczby subskrybentów.

Czytaj więcej

Netflix walczy z dzieleniem kont, rywale się cieszą, a klienci obchodzą blokadę

W drugim kwartale utraciła ona milion abonentów i ich liczba spadła o 6,6 mln na koniec czerwca. Firma tłumaczy, że jej sprzedaż była słabsza niż w pierwszym kwartale oraz że wygasło jej porozumienie z jednym z dystrybutorów. W grudniu w Polsce Viaplay miał 1,2 mln subskrybentów.

Wiadomo, że w naszym kraju z jednej strony dysponował często wyłącznymi prawami do ciekawych wydarzeń sportowych, ale z drugiej nie miał dobrej passy w związku z uwagami co do jakości transmisji. Przerwy w nadawaniu sygnału ważnych dla kibiców meczów w ubiegłym roku zainteresowały Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Sprzedaż, znalezienie partnera lub zamknięcie serwisu w Polsce i kilku innych krajach – taki jest plan skandynawskiej spółki Viaplay oferującej dostęp do platformy streamingowej z wydarzeniami sportowymi i filmami.

Platforma Viaplay rozpoczęła działalność w Polsce w sierpniu 2021 roku. Skandynawskiej firmie w krótkim czasie udało się zdobyć prawa do transmisji popularnych rozgrywek sportowych - w tym Formuły 1, piłkarskiej Bundesligi, Premier League oraz Ligi Europy. Pierwszym partnerem zewnętrznym dystrybuującym dostęp do serwisu była sieć komórkowa Play. Z czasem dostęp do serwisu zaoferowały swoim klientom także Vectra, czy UPC.

Media
Trzęsie nie ziemi na rynku mediów. Dymisja redaktor naczelnej „Washington Post”
Media
Zmiany w zarządzie e-Kiosk SA
Media
Kino Polska TV szykuje zmiany w ofercie
Media
Dziennikarze „Parkietu” z szansami na tytuł Herosa Rynku Kapitałowego. Zagłosuj!
Media
Specjalista od memów poszukiwany. Sztab Joe Bidena obiecuje dobre pieniądze
Media
Sprawa o uprzywilejowanie TVP. Polsat drugi raz wygrywa