Liczba klientów tradycyjnej płatnej telewizji w USA topnieje

W II kwartale operatorzy płatnej telewizji w USA stracili ok. 700 tys. klientów. A w ciągu ostatniego roku ubyło ich już ponad milion.

Aktualizacja: 25.08.2016 21:50 Publikacja: 25.08.2016 20:29

Według wyliczeń firmy analitycznej Leichtman Research Group w II kwartale w USA 11 największych operatorów płatnej telewizji (95 proc. rynku) straciło 665 tys. abonentów. To nieco większy spadek niż rok temu (545 tys.).

– W ciągu całego roku kluczowi dostawcy płatnej telewizji utracili 705 tys. subskrybentów, choć jeszcze rok wcześniej było to 380 tys. – komentuje Bruce Leichtman, szef i główny analityk Leichtman Research Group. W samym II kw. najwięcej osób zrezygnowało z usług AT&T U-niverse (391 tys.) i satelitarnego operatora Dish (281 tys.). Wzrost odnotował tylko konkurent Dish, DirecTV.

Procentowo to niewielkie spadki (AT&T U-niverse ma prawie 4,9 mln klientów, Dish 13,6 mln, a DirecTV 20,5 mln), a cały rynek klientów liczący na koniec okresu 93,75 mln osób skurczył się w II kwartale zaledwie o 7,1 proc. Ale trend się nasila i jest w branży coraz częściej przedmiotem analiz.

Jak policzył niedawno Craig Moffett, analityk z MoffettNathanson, cytowany przez Variety.com, licząc do końca I półrocza, w ciągu 12 miesięcy branża straciła 1,29 mln tys. klientów, a sam II kw. był pod tym względem najgorszy w historii. Według Moffetta w II kw. spadek liczby abonentów płatnej telewizji wyniosł w USA 1,3 proc. wobec 0,8 proc. rok wcześniej.

W przyszłym roku, gdy wzbogaci się oferta płatnych serwisów streamingujących wideo w sieci, trend polegający na tzw. odcinaniu kabla może się w USA jeszcze pogłębić.

Serwis Hulu, do którego udziałowców dołączył niedawno koncern Time Warner, kończy teraz z darmową wersją (dostęp do części zawartości platformy był bezpłatny w zamian za oglądanie reklam), ale za to wzbogaci ofertę o nowe streamingowane online stacje telewizyjne z biblioteki nowego współwłaściciela – TNT, TBS, CNN, Cartoon Network, Adult Swim, truTV i Boomerang.

Jeff Bewkes, prezes Time Warner, nie wymienił w tej grupie jednego z flagowych produktów koncernu, czyli HBO. W Ameryce Time Warner umożliwia korzystanie z zasobów kanałów HBO w ramach niezależnej od sieci kablowych i platform satelitarnych platformy HBO Now, która jest konkurencją dla ofert Netfliksa czy właśnie Hulu.

Choć liczba klientów tradycyjnej płatnej telewizji w Stanach Zjednoczonych topnieje, to operatorzy wcale nie mają się źle – nadrabiają spadki wpływów z telewizji innymi usługami. Jak podaje serwis Marketingcharts.com, najwięksi operatorzy oferujący dostęp do szerokopasmowego internetu (obejmujący 95 proc. rynku) mają już 91,9 mln subskrybentów – to zaledwie niecałe 2 mln mniej, niż jest klientów tradycyjnej płatnej telewizji (choć jeszcze na koniec roku 2014 różnica sięgała 7 mln).

Co ciekawe, problemów wielkich operatorów w USA nie ma największy operator płatnej telewizji (satelitarnej) w Europie, czyli Sky, działający w Wielkiej Brytanii, Irlandii Północnej, we Włoszech, w Niemczech i Austrii. Rok finansowy zakończony w czerwcu zamknął z 25,88 mln klientów i było to o ok. 3 proc. więcej niż rok wcześniej.

Sky także opiera się konkurencji online (zwłaszcza w postaci Netfliksa, który od stycznia działa na wszystkich europejskich rynkach), ale na razie bez strat. Zamierza też wzmocnić konkurencyjną dla Netfliksa ofertę i w dalszych planach na ten rok oraz założeniach na przyszły ma rozwijanie serwisów streamingowych Sky Ticket (Niemcy), Now TV (Włochy) oraz Now TV Combo (Wielka Brytania; to pakiet usług uwzględniający serwis wideo online).

Według wyliczeń firmy analitycznej Leichtman Research Group w II kwartale w USA 11 największych operatorów płatnej telewizji (95 proc. rynku) straciło 665 tys. abonentów. To nieco większy spadek niż rok temu (545 tys.).

– W ciągu całego roku kluczowi dostawcy płatnej telewizji utracili 705 tys. subskrybentów, choć jeszcze rok wcześniej było to 380 tys. – komentuje Bruce Leichtman, szef i główny analityk Leichtman Research Group. W samym II kw. najwięcej osób zrezygnowało z usług AT&T U-niverse (391 tys.) i satelitarnego operatora Dish (281 tys.). Wzrost odnotował tylko konkurent Dish, DirecTV.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Izraelski rząd walczy z Al-Dżazirą. „To propagandowe ramię Hamasu”
Media
Brytyjskie gazety na sprzedaż. Pod naciskiem rządu wycofał się inwestor
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście