Sklepy wyręczają rząd. Unikniemy podwyżek cen po powrocie VAT?

Na kilka dni przed powrotem 5-proc. stawki VAT na większość produktów spożywczych sieci handlowe ogłaszają, że biorą go na siebie i konsumenci nie odczują podwyżek cen.

Publikacja: 26.03.2024 14:20

Sklepy wyręczają rząd. Unikniemy podwyżek cen po powrocie VAT?

Foto: Bloomberg

Do zmiany w VAT zostało kilka dni, a w zasadzie codziennie pojawia się informacja o kolejnej sieci handlowej, która decyduje się na wzięcie na siebie 5 proc. podwyżki. Dla konsumentów to oczywiście korzystny scenariusz, choć dla mniejszych firm to wielkie wyzwanie finansowe.

Teraz to Kaufland zapowiedział, że zamraża VAT na żywność, a akcja dotyczy ponad 10 tys. produktów, czyli najwięcej spośród ostatnio ogłoszonych.

Czytaj więcej

Zakupy wielkanocne jeszcze bez VAT. Zyskają dyskonty

Mrożenie VAT na żywność w Biedronce, Kauflandzie i Lidlu

Niemniej firma zapowiedziała już czasowy charakter akcji, która potrwa od 1 do 30 kwietnia br. Lista artykułów objętych akcją „Zamrażamy VAT” dostępna jest na stronie internetowej oraz w punktach informacyjnych w sklepach. Z akcji wyłączone są m.in. świeże owoce i warzywa.

Wcześniej Lidl również zapowiedział, że jego klienci ponad 1,6 tys. produktów spożywczych nadal będą mogli kupić w cenie na poziomie sprzed podwyżki VAT. To choćby pieczywo, produkty mleczarskie, owoce i warzywa czy mięso oraz wędliny. Branża czeka na ruch Biedronki, największa sieć nie ogłosiła jeszcze swoich planów marketingowych w zakresie powrotu VAT, a biuro prasowe nie odpowiada na pytania na ten temat.

To o tyle ważne, że akcje zbiegają się z zakupami wielkanocnymi, które dla Polaków oznaczają dodatkowe wydatki, ponoszone głównie na żywność. Tym szczególniej w tym okresie analizują wszelkie promocje i różnego typu akcje marketingowe.

Czytaj więcej

Lidl uprzedza ruch Biedronki. Nie podniesie cen przez powrót VAT

Sposoby na oszczędne zakupy

- Zakupy kojarzą się z promocjami i oszczędzaniem. Na przedświątecznych zakupach ma zamiar oszczędzać zdecydowana większość respondentów, bo aż 74 proc. - mówi Iwona Karczmarczyk z zespołu serwisu Moja Gazetka, agregatora ofert promocyjnych z sieci handlowych. - Swoje sposoby na oszczędne zakupy mają też nasi użytkownicy, którzy zamierzają przede wszystkim szukać promocji, na co wskazuje 78 proc. 42,5 proc. chce ograniczyć zakupy spożywcze, a 35 proc. kupić tańsze produkty spożywcze niż zazwyczaj - dodaje.

78 proc. dorosłych Polaków ma świadomość, że z dniem 1 kwietnia wraca 5 proc. stawka VAT na głównie nieprzetworzone produkty spożywcze. Jak wynika z badania ARC Rynek i Opinia, zdaniem 76 proc. sklepy podniosą wtedy ceny, tylko co dziesiąty uważa, iż pozostawią je na niezmienionym poziomie.

Rząd w marcu ogłosił, ze po dwóch latach obowiązywania zawieszenia wraca 5 proc. stawka VAT na większość produktów spożywczych, głównie tych nieprzetworzonych. Branża przyjęła to z zaskoczeniem, spodziewano się przedłużenia zwolnienia jeszcze o kwartał, by podatek wrócił w wakacje. Z jednej strony po wyborach samorządowych, z drugiej lato to szczyt sezonu na warzywa i owoce, co również przyczynia się do obniżenia cen. Stało się jednak inaczej, co konsumenci także przyjmują z niepokojem.

Do zmiany w VAT zostało kilka dni, a w zasadzie codziennie pojawia się informacja o kolejnej sieci handlowej, która decyduje się na wzięcie na siebie 5 proc. podwyżki. Dla konsumentów to oczywiście korzystny scenariusz, choć dla mniejszych firm to wielkie wyzwanie finansowe.

Teraz to Kaufland zapowiedział, że zamraża VAT na żywność, a akcja dotyczy ponad 10 tys. produktów, czyli najwięcej spośród ostatnio ogłoszonych.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Kończy się czas wielkich promocji w sklepach. Specjalne oferty w innych kanałach
Handel
Żabka szuka franczyzobiorców na ukraińskich portalach
Handel
Brexit uderza w import żywności. Brytyjczycy narzekają na nowe przepisy
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu