Inwestycja wodno-kanalizacyjna a prawo do odliczenia VAT naliczonego

Gmina wraz z jej jednostkami organizacyjnymi stanowi jednego podatnika, a co za tym idzie, wykonywane przez jej jednostki budżetowe czynności opodatkowane należy przypisać gminie z tym skutkiem, że istnieje prawo do odliczenia VAT.

Publikacja: 10.05.2016 02:00

Inwestycja wodno-kanalizacyjna a prawo do odliczenia VAT naliczonego

Foto: www.sxc.hu

Gmina jako zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT ma obowiązek składać deklarację VAT i rozliczać się z podatku z urzędem skarbowym. Gmina, realizując zadania własne, może wybudować kanalizację sanitarną, oczyszczalnię ścieków bądź stację uzdatniania wody. Wydatki inwestycyjne zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi przez wykonawców. Wybudowana inwestycja zostanie oddana w użytkowanie jednostce budżetowej specjalnie utworzonej w tym celu, np. przedsiębiorstwu wodno-kanalizacyjnemu. Mieszkańcy, których budynki zostaną podłączone do nowo wybudowanej sieci kanalizacyjnej, będą zawierać umowy o odprowadzanie ścieków czy dostarczanie bieżącej wody nie z gminą, tylko z jednostką budżetową. Opłatę za wodę czy zrzut ścieków pobierać będzie jednostka budżetowa gminy występująca na fakturze sprzedaży jako wystawca. Czy we wskazanej wyżej sytuacji gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych dotyczących zrealizowanych przez nią inwestycji?

Przed wydaniem omówionego wyżej wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE organy podatkowe przyjmowały, że brak jest podstaw do odliczenia VAT od wydatków gminy na inwestycję, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji inwestycji nie są wykorzystywane przez gminę do wykonywania czynności opodatkowanych (generujących podatek należny).

Organy podatkowe wskazywały, że czynności opodatkowane wykonuje gminna jednostka budżetowa, która świadczy usługi komunalne w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Gmina powierzyła jednostce budżetowej powyższe zadania i tym samym świadczone przez jednostkę budżetową usługi stanowią działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT (zgodnie z tym przepisem działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody).

Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (w tym wszelką działalność m.in. usługodawców). Dlatego to jednostka budżetowa występuje – w związku ze świadczeniem przedmiotowych usług – w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT (podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności).

Powyższe jednoznacznie wskazuje, że po oddaniu inwestycji do nieodpłatnego użytkowania nie była ona wykorzystywana przez gminę w działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Brak jest zatem tożsamości podatnika dokonującego odliczenia i podatnika wykonującego czynności opodatkowane. Zdaniem organów jedynie podatnik, u którego występuje podatek należny z tytułu wykonanych przez niego czynności, może odliczyć podatek z tytułu dokonanych przez siebie zakupów służących tym czynnościom opodatkowanym (czyli podatek należny i naliczony występuje w deklaracjach tego samego podatnika).

Stanowisko organów podatkowych było jednolite, co potwierdzają wydawane interpretacje indywidualne, np. dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 28 stycznia 2015 r., sygn. IPTPP1/443-886/14-2/ŻR, oraz dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 20 stycznia 2015 r., sygn. IBPP3/443-1276/14/EJ. Wyrok TSUE wpłynął na podejście fiskusa. Wydane ostatnio interpretacje podatkowe wyraźnie zmieniają dotychczasową linię interpretacyjną. Organy podatkowe stoją teraz na stanowisku, że gminna jednostka budżetowa nie posiada odrębnej od gminy osobowości prawnej i mimo wyodrębnienia organizacyjnego nie prowadzi działalności gospodarczej w sposób samodzielny czy też niezależny od gminy. Cechą charakterystyczną gminnej jednostki budżetowej jest brak własnego mienia. Wszelkie czynności wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych, które mogą być opodatkowane VAT, wykonywane są przez taką jednostkę w imieniu i na rzecz gminy, w ramach limitu środków określonego w uchwale budżetowej. Odprowadzenie VAT należnego dokonywane jest z części budżetu gminy, która została przekazana do dyspozycji jednostki w planie finansowym. Z kolei zwrot VAT wpływa do budżetu gminy i nie powiększa ilości środków finansowych będących w dyspozycji jednostki budżetowej.

Prowadzi to do wniosku, że gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu budowy sieci wodno-kanalizacyjnej. Odliczenia tego będzie mogła dokonać w trybie korekt poszczególnych deklaracji VAT-7 za okresy, w których otrzymała faktury dokumentujące wydatki inwestycyjne, z uwzględnieniem okresów przedawnienia.

Warunkiem tego jednak jest dokonanie obowiązkowego „scentralizowania" rozliczeń w zakresie podatku VAT i dokonanie w stosownym zakresie korekt na zasadach art. 86 ust. 13 ustawy o VAT. Przy czym należy zaznaczyć, iż korekty muszą uwzględniać rozliczenia zarówno gminy, jak i jej jednostek budżetowych.

Uznanie, że gmina wraz z jej jednostkami organizacyjnymi stanowi jednego podatnika, a co za tym idzie, wykonywane przez jej jednostki budżetowe czynności opodatkowane należy przypisać gminie z tym skutkiem, że istnieje prawo do odliczenia, będzie rodziło konieczność rozliczania się jako jeden podatnik wraz ze wszystkimi tego konsekwencjami.

Powyższe potwierdzają wydawane interpretacje indywidualne, np. dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 4 lutego 2016 r., sygn. ITPP3/4512-705/15/MZ, oraz dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 21 marca 2016 r., sygn. ITPP2/4512-223/15/16-S/KK.

— Michał Walczewski, Starszy konsultant podatkowy w Rödl & Partner w Gliwicach

Gmina jako zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT ma obowiązek składać deklarację VAT i rozliczać się z podatku z urzędem skarbowym. Gmina, realizując zadania własne, może wybudować kanalizację sanitarną, oczyszczalnię ścieków bądź stację uzdatniania wody. Wydatki inwestycyjne zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi przez wykonawców. Wybudowana inwestycja zostanie oddana w użytkowanie jednostce budżetowej specjalnie utworzonej w tym celu, np. przedsiębiorstwu wodno-kanalizacyjnemu. Mieszkańcy, których budynki zostaną podłączone do nowo wybudowanej sieci kanalizacyjnej, będą zawierać umowy o odprowadzanie ścieków czy dostarczanie bieżącej wody nie z gminą, tylko z jednostką budżetową. Opłatę za wodę czy zrzut ścieków pobierać będzie jednostka budżetowa gminy występująca na fakturze sprzedaży jako wystawca. Czy we wskazanej wyżej sytuacji gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych dotyczących zrealizowanych przez nią inwestycji?

Pozostało 83% artykułu
Samorząd
Krzyże znikną z warszawskich urzędów. Trzaskowski podpisał zarządzenie
Prawo pracy
Od piątku zmiana przepisów. Pracujesz na komputerze? Oto, co powinieneś dostać
Praca, Emerytury i renty
Babciowe przyjęte przez Sejm. Komu przysługuje?
Spadki i darowizny
Ten testament wywołuje najwięcej sporów. Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok
Sądy i trybunały
Sędzia WSA ujawnia, jaki tak naprawdę dostęp do tajnych danych miał Szmydt