Nowe odkrycie astronomów. Ważne pod kątem szukania życia poza Ziemią

Wykorzystując dane zebrane przez Stratosferyczne Obserwatorium Astronomii Podczerwonej (SOFIA), które ostatni lot odbyło w 2022 roku, naukowcy odkryli, po raz pierwszy, cząsteczki wody na powierzchni asteroidy — informuje serwis phys.org.

Publikacja: 14.02.2024 10:25

Trójwymiarowy model asteroidy Massalia

Foto: Astronomical Institute of the Charles University: Josef Ďurech, Vojtěch Sidorin, CC BY 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/4.0>, via Wikimedia Commons

Stratosferyczne Obserwatorium Astronomii Podczerwonej to powietrzne obserwatorium, będące wspólnym projektem NASA i niemieckiego Deutsches Zentrum für Luft-und Raumfahrt (DLR).

Dlaczego naukowcy szukają wody na asteroidach?

Naukowcy przyjrzeli się czterem planetoidom bogatym w krzemiany za pomocą instrumentu FORCAST (kamera dwukanałowa pracująca w podczerwieni) w celu wyizolowania sygnatur widmowych wskazujących na obecność wody molekularnej na dwóch z nich.

- Asteroidy są pozostałościami po procesie formowania planet, więc ich skład różni się w zależności od tego, w którym miejscu powstawały — powiedziała  dr Anicia Arredondo, główna autorka publikacji na łamach "The Planetary Science Journal".

To kluczowy rok dla podboju kosmosu. Oto najważniejsze misje

- Szczególnie interesujący jest rozkład wody na asteroidach, ponieważ może rzucić światło na to, jak woda dotarła na Ziemię - dodała.

Krzemianowe asteroidy powstają blisko Słońca, podczas gdy lód pojawia się w znacznie dalszej odległości. Zdobycie wiedzy na temat umiejscowienia asteroidów i ich składu pomaga dowiedzieć się, w jaki sposób asteroidy były rozmieszczone w mgławicy słonecznej i zmieniały się od czasu powstania.

To, jak wygląda rozkład wody w Układzie Słonecznym ma pomóc zdobyć wgląd w rozkład wody w innych układach planetarnych, co jest istotne ze względu na to, że woda jest składnikiem niezbędnym do pojawienia się życia w formie, jaką znamy w Ziemi. Wiedza o rozkładzie wody będzie więc cenną informacją pomagającą ustalić, gdzie powinniśmy szukać ewentualnego pozaziemskiego życia.

Cząsteczki wody na powierzchni asteroid Iris i Massalia

Wykorzystując osiągnięcia zespołu, który odkrył cząsteczki wody na jasnej stronie Księżyca, naukowcy ustalili, że takie cząsteczki istnieją na asteroidach Iris i Massalia.

Dlaczego naukowcy szukają wody na asteroidach?