Cena przyciąga klientów do polskich e-sklepów

Choć większość Europejczyków woli kupować przez internet w swoim kraju, to popularność zakupów zagranicznych również systematycznie rośnie.

Aktualizacja: 10.04.2017 07:17 Publikacja: 09.04.2017 18:53

Z raportu firmy doradczej KPMG wynika, że konsumenci z Europy Środkowo-Wchodniej są zdecydowanymi liderami, jeśli chodzi o kupowanie w zagranicznych e-sklepach czy serwisach aukcyjnych. Takie transakcje mają ponad 40 proc. udziału w ogólnej liczbie, podczas gdy w Europie Zachodniej czy Ameryce Północnej stanowią 15 proc.

Brytyjczycy czy Niemcy ogółem wydają zdecydowanie najwięcej online, stąd nawet niewielki udział transakcji transgranicznych oznacza duże kwoty w wartościach bezwzględnych.

Duży potencjał

Dzięki internetowi nawet niszowa oferta może trafić do klientów z wielu krajów, tradycyjna dystrybucja w stacjonarnych butikach nie daje na to szans. – Wystartowaliśmy ze sprzedażą swoich produktów od razu tylko w internecie, mając wątpliwość, czy w tradycyjnym handlu znajdziemy odbiorców na swoje produkty, charakteryzujące się oryginalnym designem – mówi Justyna Bielawska, kierownik sprzedaży Ragaba. – Po pół roku testowania sprzedaży na terenie Polski rozpoczęliśmy sprzedaż na wielu rynkach UE – dodaje.

Poza dobrymi produktami przewagą polskich firm są też ceny. Dlatego serwis Allegro postanowił uruchomić dla swoich sprzedawców dodatkową opcję sprzedaży w Niemczech.

– Projekt spełnił nasze oczekiwania, sprzedawcy byli zadowoleni. Regularnie sprawdzamy ceny towarów z innymi krajami i oferta polskich sprzedawców – razem z kosztami transportu – była o ok. 20 proc. niższa niż u niemieckiej konkurencji – mówi Przemysław Budkowski, prezes Allegro. – Gdybyśmy chcieli postawić na ten projekt, konieczne byłyby inwestycje – w ludzi, marketing. Wolimy skupić się na Polsce, są tu ogromne możliwości. Chcemy też rosnąć szybciej niż cały rynek, który w ostatnich latach rośnie o kilkanaście procent rocznie – dodaje.

Z danych podawanych przez Allegro wynika, że polski rynek e-commerce rośnie z roku na rok o ok. 15 proc. i obecnie jest wart 43,8 mld zł. Za trzy lata będzie wart 66 mld zł.

Nie tylko cena

Sklepy sprzedające za granicą muszą się liczyć z szeregiem wyzwań, z jakimi w kraju nie mają do czynienia.

– Spotykamy się z sytuacjami, gdy brytyjski klient rezygnuje z zakupu po tym, jak dowiaduje się, że towar jest dostarczany z Polski. Z drugiej strony, sklep cieszy się sympatią Polaków mieszkających w Wielkiej Brytanii – oni chętnie wspierają polskich przedsiębiorców – mówi Dominik Łuszczki, szef marketingu w sklepie Kartony24.eu.

Z kolei po stronie przewag polskich sklepów wątek cenowy pojawia się regularnie, ale to niejedyna przewaga polskich firm.

– Za podstawę sukcesu w naszej branży uważamy szybkość wysyłki oraz jej cenę, tak więc od tego uzależniamy działania – mówi Tomasz Grygieńć, właściciel Superkoszyk.pl. – W naszej opinii jednolita cena przesyłki w większości krajów europejskich to tylko kwestia czasu: zaczęła już o tym mówić Komisja Europejska, wtedy granice przestaną mieć znaczenie – dodaje.

Sklep zakończył ubiegły rok zwiększaniem przychodów o 22,8 proc. i wzrostem liczby klientów o 21 proc. w porównaniu z rokiem 2015. W ciągu ostatnich czterech lat firma pod względem obrotów urosła trzykrotnie.

Opinia

Kaja Prystupa-Rządca, ekspertka od zarządzania, Akademia Leona Koźmińskiego

Zagraniczni klienci korzystają z polskich e-sklepów z kilku powodów. Oferują produkty w atrakcyjnych cenach, co jest związane z niższymi kosztami produkcji towarów, jak i sprzyjającym dla handlu zagranicznego kursem złotówki. Ponadto, rodzime marki coraz lepiej radzą sobie z tworzeniem atrakcyjnej oferty dla wymagających klientów, poszukujących specyficznych produktów, jak na przykład designerskich mebli. Dogodne warunki wymiany i dostawy, również za granicę, które coraz śmielej wprowadzają polskie sklepy, pozwalają przyciągnąć klientów z innych krajów. Ważnym czynnikiem jest emigracja Polaków. Oddziałuje to na wskaźniki wzrostu sprzedaży. Polacy przywiązani do rodzimych produktów, nie mogąc ich dostać w zagranicznych sklepach, decydują się na zakupy online.

Z raportu firmy doradczej KPMG wynika, że konsumenci z Europy Środkowo-Wchodniej są zdecydowanymi liderami, jeśli chodzi o kupowanie w zagranicznych e-sklepach czy serwisach aukcyjnych. Takie transakcje mają ponad 40 proc. udziału w ogólnej liczbie, podczas gdy w Europie Zachodniej czy Ameryce Północnej stanowią 15 proc.

Brytyjczycy czy Niemcy ogółem wydają zdecydowanie najwięcej online, stąd nawet niewielki udział transakcji transgranicznych oznacza duże kwoty w wartościach bezwzględnych.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Producent sprzętu Thermomix zwiększa sprzedaż
Handel
Sankcje odcinają rosyjski handel
Handel
Whirlpool tnie zatrudnienie. To może być dopiero początek
Handel
Ukraina liberalizuje politykę walutową
Handel
Bez alkoholu nie ma w Polsce grilla