ESG wpływa na wartość spółki

Odpowiedzialność – a tak wewnętrznie tłumaczymy ESG – to jedna z czterech wartości, którymi żyjemy w Żabce. Jest ona wpisana w nasze DNA. Bierzemy odpowiedzialność za naszych pracowników, dostawców, franczyzobiorców, za planetę – mówi Anna Grabowska, wiceprezeska zarządu ds. strategii konsumenckich Grupy Żabka.

Publikacja: 28.04.2023 17:00

Materiał powstał we współpracy z Żabka Group

Nie będziemy rozmawiać o handlu i ofercie Żabki, a o ESG. Jaka jest rola kryteriów dotyczących zrównoważonego rozwoju, kwestii zarządczych i społecznych w relacjach z interesariuszami i budowaniu wartości firmy?

Zacznę przekornie i odpowiem, że to jest zdecydowanie rozmowa o handlu, bo dla nas czynniki pozafinansowe, ESG, są absolutnie zintegrowane ze strategią biznesową i wpływają na wartość spółki.

Natomiast odpowiadając, czym ESG jest dla interesariuszy, powiem tak: przez ostatnie lata jesteśmy świadkami zmian nie tylko gospodarczych, ale także takich, których nawet nie przewidywaliśmy. Działamy w obszarze niepewności, po raz pierwszy mieliśmy do czynienia z pandemią, mamy niewidzianą od dekad wysoką inflację, z którą młode pokolenie się nie zetknęło. Działamy w obszarze zupełnie nowych zjawisk, dlatego ci, którzy myślą o długoterminowej wartości przedsiębiorstwa, muszą zwracać uwagę nie tylko na dobre wyniki finansowe, ale również na to, jak wzmacniać firmę, jak budować jej odporność na wszelkiego typu kryzysy, ryzyka, jak je antycypować.

Wracając do interesariuszy, my mamy bardzo duże ich grono. Proszę pamiętać, że dziennie obsługujemy trzy miliony klientów, wobec tego konsument-klient jest naszym największym interesariuszem, głosuje portfelem. W tej chwili klienci interesują się coraz bardziej nie tylko ceną i jakością produktów, ale też tym, w jaki sposób zostały one wyprodukowane, jak dane przedsiębiorstwo traktuje pracowników, jak wpływa na otoczenie. Druga grupa interesariuszy to pracownicy. Coraz częściej pracownicy nie chcą pracować tylko dla pieniędzy czy stanowiska, myślą o rozwoju, ale też myślą o tym, jak mogą się zaangażować, co mogą zrobić dobrego ponad obowiązki w pracy. Trzecia grupa to inwestorzy, instytucje finansowe, ubezpieczyciele, którzy zdecydowanie częściej pytają przedsiębiorstwo, jak ono wpływa na otoczenie, na klimat, jak działa jeśli chodzi o szeroko rozumianą odpowiedzialność, jak transparentnie raportuje. Regulacje unijne dodają również znaczenia tym kwestiom. Wkrótce wejdzie w życie taksonomia europejska i firmy, również tej wielkości, co Żabka, będą zobowiązane do raportowania niefinansowego. Tak więc patrząc na te różne grupy, każda z nich ma jakiś interes – i pracownicy, i konsumenci, i pracujący z nami przedsiębiorcy, i inwestorzy czy instytucje. I wszyscy o to pytają. Wiemy więc, że ESG wpływa na wartość spółki.

Użyła pani określenia „odporność" firmy na najróżniejsze zawirowania. W jaki sposób ESG buduje tę odporność?

Firma to ludzie. My jesteśmy dumni z tego, że w Żabce pracownicy są pięć razy bardziej zaangażowani niż w każdej innej polskiej firmie. Tak wynika z badania na ten temat przeprowadzonego przez międzynarodową firmę badawczą Gallup. I wierzę, że w sytuacjach kryzysowych, trudnych, ale również w sytuacjach spokojnych, gdzie kreatywność jest istotna, zaangażowani pracownicy dodają firmie wartości. Zaangażowani pracownicy budują tę odporność tak jak nasze zdrowie buduje się przez witaminy czy dobre odżywianie. Wewnętrznie jesteśmy zbudowani z dobrych, zaangażowanych pracowników i znajdujemy się w top 23 proc. firm na świecie, jeśli chodzi o poziom zaangażowania.

Odporność firmy budują także dobre relacje z przedsiębiorcami. Zarówno z naszymi dostawcami, dla których jesteśmy retailerem numer jeden, jak i z przedsiębiorcami, takimi jak franczyzobiorcy, którzy z nami pracują, są ambasadorami marki. Poziom satysfakcji franczyzobiorców przez ostatnie lata tylko rośnie, więc wiemy, że jeżeli mamy trwałe partnerstwa i to zarówno z firmami, które nam sprzedają, jak i z tymi, dzięki którym my sprzedajemy na rynku, to jesteśmy w stanie przejść przez każde ryzyko i każde wyzwanie.

Wspomniała pani, że ESG jest nieodłączną częścią strategii firmy. Ale można spotkać przypadki firm, w których wszelkie aktywności związane z ESG są traktowane jako pewna uciążliwość. W jaki sposób udało się państwu osiągnąć ten wysoki poziom zaangażowania w procesy ESG?

Przede wszystkim odpowiedzialność – a tak my wewnętrznie tłumaczymy ESG – to jest jedna z czterech wartości, którymi żyjemy w Żabce. Jest ona wpisana w DNA naszej firmy. Bierzemy odpowiedzialność za naszych pracowników, dostawców, franczyzobiorców, za planetę. Bierzemy odpowiedzialność za to, jakie miejsce pracy kreujemy, a także za ofertę. I tak rozumiejąc swoją rolę staramy się, żeby to wszystko było najlepsze. Żeby sprzedawać produkty, które są zdrowe, żeby tworzyć miejsce pracy, które jest angażujące, żeby działać z jak najmniejszym negatywnym wpływem na planetę, jeśli chodzi np. o opakowania, o ślad węglowy. ESG to nie jest coś takiego, jak dawniej CSR, który miał piętno działalności trochę filantropijnej, trochę wolontariatu.

Dla nas ESG to jest normalny sposób codziennej działalności. Dlatego powiedziałam, że to jest zintegrowane ze strategią biznesową firmy, bo wartości ESG mówią o tym, jak my działamy (ang. how?). Jeśli chodzi o to, co my robimy (ang. what?), to wiadomo: sprzedajemy produkty spożywcze w różnych kanałach, cyfrowych i fizycznych, korzystamy z technologii i dużej ilości danych. Natomiast działamy w sposób odpowiedzialny – to jest odpowiedź na pytanie, jak to robimy. A w naszym przekonaniu nie da się oddzielić „co" od „jak", dlatego przywiązujemy ogromną wagę do tego, by w naszych działaniach biznesowych była obecna odpowiedzialność.

Materiał powstał we współpracy z Żabka Group

Materiał powstał we współpracy z Żabka Group

Nie będziemy rozmawiać o handlu i ofercie Żabki, a o ESG. Jaka jest rola kryteriów dotyczących zrównoważonego rozwoju, kwestii zarządczych i społecznych w relacjach z interesariuszami i budowaniu wartości firmy?

Pozostało 95% artykułu
Materiał partnera
Cyfryzacja w centrum uwagi na EEC
Materiał partnera
Bezpieczeństwo pod lupą podczas EEC
Materiał partnera
EEC: co nowy rząd planuje w infrastrukturze
Materiał partnera
Transformacja to szanse i wyzwania
Europejski Kongres Gospodarczy
Na jakie inwestycje stać dziś samorządy?
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?