Crowdfunding w Polsce czeka ciężki rok

Na rynku internetowych zbiórek królują akcje charytatywne. Boom nakręciła wojna w Ukrainie.

Publikacja: 27.02.2023 03:00

Crowdfunding w Polsce czeka ciężki rok

Foto: Adobe Stock

Crowdfunding nad Wisłą trzyma się mimo trudnej sytuacji rynkowej – wartość rynku finansowania społecznościowego w Polsce wyniosła w ub. r. 1,1 mld zł – ustaliła „Rzeczpospolita”. Z tego lider branży – platforma Zrzutka.pl – zebrał co czwartą złotówkę. Portal pobił historyczny rekord wartości środków zebranych na zbiórkach w sieci w jednym roku, uzyskując dynamikę ponad 27 proc. Ale powodów do zadowolenia nie ma – eksperci prognozują, że w br. wartość całego rynku tzw. finansowania społecznościowego zmniejszy się o ok. 10 proc.

Objawy spowolnienia

Jak wskazuje Tomasz Chołast, członek zarządu Zrzutka.pl, 2022 rok – wbrew powszechnym opiniom – był dobrym okresem dla sektora zbiórek internetowych w Polsce (nie licząc segmentu tzw. equity crowdfundingu – ECF, który od wielu miesięcy ostro dołuje). Ekspert tłumaczy, że wpływ na dużą wartość zebranych środków na platformach crowdfundingowych miały głównie wojna w Ukrainie i związana z nią wielka ofiarność Polaków (tylko Zrzutka.pl zebrała ponad 305 mln zł). Przyznaje przy tym, że dało się odczuć jednak hamulec w postaci szalejącej inflacji i pogarszającej się sytuacji ekonomicznej rodaków, co przełożyło się na zmniejszenie liczby organizowanych akcji oraz okresowe spadki wartości wpłacanych donacji (najbardziej w okresie kwiecień–czerwiec 2022 r., tuż po boomie w zbiórkach spowodowanym wybuchem wojny). Te negatywne czynniki dadzą się we znaki także w br.

– Rok 2023 będzie okresem dalszego spowolnienia ekonomicznego w gospodarce oraz wysokiej inflacji, a co za tym idzie, pogłębiającego się ubożenia społeczeństwa. W związku z tym spodziewamy się, że wartość rynku crowdfundingu w Polsce zmniejszy się do poziomu 1 mld zł lub nawet spadnie poniżej tej wartości – prognozuje Tomasz Chołast.

Jak wyjaśnia, wiele zależy od losów ustawy, która miała wprowadzić od lipca br. podatek od zbiórek online. Jasności wciąż nie ma, chociaż premier Mateusz Morawiecki ogłosił, że wycofuje się z projektowanych zmian w noweli ustawy w celu likwidowania zbędnych barier administracyjnych i prawnych. Według Chołasta już jednak widać pierwsze objawy pogarszającej się sytuacji w sektorze zbiórek, m.in. po wynikach Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. – WOŚP zebrała w styczniu o 30 proc. mniej niż w 2022 r. Niestety, ta sytuacja będzie dotyczyła także rynku finansowania społecznościowego w Polsce w całym 2023 r. – dodaje Chołast.

Królują emocje

Platforma Zrzutka, służąca do organizacji dowolnego rodzaju zbiórek, od 2013 r., a więc od początku swojego istnienia, zebrała ponad 933 mln zł. To oznacza, że ubiegłoroczna suma zbiórek stanowi blisko jedną trzecią pieniędzy, jakie zgromadzono w całej historii serwisu. Z kolei z danych Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce wynika, że od 2008 roku użytkownicy wszystkich dobroczynnych i patronackich zbiórek internetowych w naszym kraju wpłacili w sumie 3,5 mld zł.

– Crowdfunding donacyjny to najdynamiczniej rozwijający się segment finansowania społecznościowego w Polsce. Jest doskonałym przykładem tego, że jesteśmy społeczeństwem obywatelskim, w którym istnieje miejsce na projekty oparte przede wszystkim na zaufaniu i potrzebie dzielenia się z innymi – twierdzi Marcin Czugan, prezes ZPF.

Z raportu ZPF wynika, że uczestnicy zbiórek internetowych najchętniej angażują się w akcje typowo donacyjne – gromadzą one ponad 90 proc. środków przekazywanych beneficjentom za pośrednictwem platform internetowych. Na drugim miejscu, z około 4-proc. udziałem, znalazły się zbiórki w modelu opartym na nagrodach. Na końcu zestawienia są projekty patronackie (bez nagród) – około 3 proc. rynku. Wśród celów charytatywnych dominują te związane z leczeniem, operacjami i zakupem sprzętu rehabilitacyjnego. Uwagę zwraca też kwota ponad 152 mln zł zebrana na ratowanie zwierząt. – Taki rozkład kwot wpłacanych na platformach crowdfundingowych potwierdza, że ich użytkownicy, podejmując decyzję o wykonaniu przelewu, najczęściej kierują się emocjami – komentuje Artur Trzebiński, ekspert rynku crowdfundingu.

Operatorzy platform equity crowdfundingu (pozyskiwanie inwestorów w zamian za udziały w projekcie), którzy do niedawna byli liderami pod względem dynamiki rozwoju w tej branży, notują jednak gorszy okres. Ruch w serwisach ECF z początkiem ub.r. praktycznie zamarł.

Crowdfunding nad Wisłą trzyma się mimo trudnej sytuacji rynkowej – wartość rynku finansowania społecznościowego w Polsce wyniosła w ub. r. 1,1 mld zł – ustaliła „Rzeczpospolita”. Z tego lider branży – platforma Zrzutka.pl – zebrał co czwartą złotówkę. Portal pobił historyczny rekord wartości środków zebranych na zbiórkach w sieci w jednym roku, uzyskując dynamikę ponad 27 proc. Ale powodów do zadowolenia nie ma – eksperci prognozują, że w br. wartość całego rynku tzw. finansowania społecznościowego zmniejszy się o ok. 10 proc.

Pozostało 88% artykułu
Hybrydy
Skoda Kodiaq. Co musisz wiedzieć o technologii PHEV?
Materiał Promocyjny
Firmy same narażają się na cyberataki
Finanse
Szwajcarzy zarabiają na praniu rosyjskich pieniędzy. USA ma dość
Finanse
Nowy zarząd PFR odsłania karty. PPK oczkiem w głowie
Finanse
G7 sięgnie po zamrożone zyski z rosyjskich kont. Czas nie jest po stronie Putina
Materiał Promocyjny
Sieć T-Mobile Polska nagrodzona przez użytkowników w prestiżowym rankingu
Finanse
Dziewięć bilionów dolarów w emisjach długu