Materiał powstał we współpracy z Żabka Group
Nie będziemy rozmawiać o handlu i ofercie Żabki, a o ESG. Jaka jest rola kryteriów dotyczących zrównoważonego rozwoju, kwestii zarządczych i społecznych w relacjach z interesariuszami i budowaniu wartości firmy?
Zacznę przekornie i odpowiem, że to jest zdecydowanie rozmowa o handlu, bo dla nas czynniki pozafinansowe, ESG, są absolutnie zintegrowane ze strategią biznesową i wpływają na wartość spółki.
Natomiast odpowiadając, czym ESG jest dla interesariuszy, powiem tak: przez ostatnie lata jesteśmy świadkami zmian nie tylko gospodarczych, ale także takich, których nawet nie przewidywaliśmy. Działamy w obszarze niepewności, po raz pierwszy mieliśmy do czynienia z pandemią, mamy niewidzianą od dekad wysoką inflację, z którą młode pokolenie się nie zetknęło. Działamy w obszarze zupełnie nowych zjawisk, dlatego ci, którzy myślą o długoterminowej wartości przedsiębiorstwa, muszą zwracać uwagę nie tylko na dobre wyniki finansowe, ale również na to, jak wzmacniać firmę, jak budować jej odporność na wszelkiego typu kryzysy, ryzyka, jak je antycypować.
Wracając do interesariuszy, my mamy bardzo duże ich grono. Proszę pamiętać, że dziennie obsługujemy trzy miliony klientów, wobec tego konsument-klient jest naszym największym interesariuszem, głosuje portfelem. W tej chwili klienci interesują się coraz bardziej nie tylko ceną i jakością produktów, ale też tym, w jaki sposób zostały one wyprodukowane, jak dane przedsiębiorstwo traktuje pracowników, jak wpływa na otoczenie. Druga grupa interesariuszy to pracownicy. Coraz częściej pracownicy nie chcą pracować tylko dla pieniędzy czy stanowiska, myślą o rozwoju, ale też myślą o tym, jak mogą się zaangażować, co mogą zrobić dobrego ponad obowiązki w pracy. Trzecia grupa to inwestorzy, instytucje finansowe, ubezpieczyciele, którzy zdecydowanie częściej pytają przedsiębiorstwo, jak ono wpływa na otoczenie, na klimat, jak działa jeśli chodzi o szeroko rozumianą odpowiedzialność, jak transparentnie raportuje. Regulacje unijne dodają również znaczenia tym kwestiom. Wkrótce wejdzie w życie taksonomia europejska i firmy, również tej wielkości, co Żabka, będą zobowiązane do raportowania niefinansowego. Tak więc patrząc na te różne grupy, każda z nich ma jakiś interes – i pracownicy, i konsumenci, i pracujący z nami przedsiębiorcy, i inwestorzy czy instytucje. I wszyscy o to pytają. Wiemy więc, że ESG wpływa na wartość spółki.